Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskowe w samorządzie lokalnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskowe w samorządzie lokalnym | ||
Specjalność | Ekonomika środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty wiedzy z przedmiotów realizowanych na specjalności a poprzedzających przedmiot. Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, rozwoju zrównoważoneg, gospodarki komunalnej. Podstawowa wiedza o samorządzie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy studentom nt. zadań organów administracji publicznej, w tym głównie samorządu na szczeblu gminnym, z obowiązków oraz uprawnień w zakresie ochrony lokalnych zasobów środowiska. |
C-2 | Uzyskanie przez studentów wiedzy i kompetencji umożliwiających zrozumienie i interpretację zasad i specyfiki kształtowania rozwoju lokalnego z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska. |
C-3 | Przygotowanie studentów do konstruowania i wdrażania strategicznych programów zrównoważonego rozwoju regionalnego oraz lokalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Ekorozwój obszarów wiejskich. | 3 |
T-K-2 | Rozwój zrównoważony w strategiach regionalnych i lokalnych. Łączenie celów ekologicznych i rozwoju przedsiębiorczości w dokumentach strategicznych. | 3 |
T-K-3 | Zarządzanie środowiskiem i środowiskowe w gminie. | 3 |
T-K-4 | Rodzaje oddziaływań gminy na środowisko. | 3 |
T-K-5 | Programowanie ekorozwoju gminy (case study). | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja i zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony środowiska. Rola organów administracji rządowej. | 2 |
T-W-2 | Samorząd w zarządzaniu środowiskiem. Na przykładzie zakresu odpowiedzialności i zadań powiatu i województwa samorządowego. | 1 |
T-W-3 | System zarządzania ochroną środowiska w samorządzie na przykładzie gminy. Zadania i uprawnienia gmin. Uwarunkowania rozwoju gminy. | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-K-2 | Lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do ćwiczeń wg wskazań prowadzącego. | 20 |
A-K-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 5 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające. |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków - strategie samorządów). |
M-3 | Metody eksponujące (film). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć wpływają na ocenę końcową. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie zadań międzyzajęciowych w formie prac ustnych lub pisemnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/8_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów polityki ekologicznej państwa oraz zasad i regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego a mających wpływ na gospodarowanie zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju. | E_2A_W01, E_2A_W13 | S2A_W01, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/8_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników w zakresie zagadnień przedmiotu. | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U16 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07 | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/8_K01 Posiada kompetencje do współpracy z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizacji zadań, z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju. | E_2A_K02, E_2A_K07 | S2A_K02, S2A_K03 | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/8_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentów polityki ekologicznej państwa oraz zasad i regulacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego a mających wpływ na gospodarowanie zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami ; odpowiedzi na egzaminie poniżej 50%. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 60%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 70%. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 80%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski ; odpowiedzi na egzaminie powyżej 90%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/8_U01 Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu a także realizacji zadań międzyćwiczeniowych (w grupach) oraz zaprezentowania ich wyników w zakresie zagadnień przedmiotu. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/8_K01 Posiada kompetencje do współpracy z organami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizacji zadań, z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami. |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy. | |
4,5 | Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski. |
Literatura podstawowa
- red. Kozłowski S., Regionalne strategie rozwoju zrównoważonego, Białystok, 2004
- Kistowski M., Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw, Gdańsk-Poznań, 2003
- Stochniak J., Zadania administracji samorządowej i rządowej w zakresie ochrony środowiska, Wyd. Municypium, Warszawa, 2001
- Stochniak J., Zadania administracji samorządowej i rządowej w zakresie ochrony środowiska, Wyd. Municypium, Warszawa, 2001
- Wrzosek S., Zarządzanie środowiskiem przez administrację publiczną w Polsce, Białystok, 1999
Literatura dodatkowa
- Miłaszewski R., Strategia zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie i gminie, Warszawa, 1999
- red. B. Poskrobko, Zarządzanie ochroną środowiska w przedsiębiorstwie i gminie, Kraków, 1993