Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Ewidencje podatkowe - przedmiot do wyboru 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ewidencje podatkowe - przedmiot do wyboru 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień prawa gospodarczego i zasad funkcjonowania systemu podatkowego |
W-2 | Znajomość podstaw rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia ewidencji podatkowych w podmiotach gospodarczych |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami dokumentacji transakcji gospodarczych i wyceny kategorii podatkowych kształtujących wysokość zobowiązań podatkowych |
C-3 | Przygotowanie studentów do analizy i interpretacji norm prawa w zakresie prowadzenia ewidencji podatkowych i zasad ustalania zobowiązań podatkowych przy uwzględnieniu zasad optymalizacji zobowiązań podatkowych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia ewidencji podatkowych, naliczania i rozliczania zobowiązań podatkowych, a także sporządzania deklaracji i zeznań podatkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne i organizacyjne aspekty prowadzenia ewidencji (ksiąg) podatkowych z uwzględnieniem norm prawa bilansowego i podatkowego | 1 |
T-W-2 | Zasady dokonywania rozliczeń podatkowych w podmiotach gospodarczych: ogólne i szczególne zasady opodatkowania dochodów/przychodów, zasady ustalania przychodu, dochodu i podatku dochodowego, rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług | 3 |
T-W-3 | Organizacja wyceny i dokumentacji przychodów i kosztów uzyskania przychodów w podmiotach prowadzących księgi (ewidencje) podatkowe | 2 |
T-W-4 | Zasady prowadzenia ewidencji przez podatników karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego | 2 |
T-W-5 | Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów: ogólne warunki dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów; zasady dokumentacji i ewidencji przychodów i kosztów; zamknięcie miesięczne i roczne księgi przychodów i rozchodów | 4 |
T-W-6 | Zakres i struktura ewidencji dodatkowych i towarzyszących ewidencjom podatkowym | 4 |
T-W-7 | Warunki i sposób prowadzenia rejestrów VAT | 1 |
T-W-8 | Księgi rachunkowe jako podstawa ustalania i rozliczania zobowiązań podatkowych | 1 |
T-W-9 | Zasady sporządzenia deklaracji i zeznań podatkowych | 1 |
T-W-10 | Przyczyny i konsekwencje nieetycznego działania przedsiębiorców w zakresie opodatkowania i prowadzenia ewidencji podatkowych | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
22 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 22 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów dotyczących sposobu prowadzenia ewidencji podatkowych i rozliczania zobowiązań podatkowych | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji lub raportu na temat zasad prowadzenia ewidencji podatkowych | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Analiza wyników zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji lub raportu nt. zasad prowadzenia ewidencji lub zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zagadnienia ewidencyjno-rozliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O16_W01 Student objaśnia zagadnienia dotyczące wyboru formy i zasad prowadzenia ewidencji podatkowych w odniesieniu do różnych form opodatkowania działalności | E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W15 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O16_U01 Student potrafi określić warunki wyboru, zakres i metody prowadzenia zapisów w ewidencjach (księgach) podatkowych i dokonywania na ich podstawie rozliczeń podatkowych uwzględniając kryteria optymalizacji podatkowej | E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U11, E_1A_U18 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O16_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | E_1A_K02, E_1A_K03 | S1A_K02, S1A_K03 | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
E_1A_O16_K02 Student działa w sposób przedsiębiorczy ze świadomością zachowań nieetycznych i konsekwencji popełniania nieprawidłowości i oszustw podatkowych | E_1A_K01, E_1A_K06, E_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O16_W01 Student objaśnia zagadnienia dotyczące wyboru formy i zasad prowadzenia ewidencji podatkowych w odniesieniu do różnych form opodatkowania działalności | 2,0 | Student nie zna form opodatkowania i związanych z nimi obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych |
3,0 | Student zna formy opodatkowania i zasady dokonywania rozliczeń podatkowych oraz ogólne zagadnienia ewidencyjno-rozliczeniowe przedsiębiorców | |
3,5 | Student zna formy opodatkowania i dokonywania rozliczeń podatkowych przedsiębiorców, zasady prowadzenia ewidencji podatkowych | |
