Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plener plastyczno-projektowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plener plastyczno-projektowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>, Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 2 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, wymagane planem studiów, zajęcia z przedmiotów plastycznych oraz przedmiot Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przeymsłowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów1
T-PR-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej1
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach plenerowych90
A-PR-2Przygotowanie prezentacji zadań projektowych20
A-PR-3Uczesestnictwo w korekcie prac plenerowych10
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyjaśnienie idei i celu zadań plenerowych
M-2Dyskusja dydaktyczna, stosowana w odmianie adekwatnej do problemu
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, służące doskonaleniu warsztatu wypowiedzi plastycznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przyjęcie przez prowadzącego i omówienie prac plastycznych przygotowanych zgodnie z harmonogramem zadań
S-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_c13_U01
potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
Wz_1A_U11A1_U21C-1T-PR-1, T-PR-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_c13_U01
potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
2,0student nie realizuje zadań przewidzianych programem pleneru, ignoruje plan pracy, nie stawia się na korektę, bez porozumienia z kierownikiem opuszcza plener
3,0student realizuje w minimalnym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, nieregularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
3,5
4,0student realizuje w podstawowym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, regularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
4,5
5,0student bez zarzutu wywiązuje się z zadań przewidzianych programem pleneru, systematycznie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach

Literatura podstawowa

  1. Werner Nachtigal, Natura matką wynalazków. Wielka księga bioniki, Wyd. Debit, Bielsko-Biała, 2003, II., Egz. dostępny w Książnicy Pomorskiej

Literatura dodatkowa

  1. Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Otto Patzelt, Wachsen und Bauen. Konstruktionen in Natur und Technik, VEB Verlag für Bauwesen Berlin, Berlin, 1972, Egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów1
T-PR-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej1
2

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach plenerowych90
A-PR-2Przygotowanie prezentacji zadań projektowych20
A-PR-3Uczesestnictwo w korekcie prac plenerowych10
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_c13_U01potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U11potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych
Treści programoweT-PR-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów
T-PR-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej
Metody nauczaniaM-1Wyjaśnienie idei i celu zadań plenerowych
M-2Dyskusja dydaktyczna, stosowana w odmianie adekwatnej do problemu
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, służące doskonaleniu warsztatu wypowiedzi plastycznej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-1Ocena podsumowująca: Przyjęcie przez prowadzącego i omówienie prac plastycznych przygotowanych zgodnie z harmonogramem zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie realizuje zadań przewidzianych programem pleneru, ignoruje plan pracy, nie stawia się na korektę, bez porozumienia z kierownikiem opuszcza plener
3,0student realizuje w minimalnym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, nieregularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
3,5
4,0student realizuje w podstawowym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, regularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
4,5
5,0student bez zarzutu wywiązuje się z zadań przewidzianych programem pleneru, systematycznie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach