Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Zarządzanie podmiotami ES:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie podmiotami ES | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikroekonomia, makroekonomia, podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej |
C-2 | Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej |
C-3 | Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków | 4 |
T-A-2 | Zarządzanie finansami w organizacjach. | 2 |
T-A-3 | Podstawy public relations organizacji społecznych | 2 |
T-A-4 | Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej. | 3 |
T-A-5 | Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego | 2 |
T-W-2 | Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej | 2 |
T-W-3 | Style i techniki zarządzania. | 2 |
T-W-4 | Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie projektami społecznymi | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie notatek i przyg. zadań na podst. literatury | 5 |
A-A-3 | Zebranie materiałów i przygotowanie referatu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć według zaleconej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-3 | Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/7_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem działania podmiotów ekonomii społecznej | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/7_W02 Wskazywanie roli sektora ekonomii społecznej we współczesnej gospodarce przez pryzmat właściwego zarządzania | E_1A_W01, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-W-7, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/7_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych w gospodarce rynkowej ze wskazaniem roli podmiotów sektora społecznego | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_D3/7_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną dotczącą funkcjonowania, zarządzania i istsoty podmiotów ekonomii społecznej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/7_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/7_W01 Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem działania podmiotów ekonomii społecznej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej, w tym sektora ekonomii społecznej. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieżącej działnosci przedsiebiorstw. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_1A_D3/7_W02 Wskazywanie roli sektora ekonomii społecznej we współczesnej gospodarce przez pryzmat właściwego zarządzania | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania ekonomii sektora społecznego, nie zna jego roli we współczesnej gospodarce. Nie ma pojęcia o zasadach zarządzania. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/7_U01 Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych w gospodarce rynkowej ze wskazaniem roli podmiotów sektora społecznego | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, w tym tych dotyczących sektora społecznego. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. | |
E_1A_D3/7_U02 Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną dotczącą funkcjonowania, zarządzania i istsoty podmiotów ekonomii społecznej | 2,0 | Student nie potrafi łączyć zagadnień teoretycznych z praktyką gospodarczą dotyczącą sektorów gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem sektora społecznego. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/7_K01 Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylna wobec wszelkich poczynań nauczyciela, - nie angażuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych, w tym nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranżowane przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec działań nauczyciela | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie w pełni. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazując przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawa wobec działań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Domański J., Zarządzanie strategiczne organizacjami non profi t w Polsce, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
- Rudawska I., Soboń M., Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
- Zagrodzka T., Zarządzanie finansami w organizacjach pozarządowych – nowe wyzwania, Ekonomia Społeczna – teksty, 33/2006, 2006
- red. Hausner J., Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Banaszyk P., Urbanowska - Sojkin E., Witczak H., Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2004
- John R. Schermerhorn, Zarządzanie Kluczowe koncepcje, PWE, Warszawa, 2008
- Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M. (red.), Państwo a trzeci sektor. Prawo i instytucje w działaniu, ISP, warszawa, 2008
- Sobocka-Szczapa H., Ekonomia społeczna w Polsce, Wyd. SWSZPIZ, Łódź, 2010