4,0 | Student zna zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych w odniesieniu do poszczególnych form opodatkowania działalności | |
4,5 | Student objaśnia zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych, potrafi porównać zakres informacyjny ewidencji podatkowych | |
5,0 | Student objaśnia szczegółowe zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych w odniesieniu do poszczególnych form opodatkowania działalności, potrafi wykazać ograniczenia informacyjne poszczególnych ewidencji podatkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O16_U01 Student potrafi określić warunki wyboru, zakres i metody prowadzenia zapisów w ewidencjach (księgach) podatkowych i dokonywania na ich podstawie rozliczeń podatkowych uwzględniając kryteria optymalizacji podatkowej | 2,0 | Student nie umie dokonać wyboru form ewidencji podatkowych właściwych w zakładanych warunkach funkcjonowania gospodarowania przedsiębiorcy i dokonywać w nich zapisów w zakresie zobowiazań podatkowych |
3,0 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach (księgach) podatkowych i podejmuje próby dokonania na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
3,5 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach (księgach) podatkowych, a na podstawie zapisów dokonuje rozliczeń podatkowych | |
4,0 | Student dokonuje wyboru ewidencji podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, dokonuje w nich zapisów, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
4,5 | Student dokonuje wyboru ewidencji podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, wskazuje sposób udokumentowania operacji gospodarczych, dokonuje zapisów w księgach podatkowych, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
5,0 | Student przedstawia możliwości w zakresie prowadzenia ewidencji (ksiąg) podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, porównuje poszczególne formy ewidencji podatkowych określając obciążenia ewidencyjno-rozliczeniowe, wskazuje na sposób udokumentowania operacji gospodarczych, dokonuje zapisów księgowych, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O16_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | 2,0 | Student nie ma zdolności do samodzielnej pracy |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów stanowiących treść zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, a proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania i wskazać inne możliwości | |
E_1A_O16_K02 Student działa w sposób przedsiębiorczy ze świadomością zachowań nieetycznych i konsekwencji popełniania nieprawidłowości i oszustw podatkowych | 2,0 | Student nie dokonuje wyboru optymalnych form rozliczeń podatkowych i związanych z nimi ksiąg podatkowych, nie wykazuje przy tym znajomości zaganień etycznego postępowania w biznesie |
3,0 | Student podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych, a jego wybory nie zawsze są prawidłowe | |
3,5 | Student podejmuje próby wyboru optymalnych rozwiązań w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych, a jego wybory wskazują na znajomość zagadnień etycznego postępowania w biznesie | |
4,0 | Student dobiera rozwiązania w zakresie rozliczeń podatkowych i prowadzenia związanych z nimi ksiąg podatkowych z poszanowaniem zasad etycznego działania | |
4,5 | Student dokonuje wyboru optymalnych form opodatkowania uwzględniając kryteria minimalizacji obciążeń podatkowych, jak i obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych z poszanowaniem zasad etycznego działania | |
5,0 | Student dokonuje wyboru optymalnych form opodatkowania uwzględniając zarówno kryteria minimalizacji obciążeń podatkowych, jak i obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych, wykazując przy tym znajomość konsekwencji nieetycznego działania |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowośc małych przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 2012
- Martyniuk T., Małe przedsiębiorstwo. Rejestry, podatki, ewidencja, sprawozdawczość, ODDK, Gdańsk, 2010
- Wyrzykowski W., Księgi, ewidencje i rejestry podatkowe małych przedsiębiorców, SPG, Gdańsk, 2005
- Jeleńska A., Księgowość małej firmy, Wszechnica Podatkowa, Kraków, 2010
Literatura dodatkowa
- Olchowicz I., Rachunkowość podatkowa, Difin, Warszawa, 2011
- Jeleńska A., Ryczałt w praktyce, Wszechnica Podatkowa, Kraków, 2010
- Czernecki J., Jeleńska A., Piskorz-Liskiewicz E., Podatkowa księga przychodów i rozchodów w praktyce 2010, Wszechnica Podatkowa, Kraków, 2010
- Winiarska K., Startek K., Rachunkowość podatkowa. Zadania, pytania, testy, C.H. Beck, Warszawa, 2011
- ., Aktualne akty prawne regulujące zasady prowadzenia ewidencji podatkowych, 2012