Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna - przedmiot do wyboru 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia społeczna - przedmiot do wyboru 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie. |
C-2 | Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej. |
C-3 | Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego. | 2 |
T-W-2 | Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce | 2 |
T-W-3 | Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja. | 6 |
T-W-4 | Wolontariat jako element ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-5 | Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. | 2 |
T-W-6 | Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-7 | Programy wspierające ekonomię społeczną. | 4 |
T-W-8 | Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego | 2 |
22 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-W-3 | Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Prezentacje studentów na zadany temat. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17/1_W01 Student potrafi rozpoznawać istotne problemy społeczne, będące w zakresie zainteresowania ekonomii społecznej. | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O17/1_W02 Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej. | E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08, E_1A_W15 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O17/1_W03 Student potrafi wskazać znaczenie budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego. | E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W05 | S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05 | C-3 | T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17/1_U01 Student potrafi wskazać nowe narzędzia wspierania działalności organizacji pozarządowych, m.in. ze środków pomocowych UE. | E_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U05 | C-2 | T-W-7 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O17/1_U02 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | E_1A_U02, E_1A_U10 | S1A_U02, S1A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O17/1_U03 Student posiada umiejętności prezentowania pogladów nt. problemów ekonomii społecznej w formie pisemnej. | E_1A_U13 | S1A_U09 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6 | M-3 | S-2 |
E_1A_O17/1_U04 Student umie przezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej w postaci prezentacji. | E_1A_U14 | S1A_U10 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17/1_K01 Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie. | E_1A_K01, E_1A_K02 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6 | M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O17/1_K02 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | E_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17/1_W01 Student potrafi rozpoznawać istotne problemy społeczne, będące w zakresie zainteresowania ekonomii społecznej. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać istotnych podstawowych objętych programem przedmiotu problemów społecznych. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy społeczne; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie problemy społeczne; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne.. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową. | |
E_1A_O17/1_W02 Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne.. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową. | |
E_1A_O17/1_W03 Student potrafi wskazać znaczenie budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie znaczenia budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy w zakresie znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17/1_U01 Student potrafi wskazać nowe narzędzia wspierania działalności organizacji pozarządowych, m.in. ze środków pomocowych UE. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać nowych narzędzi wspierania działaności organizacji poząrzadowych, m.in. ze środków UE. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia instytucji pozarządowych, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wskazać i omówić nowe narzędzi wsparcia organizacji pozarządowych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wskazać i omóić wszystkie nowe narzędza wsparcia organizacji pozarządowych ; w ypowiada się na ten temat szeroko, bez błędów i swobodnie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wskazać, omówić i porównać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy. | |
E_1A_O17/1_U02 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy. | |
E_1A_O17/1_U03 Student posiada umiejętności prezentowania pogladów nt. problemów ekonomii społecznej w formie pisemnej. | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej na zadany temat. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie pisemnej | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie pisemnej, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu. | |
E_1A_O17/1_U04 Student umie przezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej w postaci prezentacji. | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17/1_K01 Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy i umiejętności oraz pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie, przy pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w średnim stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu oraz pracować w grupie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program oraz pracować w grupie. | |
E_1A_O17/1_K02 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela. | |
3,5 | Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy. |
Literatura podstawowa
- Gliński P., Lewenstein B., Siciński A., Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2002
- Grosse T.G, Szanse rozwoju ekonomii społecznej w Polsce – zadania stojące przed nowym rządem, Analizy i Opinie, Warszawa, 2005, 53, ISP
Literatura dodatkowa
- Głażewska D., Finanse w organizacji pozarządowej, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2006
- Kaźmierczak T., Rymsza A., W stronę aktywnej polityki społecznej, ISP, Warszawa, 2003