Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Polityka strukturalna UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka strukturalna UE | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone zajęcia z makroekonomii i polityki gospodarczej |
W-2 | Podstawy wiedzy z zakresu polityki społecznej i gospodarki regionalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o celach polityki polityki strukturalnej UE |
C-2 | Poznanie instrumentów polityki strukturalnej UE |
C-3 | Poznanie założeń sektorowych programów operacyjnych |
C-4 | Umiejętność charakterystyki założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Założenia polityki strukturalnej UE . | 2 |
T-K-2 | Sektorowe programy operacyjne. | 1 |
T-K-3 | Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko | 3 |
T-K-4 | Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach polityki strukturalnej UE - przykłady | 2 |
T-K-5 | Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka strukturalna; cele, instrumenty. | 2 |
T-W-2 | Polityka strukturalna a polityka regionalna | 2 |
T-W-3 | Fundusze strutkuralne i inicjatywy wspólnotowe. Fundusz spójności | 2 |
T-W-4 | Zsady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej | 2 |
T-W-5 | Zasady polityki strukturalnej: koncentracji,partnerstwa, programowania, współfinansowania. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 10 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca:opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego, dobór i analiza materiałów wtórnych. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca:przygotowanie prac tematycznych,studiowanie literatury przedmiotu, analiza innych materiałów - raportów, dokumentów. | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący. |
S-3 | Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki. |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/11_W01 Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-K-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D5/11_W02 Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/11_U01 Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-3, C-4 | T-W-5, T-K-1, T-K-2, T-K-5 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/11_K01 Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | E_1A_K07 | S1A_K03 | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-K-1, T-K-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/11_W01 Ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o celach oraz instrumentach polityki strukturalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
E_1A_D5/11_W02 Ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o założeniach sektorowych programów operacyjnych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawerają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o założeniach sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/11_U01 Potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać charakterystyki podstawowych założeń, celów i warunków korzystania z sektorowych programów operacyjnych |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować podstawowe założenia, cele i warunki korzystania z sektorowych programów operacyjnych; treść i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/11_K01 Ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej | |
3,5 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają uchybienia | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma świadomość znaczenia projektów realizowanych w ramach funduszy europejskich dla rozwoju gospodarki krajowej treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
- Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w panstwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej Im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007