Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Społeczeństwo informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczeństwo informacyjne | ||
Specjalność | Informatyka w biznesie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne” |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą i podstawami prawnymi społeczeństwa informacyjnego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na rozwój społeczeństwa informacyjnego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z rodzajami e-usług |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje. | 1 |
T-W-2 | Prawne uwarunkowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce | 1 |
T-W-3 | Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zmiany społeczno-ekonomiczne. | 1 |
T-W-4 | Internet a społeczeństwo informacyjne. | 2 |
T-W-5 | e-Usługi w społeczeństwie informacyjnym. | 2 |
T-W-6 | Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego. | 1 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa informacyjnego. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Mwtody podające / wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zidentyfikować najważniejsze problemy społeczeństwa informacyjnego. | E_1A_W06 | S1A_W06 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D7/1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego. | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/1_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczeństwa informacyjnego | E_1A_U12 | S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zidentyfikować najważniejsze problemy społeczeństwa informacyjnego. | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów z społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. | |
E_1A_D7/1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego. | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego.. Rozpoznaje część omawianych zagadnień. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je określa. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje większość omawianych czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w zrozumiały sposób je określa. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych czynników rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Rozpoznaje wszystkie omawiane czynniki rozwoju i w wyczerpujący sposób je określa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/1_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczeństwa informacyjnego | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego. |
3,0 | Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego w stopniu dość dobrym. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego. | |
4,5 | Student prawidłowo rozumie i dobrze analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego. | |
5,0 | Student bezbłędnie rozumie i analizuje zjawisk dotyczących społeczeństwa informacyjnego. |
Literatura podstawowa
- Joanny Papińskiej-Kacperek praca zbiorowa, Społeczeństwo Informacyjne, PWN, Warszawa, 2008, Wydanie pierwsze
Literatura dodatkowa
- Bliźnik G., Nowak J.S., Społeczeństo informacyjne 2005, PTI, Katowice, 2005
- Marciniak M., Ogonowski P., Przyszłość zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w społeczeństwie informacyjnym, IX Konferencja "Sieci i systemy informatyczne : teoria, projekty, wdrożenia, aplikacje", Politechnika Łódzka, 2001