Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Ekonomika konsumpcji - przedmiot do wyboru 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika konsumpcji - przedmiot do wyboru 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie programu mikro i makroekonomii
W-2Znajomość podstawowych metod statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Pozna zasady planowania budżetu domowego.
C-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-6Zgromadzi wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-7Pozna nowe zjawiska w sferze konsumpcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.2
T-W-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.2
T-W-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.2
T-W-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.2
T-W-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-W-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.4
T-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.2
T-W-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.2
T-W-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-W-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym22
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu oraz danych statystycznych ilustrujących omawiane na wykładach zagadnienia, - opracowywanie tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach związanych z weryfikacją indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień ekonomiki konsumpcji,38
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzgledniająca: zrozumienie problemu, organizację pracy nad realizacją problemu/zadania, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy,samodzielność i terminowość realizacji zadania
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
E_1A_W01S1A_W01C-1, C-5T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3
E_1A_O22/1_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
E_1A_W04S1A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3
E_1A_O22/1_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
E_1A_W12S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-2, C-6T-W-3, T-W-4, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-1, C-2, C-5T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_O22/1_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
E_1A_U02, E_1A_U09S1A_U02, S1A_U04C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-7M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22/1_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K06S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07C-4, C-5, C-7T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
E_1A_O22/1_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
E_1A_O22/1_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowew obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
E_1A_O22/1_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O22/1_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Bywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, PWE, Warszawa, 2002
  2. Kramer J., Konsumpcja w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa, 1997
  3. Zalega T., Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Stasiewicz W. (red.), Metodologia pomiaru jakości życia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2002
  2. Kusińska A. (red.), Olejniczuk-Merta A. (red.), Konsumpcja w Polsce. Raport roczny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.2
T-W-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.2
T-W-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.2
T-W-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.2
T-W-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-W-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.4
T-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.2
T-W-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.2
T-W-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-W-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym22
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu oraz danych statystycznych ilustrujących omawiane na wykładach zagadnienia, - opracowywanie tematów zleconych przez prowadzącego, - udział w konsultacjach związanych z weryfikacją indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień ekonomiki konsumpcji,38
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_W01Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
Treści programoweT-W-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.
T-W-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.
T-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_W02Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
Treści programoweT-W-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-W-5Poziom spożycia żywności w Polsce.
T-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-W-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzgledniająca: zrozumienie problemu, organizację pracy nad realizacją problemu/zadania, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy,samodzielność i terminowość realizacji zadania
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_W03Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
C-6Zgromadzi wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
Treści programoweT-W-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-W-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-W-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowew obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_U01Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie podstawową wiedzę o procesie konsumpcji
C-2Pozna cechy określające poziom, jakość i standard życia.
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
Treści programoweT-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-W-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.
T-W-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzgledniająca: zrozumienie problemu, organizację pracy nad realizacją problemu/zadania, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy,samodzielność i terminowość realizacji zadania
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_U02Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Pozna zasady planowania budżetu domowego.
C-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
Treści programoweT-W-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-W-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-W-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O22/1_K01Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wykształci umiejetność sporządzania budżetu domowego.
C-5Zapozna się z elementami metod badania konsumpcji.
C-7Pozna nowe zjawiska w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-W-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-W-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-W-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-W-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu/, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania formułowanych tez, - oryginalność spojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych / realizacji zadania (uwzgledniająca: zrozumienie problemu, organizację pracy nad realizacją problemu/zadania, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy,samodzielność i terminowość realizacji zadania
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń