Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Ekonomika turystyki
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w logistyce | ||
Specjalność | Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień matematycznych |
W-2 | znajomość obsługi komputera |
W-3 | znajomość podstawowych zagadnień z logistyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach przedmiotu zostaną przedstawione wybrane metody ilościowe oraz ich praktyczne zastosowanie w zarządzaniu logistycznym. |
C-2 | Podstawowym celem nauczania jest wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji. Dotyczą one przede wszystkim zapasów, ich dystrybucji i magazynowania, jak również modelowania procesów produkcyjnych. |
C-3 | Przedmiot będzie miał na celu przedstawienie i zastosowanie algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Możliwości wykorzystania metod ilościowych w logistyce | 1 |
T-K-2 | Kontrola przyjmowanych zamówień. Synchronizacja planu produkcji z dystrybucją zapasów (algorytm Wagnera i Withina) | 2 |
T-K-3 | Sieci dystrybucji i metody ich optymalizacji | 2 |
T-K-4 | Maksymalizacja przepływów produktów (algorytm Forda i Fulkersona) | 2 |
T-K-5 | Planowanie produkcji - algorytm Bellmana | 2 |
T-K-6 | Metody przypisywania lokalizacji magazynów dystrybucyjnych | 2 |
T-K-7 | Metody przypisywania położenia miejsc produkcyjnych | 2 |
T-K-8 | Zadania bazy transportowej i ich optymalizacja | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Kontrola przyjmowania zamówień. Synchronizacja planu produkcji z dystrybucją zapasów z wykorzystaniem algorytmu Wagnera i Withina | 2 |
T-L-2 | Sieci dystrybucji i metody ich optymalizacji | 2 |
T-L-3 | Maksymalizacja przepływu produktów z wykorzystanie algorytmu Forda i Fulkersona | 2 |
T-L-4 | Planowanie produkcji z wykorzystaniem algorytmu Bellmana | 2 |
T-L-5 | Metody przypisywania lokalizacji magazynów dystrybucyjnych | 2 |
T-L-6 | Kontrola przyjmowania zamówień. Synchronizacja planu produkcji z dystrybucją zapasów z wykorzystaniem algorytmu Wagnera i Withina | 2 |
T-L-7 | Metody przypisywania lokalizacji magazynów dystrybucyjnych | 1 |
T-L-8 | Maksymalizacja przepływu produktów z wykorzystanie algorytmu Forda i Fulkersona | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Studenci zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności | 5 |
A-K-3 | Studenci we własnym zakresie uzupełniają wiedzę, wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Analizuja metody kontroli przyjmowanych zamówień. Opracowanie planu synchronizacji produkcji z dystrybucją zapasów | 1 |
A-L-3 | Opracowanie prostej sieci dystrybucji w oparciu o wybraną metodę optymalizacji | 2 |
A-L-4 | Maksymalizowanie przepływu produktów w oparciu o wybrany algorytm (Forda lub Fulkersona) | 2 |
A-L-5 | Opracowanie planu produkcji z wykorzystaniem algorytmu Bellmana | 2 |
A-L-6 | Przypisanie lokalizacji magazynom dystrybucyjnym | 1 |
A-L-7 | Opracowanie projektu zaliczającego przedmiot | 12 |
A-L-8 | Prezentacja rozwiązanych problemów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: opis, objaśnienie |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student otrzyma problem związany z praktyką logistyczną do samodzielnego rozwiązania i opracowania. Przygotowane przez siebie rozwiązania problemu przedstawi na forum grupy w formie 10 minutowej prezentacji. Warukiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na zajęciach konwersatoryjnych i laboratoryjnych, chyba że nieobecność jest usprawiedliwiona. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/7_W01 Student zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych | E_1A_W06 | S1A_W06 | C-1, C-2, C-3 | T-K-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_D8/7_W02 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym. | E_1A_W07 | S1A_W06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/7_U01 Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_D8/7_U02 Student analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy wskazuje odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu | E_1A_U11 | S1A_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/7_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | E_1A_K04 | S1A_K04 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/7_W01 Student zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych | 2,0 | Student nie potrafi opracować problemu logistycznego z wykorzystaniem komputera |
3,0 | Student potrafi opracować problem logistyczny z wykorzystaniem komputera w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować problem logistyczny z wykorzystaniem komputera w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi opracować problem logistyczny z wykorzystaniem komputera w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi opracować problem logistyczny z wykorzystaniem komputera w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi opracować problem logistyczny z wykorzystaniem komputera w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D8/7_W02 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym na poziomie dostatecznym | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym na poziomie dobrym | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu logistycznym na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/7_U01 Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej i pozyskiwać danych do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów związanych z zarządzaniem logistycznym w przedsiębiorstwie w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D8/7_U02 Student analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy wskazuje odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu | 2,0 | Student nie potrafi analizować wskazanych rozwiązań konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy nie potrafi wskazywać odpowiednich rozwiązań opracowywanego problemu |
3,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy potrafi wskazywać odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu. Umiejętności te opanował w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy potrafi wskazywać odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu. Umiejętności te opanował w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy potrafi wskazywać odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu. Umiejętności te opanował w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy potrafi wskazywać odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu. Umiejętności te opanował w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów logistycznych i na bazie posiadanej wiedzy potrafi wskazywać odpowiednie rozwiązania opracowywanego problemu. Umiejętności te opanował w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/7_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | 2,0 | Student nieprawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | |
4,0 | Student w stopniu dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z podejmowaniem decyzji na stanowiskach pracy związanych z logistyką |
Literatura podstawowa
- Dembińska-Cyran I., Gubała M., Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
- Krawczyk S., Metody ilościowe w logistyce przedsiębiorstwa, C.H. BECK, Warszawa, 2001
- Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu działalności przedsiębiorstwa, C.H. BECK, Warszawa, 2001
- Krzyżaniak S., Podstawy zarządzania zapasami w przykładach, Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
- Waters D., Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, PWN, Warszawa, 2001