Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Budowle wodne i morskie-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle wodne i morskie-1
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach12
T-P-2Obliczenia hydrauliczne6
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego6
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii6
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje1
T-W-2Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących2
T-W-3Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe2
T-W-4Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody3
T-W-5Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne2
T-W-6Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe1
T-W-7Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe2
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach1
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe3
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków2
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne2
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne1
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych4
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże2
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu8
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W05, IS_2A_W12T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-P-1, T-P-3, T-W-12, T-W-10, T-P-2, T-W-14, T-W-11, T-P-4, T-W-8, T-W-13, T-W-9, T-W-15M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
IS_2A_U17, IS_2A_U18, IS_2A_U20, IS_2A_U24T2A_U07, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-P-2, T-W-11, T-W-10, T-W-14, T-P-3, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-8, T-P-1, T-W-13, T-P-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-13, T-W-11, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-P-4, T-W-15, T-W-2, T-P-2, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-P-3, T-W-12, T-P-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budowlach morskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z budowlami morskimi ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w budowlach morskich, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fanti K., Fiedler K., Kowalewski J., Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  2. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach12
T-P-2Obliczenia hydrauliczne6
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego6
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje1
T-W-2Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących2
T-W-3Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe2
T-W-4Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody3
T-W-5Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne2
T-W-6Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe1
T-W-7Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe2
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach1
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe3
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków2
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne2
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne1
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych4
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże2
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego14
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Szczegółowe opracowanie projektu8
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu10
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi
Treści programoweT-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków
T-P-2Obliczenia hydrauliczne
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budowlach morskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U18Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego z zakresu inżynierii środowiska wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi
Treści programoweT-P-2Obliczenia hydrauliczne
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach
T-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z budowlami morskimi ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowli hydrotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kanałów podejściowych oraz budowli chroniących brzegi
Treści programoweT-W-13Warunki wykonawstwa zapór ziemnych i narzutowych. Wybrane zagadnienia posadowienia i wykonawstwa bydowli piętrzących. Etapowanie budowy i przepuszczanie wód budowlanych
T-W-11Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-6Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.Konstrukcje dokowe
T-W-5Jazy - elementy składowe, typy, materiały do budowy. Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne
T-W-8Wiadomości ogólne o zamknięciach
T-P-4Obliczenia rozpraszania energii
T-W-15Wiadomości encyklopedyczne o wybranych budowlach morskich
T-W-2Zasady projektowania budowli piętrzących. Klasyfikacja budowli piętrzących
T-P-2Obliczenia hydrauliczne
T-W-9Zapory betonowe - typy: ciężkie, oszczędnościowe, lekkie, łukowe. Zapory innych typów. Zapory ziemne i narzutowe
T-W-10Wymiary zapór. Materiały do budowy zapór. Filtracja przez zapory, podłoże wokół przyczółków
T-W-4Przepuszczanie wody przez stopień - przelewy, spusty,specjalne konstrukcje. Urządzenia do rozpraszania energii wody
T-W-7Konstrukcje jazów z niezależnymi foltrami. Jazy stałe
T-W-14Wykop fundamentowy i jego odwadnianie. Przesłony uszczelniające podłoże
T-P-3Obliczenia krzywej wydatku jazu wieloprzęsłowego
T-W-12Stateczność i osiadanie zapór ziemnych i narzutowych. Rozwiązanie konstrukcyjne
T-P-1Projekt jazu na rzece nizinnej o różnych zamknięciach
T-W-3Kompozycja stopni wodnych. Studia wstępne i materiały wyjściowe
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu budowli wodnych i morskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w budowlach morskich, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0