Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>, Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 12,0 | ECTS (formy) | 12,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii wykreślnej, a w szczególności zasada rzutowania i perspektywy, na następnym roku znajomość podstaw modelowania bryłowego 3D. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą modelowania bryłowego we wzornictwie przemysłowym |
C-2 | Wytworzenie świadomości doboru odpowiedniej metodyki modelowania do zamierzonego celu |
C-3 | Ukierunkowanie studentów na tworzenie modeli pod kątem przyszłych technologii wytwarzania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opanowanie szkiców płaskich w stopniu pełnym, wraz z zasadami wymiarowania i nakładania więzów. | 6 |
T-L-2 | Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania | 6 |
T-L-3 | Realizacja bardziej złożonych operacji bryłowych, wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych | 15 |
T-L-4 | Tworzenie wizualizacji z mapowaniem | 3 |
T-L-5 | Realizacja wybranych zadań projektowych | 15 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja modeli powierzchniowcch o różnycm stopniu złożoności | 16 |
T-L-2 | Realizacja operacji powierzchniowo bryłowych oraz modeli hybrydowych | 12 |
T-L-3 | Realizacja aranżacji świata wirtualnego. | 16 |
T-L-4 | Realizacja wybranych zadań modelowych | 16 |
60 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zagadnień modelowania 3D z wyszczególnieniem rozbieżności między modelowaniem bryłowym, a innymi metodami modelowania. | 3 |
T-L-2 | Wprowadzenie do zasad modelowania bryłowego. | 3 |
T-L-3 | Opanowanie obsługi środowiska systemu CAD, w tym opanowanie obsługi manipulatorów 3D. | 3 |
T-L-4 | Opanowanie zasad tworzenia szkiców prostych na płaszczyznach układu | 6 |
T-L-5 | Opanowanie prostych operacji bryłowych | 12 |
T-L-6 | Opanowanie zasad tworzenia prostych wizualizacji na potrzeby oceny projektu w toku | 3 |
T-L-7 | Realizacja wybranych zagadnień projektowych | 15 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach | 24 |
T-L-2 | Wprowadzenie do budowania złożeń i elementów wielobryłowych | 12 |
T-L-3 | Realizacja wizualizacji złożeń z wykorzystaniem środowiska | 4 |
T-L-4 | Wprowadzenie do modelowania powierzchniowego | 8 |
T-L-5 | Realizacja wybranych zadań projektowych | 12 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | realizacja projektu semestralnego | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | realizacja projektu semestralnego | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | pokaz |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semetru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B8_W01 ma wiedzę w zakresie metodyki projektowania form przestrzennych, opartych o modelowanie bryłowe i powierzchiowe | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_B8_W02 ma wiedzę w zakresie wizualizacji obiektów, w tym metodyki przedstawiania z wykorzystaniem komputerowego wspomagania | Wz_1A_W02 | A1_W10 | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-3 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B8_U01 Umie zastosować wybrane metody modelowania elementów geometrycznych do potrzeb swojego projektu | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Wz_1A_B8_U02 umie szybko wygenerować wizualizacje obiektów 3D sterując parametrami środowiska i oświetlenia, oceniając samodzielnie postępy projektu | Wz_1A_U08 | A1_U19 | C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B8_K01 Samodzielnie podejmuje się wybranych przez siebie zagadnień projektowych | Wz_1A_K02 | A1_K02 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B8_W01 ma wiedzę w zakresie metodyki projektowania form przestrzennych, opartych o modelowanie bryłowe i powierzchiowe | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_B8_W02 ma wiedzę w zakresie wizualizacji obiektów, w tym metodyki przedstawiania z wykorzystaniem komputerowego wspomagania | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | tudent jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B8_U01 Umie zastosować wybrane metody modelowania elementów geometrycznych do potrzeb swojego projektu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać najprostsze zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_B8_U02 umie szybko wygenerować wizualizacje obiektów 3D sterując parametrami środowiska i oświetlenia, oceniając samodzielnie postępy projektu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać najprostsze zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B8_K01 Samodzielnie podejmuje się wybranych przez siebie zagadnień projektowych | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać najprostsze zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Literatura podstawowa
- DSS, Materiały pomocnicze zawarte w Oprogramowaniu SolidWorks, 2011
- Mirosław Babiuch, Solidworks 2009 PL ćwiczenia, Helion, 2009, ISBN 8324616306 / 83-246-1630-6
Literatura dodatkowa
- Sham Tickoo, SolidWorks for Designers Release 2005, Purde University Calumet, 2006, w języku angielskim
- Ruiz Alex, SolidWorks 2010 (ebook), John Wiley & Sons, 2010, w języku angielskim