Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania komunikacji wizualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania komunikacji wizualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Marcinkowski <amarcinkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 4,01,00zaliczenie
projektyP2 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu rysunku i malarstwa (dot. techniki i kompozycji), podstawowe umiejętności plastyczne w zakresie rysunku i malarstwa. Znajomość podstaw posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa.
W-2Znajomość podstaw posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
C-2Znajomość w stopniu zaawansowanym posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.45
45
projekty
T-P-1Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją. Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych30
A-P-2Praca własna90
120
projekty
A-P-1Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją poszerzona o tworzenie w nowych mediach Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych z podziałem na zadania.120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C2_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-P-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C2_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-1M-1S-1
Wz_1A_C2_U02
jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Wz_1A_U08A1_U19C-1T-P-1M-1S-1
Wz_1A_C2_U03
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Wz_1A_U09A1_U19, A1_U20C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C2_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-P-1M-1S-1
Wz_1A_C2_K02
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03A1_K03C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C2_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0Student posiada conajmniej 60% obecności i posiadania posiada conajmniej 60% prac
3,0Student osiągający minimum 65% obecności i posiadania powyżej 65% prac zadaniowych.
3,5Student osiągający minimum 75% obecności i posiadania powyżej 75% prac zadaniowych
4,0Student osiągający minimum 80% obecności i posiadania powyżej 80% prac zadaniowych
4,5Student osiągający minimum 90% obecności i posiadania powyżej 90% prac zadaniowych
5,0Student osiągający 100% obecności i 100% prac zadaniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C2_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiadania powyżej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac
Wz_1A_C2_U02
jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiadania powyżej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac
Wz_1A_C2_U03
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiada conajmniej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C2_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
2,0Student conajmniej 60% obecności
3,0Student osiągający minimum 65% obecności
3,5Student osiągający minimum 75% obecności
4,0Student osiągający minimum 80% obecności
4,5Student osiągający minimum 90% obecności
5,0Student osiągający 100% obecności
Wz_1A_C2_K02
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0Student conajmniej 60% obecności
3,0Student conajmniej 65% obecności
3,5Student conajmniej 75% obecności
4,0Student osiągający minimum 80% obecności
4,5Student osiągający minimum 90% obecności
5,0Student osiągający 100% obecności

Literatura podstawowa

  1. A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, 2000
  2. W. Kandinski, O duchowości w sztuce, Punkt, linia, płaszczyzna, 2003
  3. Tibor Szanto, Pismo i styl, 2006
  4. J.Chadwick, Pismo linearne typu B i pisma pokrewne., 2006

Literatura dodatkowa

  1. E.T. Hall, Ukryty Wymiar, 2007
  2. P. Dudziński, Alfabet heraldyczny, 2001
  3. J.T. Russel, W.R. Lane, Reklama, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.45
45

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją. Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych30
A-P-2Praca własna90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją poszerzona o tworzenie w nowych mediach Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych z podziałem na zadania.120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
T-P-1Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada conajmniej 60% obecności i posiadania posiada conajmniej 60% prac
3,0Student osiągający minimum 65% obecności i posiadania powyżej 65% prac zadaniowych.
3,5Student osiągający minimum 75% obecności i posiadania powyżej 75% prac zadaniowych
4,0Student osiągający minimum 80% obecności i posiadania powyżej 80% prac zadaniowych
4,5Student osiągający minimum 90% obecności i posiadania powyżej 90% prac zadaniowych
5,0Student osiągający 100% obecności i 100% prac zadaniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiadania powyżej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_U02jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U08jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiadania powyżej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_U03potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U09potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
A1_U20opanowała efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiadania conajmniej 60% prac
3,0Student posiada conajmniej 65% prac
3,5Student posiadania powyżej 75% prac
4,0Student posiadania powyżej 80% prac
4,5Student posiadania powyżej 90% prac
5,0Student posiada 100% prac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_K01samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student conajmniej 60% obecności
3,0Student osiągający minimum 65% obecności
3,5Student osiągający minimum 75% obecności
4,0Student osiągający minimum 80% obecności
4,5Student osiągający minimum 90% obecności
5,0Student osiągający 100% obecności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C2_K02jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-1– posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii.
Treści programoweT-P-1Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej.
Metody nauczaniaM-1W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student conajmniej 60% obecności
3,0Student conajmniej 65% obecności
3,5Student conajmniej 75% obecności
4,0Student osiągający minimum 80% obecności
4,5Student osiągający minimum 90% obecności
5,0Student osiągający 100% obecności