Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Konflikty w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konflikty w organizacji
Specjalność Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w sytuacjach konfliktowych w organizacjach
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Studium konfliktu3
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu3
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów3
T-A-4Diagnoza temperamentu i ról w konflikcie3
T-A-5Negocjacje2
T-A-6Plan rozwiązania konfliktu1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje konfliktów w organizacjach3
T-W-2Zachowania organizacyjne a konflikt3
T-W-3Źródła konfliktów3
T-W-4Fazy i dynamika konfliktów3
T-W-5Rola komunikacji w konflikcie3
T-W-6Metody rozwiązywania konfliktów4
T-W-7Agresja i przemoc w konflikcie2
T-W-8Procesy negocjacji w konflikcie.3
T-W-9Mediacje w konflikcie3
T-W-10Osobowość a konflikt3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.25
A-A-3Studium konfliktu - praca projektowa20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z części teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/7_W01
Student jest w stanie objaśnić istotę i źródła konfliktów w organizacjach.
E_1A_W05, E_1A_W10S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2
E_1A_D2/7_W02
Student jest w stanie scharakteryzować metody diagnozy zachowań ludzi w sytuacjach konfliktowych
E_1A_W04, E_1A_W05S1A_W04, S1A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/7_U01
Student potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe
E_1A_U10, E_1A_U12S1A_U06, S1A_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-1
E_1A_D2/7_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U10S1A_U02, S1A_U06C-3T-A-1, T-A-5, T-A-6M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/7_W01
Student jest w stanie objaśnić istotę i źródła konfliktów w organizacjach.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
E_1A_D2/7_W02
Student jest w stanie scharakteryzować metody diagnozy zachowań ludzi w sytuacjach konfliktowych
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/7_U01
Student potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe
2,0Student w niezadawalajacy sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
E_1A_D2/7_U02
Student potrafi wykorzystać narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. M. Deutsch i P.T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005
  2. Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit, Warszawa, 1999
  3. Udo Haeske, Konflikty w życiu zawodowym, Jedność, Kielce, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Fischer R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Studium konfliktu3
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu3
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów3
T-A-4Diagnoza temperamentu i ról w konflikcie3
T-A-5Negocjacje2
T-A-6Plan rozwiązania konfliktu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje konfliktów w organizacjach3
T-W-2Zachowania organizacyjne a konflikt3
T-W-3Źródła konfliktów3
T-W-4Fazy i dynamika konfliktów3
T-W-5Rola komunikacji w konflikcie3
T-W-6Metody rozwiązywania konfliktów4
T-W-7Agresja i przemoc w konflikcie2
T-W-8Procesy negocjacji w konflikcie.3
T-W-9Mediacje w konflikcie3
T-W-10Osobowość a konflikt3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.25
A-A-3Studium konfliktu - praca projektowa20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/7_W01Student jest w stanie objaśnić istotę i źródła konfliktów w organizacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w sytuacjach konfliktowych w organizacjach
Treści programoweT-W-1Pojęcie i rodzaje konfliktów w organizacjach
T-W-3Źródła konfliktów
T-W-4Fazy i dynamika konfliktów
T-W-6Metody rozwiązywania konfliktów
T-W-8Procesy negocjacji w konflikcie.
T-W-9Mediacje w konflikcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/7_W02Student jest w stanie scharakteryzować metody diagnozy zachowań ludzi w sytuacjach konfliktowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w sytuacjach konfliktowych w organizacjach
Treści programoweT-W-2Zachowania organizacyjne a konflikt
T-W-5Rola komunikacji w konflikcie
T-W-7Agresja i przemoc w konflikcie
T-W-10Osobowość a konflikt
T-A-4Diagnoza temperamentu i ról w konflikcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/7_U01Student potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowych
Treści programoweT-A-1Studium konfliktu
T-A-2Diagnoza rodzaju konfliktu
T-A-3Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadawalajacy sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/7_U02Student potrafi wykorzystać narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych
Treści programoweT-A-1Studium konfliktu
T-A-5Negocjacje
T-A-6Plan rozwiązania konfliktu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.