Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Teoria państwa i społeczeństwa obywatelskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria państwa i społeczeństwa obywatelskiego
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.3
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia4
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce4
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.4
15
wykłady
T-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.3
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw4
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego4
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przejrzenie i przeczytanie literatury przedmiotu4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium cząstkowego6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/2_W01
Znajomość etapów rozwoju społeczeństw i świadomość znaczenia partycypacji obywatelskiej
E_1A_W02, E_1A_W13S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D3/2_W02
Ma wiedzę dotyczącą rolii aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw
E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/2_U01
Potrafi analizować i wskazywać deteminanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
E_1A_U01, E_1A_U08S1A_U01, S1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D3/2_U02
Potrafi identyfikować inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
E_1A_U01, E_1A_U02S1A_U01, S1A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/2_K01
Wysoka świadomość obywatelska
E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K09, E_1A_K10S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/2_W01
Znajomość etapów rozwoju społeczeństw i świadomość znaczenia partycypacji obywatelskiej
2,0Nie zna podstawowych etapów w ewoluowaniu społeczeństw
3,0Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego
3,5Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą partycypacji obywatelskiej
4,0Ma wiedzę poszerzoną na temat państwa, jego funkcji i struktury, genezy i przejawów społeczeństwa obywatelskiego społeczeństwa obywatelskiego
4,5Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną
5,0Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną i znają ich odpowiedniki z rzeczywistości gospodarczej
E_1A_D3/2_W02
Ma wiedzę dotyczącą rolii aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw
2,0Nie ma wiedzy na temat lokalnej społeczności
3,0Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej
3,5Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności
4,0Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw
4,5Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Wykazuje zainteresowanie tematyka przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe
5,0Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą rzeczywistosci gospodarczej. Wykazuje znajomość tematyki przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/2_U01
Potrafi analizować i wskazywać deteminanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
2,0Nie potrafi wskazać czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego
3,0Potrafi wskazać czynniki determinujące rozwój społeczeństwa obywatelskiego
3,5Potrafi wskazać i ocenić rolę czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego
4,0Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego, do określenia jego jakości w Polsce
4,5Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania jego głównych barier rozwoju
5,0Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania głównych barier rozwoju oraz nakreślać możliwe rozwiazania
E_1A_D3/2_U02
Potrafi identyfikować inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
2,0Nie potrafi wskazać inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
3,0Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
3,5Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i je scharakteryzować
4,0Potrafi nakreślić rolę państwa i porównać ją z rolą aktywności lokalnych społeczności w ewoluowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,5Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach
5,0Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach oraz interpretowania stosowanych instrumentów jego budowania i pomiaru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/2_K01
Wysoka świadomość obywatelska
2,0Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy
3,0Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
3,5Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,5Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, potrafi dyskutować na temat przejawów społeczeństwa obywatelskiego oraz barier w jego rozwoju
5,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę postawy obywatelskiej w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i jego wpływu na kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce

Literatura podstawowa

  1. Herbst J., Oblicza społeczeństwa obywatelskiego, Ośrodek Badania Aktywności Lokalnej przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE, Warszawa, 2005
  2. Kozyr-Kowalski S, Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004
  3. Oniszczuk J. (red.), Współczesne państwo w teorii i praktyce, SGH, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Frączak P., Lokalne społeczeństwa obywatelskie – mapy aktywności, Ośrodek Badania Aktywności Lokalnej przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE, Warszawa, 2004
  2. Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2009-2015, MPiPS, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.3
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia4
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce4
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.3
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw4
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego4
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przejrzenie i przeczytanie literatury przedmiotu4
A-A-3Przygotowanie do kolokwium cząstkowego6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/2_W01Znajomość etapów rozwoju społeczeństw i świadomość znaczenia partycypacji obywatelskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych etapów w ewoluowaniu społeczeństw
3,0Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego
3,5Zna podstawowe etapy w ewoluowaniu społeczeństw i ma wiedzę na temat społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą partycypacji obywatelskiej
4,0Ma wiedzę poszerzoną na temat państwa, jego funkcji i struktury, genezy i przejawów społeczeństwa obywatelskiego społeczeństwa obywatelskiego
4,5Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną
5,0Ma wiedzę pogłębioną na temat podmiotów wspierających ekonomię społeczną i znają ich odpowiedniki z rzeczywistości gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/2_W02Ma wiedzę dotyczącą rolii aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat lokalnej społeczności
3,0Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej
3,5Ma podstawową wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności
4,0Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw
4,5Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Wykazuje zainteresowanie tematyka przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe
5,0Ma wiedzę na temat społeczności lokalnej i przejawów aktywności oraz wie jaką rolę pełni ona w rozwoju społeczeństw. Zna istotę i komponenty społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę dotyczącą rzeczywistosci gospodarczej. Wykazuje znajomość tematyki przedmiotu wykraczajacą poza treści programowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/2_U01Potrafi analizować i wskazywać deteminanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wskazać czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego
3,0Potrafi wskazać czynniki determinujące rozwój społeczeństwa obywatelskiego
3,5Potrafi wskazać i ocenić rolę czynników determinujących rozwój społeczeństwa obywatelskiego
4,0Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego, do określenia jego jakości w Polsce
4,5Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania jego głównych barier rozwoju
5,0Potrafi wykorzystać koncepcję społeczeństwa obywatelskiego do określenia jego jakości w Polsce i wskazania głównych barier rozwoju oraz nakreślać możliwe rozwiazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/2_U02Potrafi identyfikować inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wskazać inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
3,0Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
3,5Potrafi wskazać kilka inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i je scharakteryzować
4,0Potrafi nakreślić rolę państwa i porównać ją z rolą aktywności lokalnych społeczności w ewoluowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,5Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach
5,0Posiada umiejętność analizowania stanu i jakości społeczeństwa obywatelskiego w różnych krajach oraz interpretowania stosowanych instrumentów jego budowania i pomiaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/2_K01Wysoka świadomość obywatelska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Znajomość kluczowych momentów w ewoluowaniu społeczeństw
C-2Znajomość roli aktywności lokalnych społeczności w rozwoju społeczeństw.
C-3Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje państwa. Państwo a obywatel.
T-W-2Państwo a gospodarka. Struktura państwa. Państwo w cywilizacyjnym rozwoju społeczeństw
T-W-3Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Przejawy i elementy społeczeństwa obywatelskiego
T-W-4Indeks społeczeństwa obywatelskiego. Jakość społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-1Prawa człowieka w państwie. Państwo a instytucje demokracji bezpośredniej i pośredniej.
T-A-2Współczesne społeczeństwa europejskie. Istota i geneza społeczeństwa obywatelskiego. Cele i założenia
T-A-3Inicjatywy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
T-A-4Jakość społeczeństwa obywatelskiego w krajach wysokorozwiniętych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład konwersatoryjny,
M-3Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia
S-2Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach prowadzonych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy
3,0Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
3,5Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli postawy obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego
4,5Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę partycypacji obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, potrafi dyskutować na temat przejawów społeczeństwa obywatelskiego oraz barier w jego rozwoju
5,0Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę postawy obywatelskiej w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i jego wpływu na kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce