Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Finanse i bankowość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse i bankowość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów. |
C-2 | Student powinień znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomicznych. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju. |
C-4 | Student ma siadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Funkcje finansów. Zjawiska finansowe. | 2 |
T-K-2 | System sektora finansów publicznych | 3 |
T-K-3 | System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw. | 4 |
T-K-4 | Usługi faktoringowe i leasingowe. | 2 |
T-K-5 | System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych. | 2 |
T-K-6 | SKOK-i i inne instytucje pośrednictwa finansowego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot nauki finanse. System finansowy państwa. Ogniwa sysytemu finansowego. | 2 |
T-W-2 | System bankowy, jego struktura i znaczenie. | 2 |
T-W-3 | Bank centralny i polityka pieniężna. | 2 |
T-W-4 | Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji. | 1 |
T-W-5 | Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce. | 2 |
T-W-6 | Banki komercyjne i banki spółdzielcze. | 2 |
T-W-7 | Istota działalności banku. | 2 |
T-W-8 | Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 15 |
A-K-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 10 |
A-K-3 | Uczestnictwo w konwersatoriach. | 15 |
A-K-4 | Rozwiązywanie zadań. | 5 |
A-K-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
A-K-6 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 14 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 13 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie. | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Metoda przypadków. |
M-5 | Wykład multimedialny. |
M-6 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C5_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | E_1A_W01, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-K-1 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_C5_W02 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
E_1A_C5_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | E_1A_W03, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-3 | T-W-1, T-K-3, T-K-4 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_C5_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego. | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-3 | T-W-1, T-K-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_C5_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W11 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08 | C-3 | T-W-1, T-K-5 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | E_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-3 | T-W-2, T-K-1, T-W-1, T-W-3 | M-4, M-3, M-2, M-6, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C5_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-4 | T-W-4, T-W-8, T-K-2, T-K-3, T-K-5 | M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C5_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania finansów oraz zjawisk finansowych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów. | |
3,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić ogniwa systemu finansowego. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
E_1A_C5_W02 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego oraz organizacji banków komercyjnych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe, zna zagadnienia dotyczące kredytów. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | |
E_1A_C5_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. |
3,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa. | |
3,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego. | |
4,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić i scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | |
E_1A_C5_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego. | 2,0 | Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić dochody i wydatki państwa. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić wydatki i dochody państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
E_1A_C5_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. |
3,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy oraz scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej. | |
3,5 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funcje i zasady ubezpieczeń. | |
4,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej, opisać funcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz posiada wiedzę na temat bieżących uwarunkowań systemu ubezpieczeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | 2,0 | Student nie posiada umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C5_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy na temat finansów |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Owsiak, Podstawy nauki finansów, PWE, Warszawa, 2002
- red. S.Flejterski, B. Świecka, Elementy finansów i bankowości, CeDeWu, Warszawa, 2005
- red. W. Kapuścińska-Przybylska, Pośrednictwo finansowe w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2009
- red. M. Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
- S.Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- J. Gajdka, E. Walińska, Zarządzanie finansowe, Fundacja Rozwoju Rachunkowości, Warszawa, 2000
- W. Jaworski, Współczesny bank, Poltext, Warszawa, 2000
- B. Pietrzak, Z. Polański, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
- V. Jog, C. Suszyński, Zarządzanie finansami przedsiebiorstwa, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa, 2000
- C. Kosikowski, E. Ruśkowski, Finanse publiczne i prawo finansowe, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Białystok, 2008
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
- E.Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2004
- K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H. Beck, Warszawa, 2010