Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziejewski <Tadeusz.Ziejewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej, |
C-2 | znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej, |
C-3 | umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
C-4 | rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym. | 2 |
T-K-2 | Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.Podstawowe błędy wypowiedzi i nazwy | 6 |
T-K-3 | Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w konwersatoriach i teście zaliczeniowym | 6 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), -udział w konsultacjach celem weryfikacji postepów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie sie do zaliczenia | 24 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Mwtody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna. |
M-3 | Metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego. |
M-5 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna |
M-6 | Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajeciach wyrażajaca sie m.in: uczestnictwem w dyskusji dydaktycznej, pogadance sokratycznej lub heurystycznej. Przy czym kontroli nauczyciela podlegają: -kultura wypowiedzi, -rzeczowość przedstawianych argumentów, -tolerancja wobec kontrargumentow, -dostrzeganie zwiazków tematycznych, -język wypowiedzi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zadań pisemnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena testu wielokrotnego wyboru. |
S-4 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi; |
S-5 | Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania; |
S-6 | Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy |
S-7 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji |
S-8 | Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania) |
S-9 | Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A11_W01 Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W06, S1A_W10 | C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-5, M-6 | S-4, S-5, S-7, S-8, S-9 |
E_1A_A11_W02 Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W14 | S1A_W01, S1A_W06, S1A_W10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-2, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-7, S-9 |
E_1A_A11_W03 Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | E_1A_W01, E_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W06 | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-5, M-6 | S-4, S-5, S-7, S-8, S-9, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A11_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-6 | S-4, S-5, S-7, S-8, S-9, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A11_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | E_1A_K03, E_1A_K08 | S1A_K03, S1A_K04 | C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-5, M-6 | S-7, S-8 |
E_1A_A11_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela. | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-5, M-6 | S-4, S-5, S-7, S-8, S-6 |
E_1A_A11_K03 Angażuje się w proces nauczania. | E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-6 | S-4, S-5, S-7, S-8, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A11_W01 Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_1A_A11_W02 Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_1A_A11_W03 Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A11_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A11_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza). | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza). | |
4,0 | Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
E_1A_A11_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela. | 2,0 | W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań). |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań). | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań). | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników. | |
E_1A_A11_K03 Angażuje się w proces nauczania. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
- Kaminski S., Nauka i metoda. Pojecie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
- Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
- Hajduk Z., Ogolna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005