Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Budowle wodne i morskie-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowle wodne i morskie-1 | ||
Specjalność | Infrastruktura Transportu Wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy hydrologii i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach | 12 |
T-P-2 | Obliczenia hydrauliczne | 6 |
T-P-3 | Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego | 6 |
T-P-4 | Obliczenia rozpraszania energii | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje | 1 |
T-W-2 | Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących | 2 |
T-W-3 | Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe | 2 |
T-W-4 | Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody | 3 |
T-W-5 | Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne | 2 |
T-W-6 | Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe | 1 |
T-W-7 | Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe | 2 |
T-W-8 | Wiadomości ogólne o zamknięciach | 1 |
T-W-9 | Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe | 3 |
T-W-10 | Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków | 2 |
T-W-11 | Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne | 2 |
T-W-12 | Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne | 1 |
T-W-13 | Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych | 4 |
T-W-14 | Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże | 2 |
T-W-15 | Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 14 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 4 |
A-P-6 | Szczegółowe opracowanie projektu | 8 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-6 | Analiza literatury w zakresie przedmiotu | 10 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | IS_2A_W05, IS_2A_W12 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-W-12, T-W-10, T-P-2, T-W-14, T-W-11, T-P-4, T-W-8, T-W-13, T-W-9, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | IS_2A_U17, IS_2A_U18, IS_2A_U20, IS_2A_U24 | T2A_U07, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-P-2, T-W-11, T-W-10, T-W-14, T-P-3, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-8, T-P-1, T-W-13, T-P-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-13, T-W-11, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-4, T-W-15, T-W-2, T-P-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-P-3, T-W-12, T-P-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budowlach morskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z budowlami morskimi ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w budowlach morskich, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fanti K., Fiedler K., Kowalewski J., Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
Literatura dodatkowa
- Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
- xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, Obowiązujące normy