Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja społeczna | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ma charakter przedmiotu podstawowego, nie wymaga wiadomości wstępnych poza umiejętnością komunikowania się |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności komunikowania się z różnymi grupami ludzi |
C-2 | Poznanie technik społecznego komunikowania się oraz technik negocjacji. Zachowania międzykulturowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Sztuka komunikacji - ćwiczenia w grupach | 1 |
T-K-2 | Autoprezentacja.Techniki komunikowania się. | 1 |
T-K-3 | Umiejętności "odczytywania" innych i wyrażania siebie. Ćwiczenia w grupach. | 2 |
T-K-4 | Kształtowanie wizerunku firmy.Budowanie własnego wizerunku. | 1 |
T-K-5 | Promocja jako proces komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. | 2 |
T-K-6 | Zewnętrzny i wewnętrzny przekaz informacji. Publikacje wewnętrzne: raporty i sprawozdania | 2 |
T-K-7 | Przygotowanie do negocjacji. Rozpoczęcie kontaktu z partnerem (budowanie zaufania, wiarygodność). Negocjacje miękkie i twarde. Sztuka kompromisu. | 3 |
T-K-8 | Asertywność - niezbędne narzędzie negocjatora. Mowa ciala w negocjacjach. | 2 |
T-K-9 | Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne | 2 |
T-K-10 | Motywacja społeczna, umiejętność społeczna.Ważne zasady w perswazji. | 2 |
T-K-11 | Negocjacje międzykulturowe. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka komunikacji, istota i zasady komunikacji, | 2 |
T-W-2 | Komunikacja werbalna i niewerbalna.Techniki komunikowania się. Znaczenie umiejętności interpersonalnych. | 2 |
T-W-3 | Doskonalenie umiejętności "odczytywania" innych i wyrażania siebie. | 1 |
T-W-4 | Motywacja społeczna, umiejętność społeczna.Ważne zasady w perswazji. | 1 |
T-W-5 | Kształtowanie wizerunku firmy.Budowanie własnego wizerunku. | 1 |
T-W-6 | Promocja jako proces komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. | 2 |
T-W-7 | Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne | 2 |
T-W-8 | Zewnętrzny i wewnętrzny przekaz informacji. | 2 |
T-W-9 | Protokół dyplomatyczny. Precedencja. Konferencja prasowa. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach | 20 |
A-K-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-K-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-K-4 | Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | poszukiwanie i wybór literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do wykładów | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z metodami podającymi: informacja |
M-2 | Wykład problemowy; studia przypadku, ćwiczenia, scenki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kolokwiumcząstkowego w formie ustnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/1_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-K-1, T-K-5 | M-2 | S-1 |
E_1A_D5/1_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-2 | T-W-9, T-K-1, T-K-2 | M-1, M-2 | S-3 |
E_1A_D5/1_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | E_1A_W04 | S1A_W04 | C-2 | T-K-7, T-K-8, T-K-10, T-K-11 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/1_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | E_1A_U01, E_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06 | C-1 | T-W-2, T-K-2, T-K-3 | M-2 | S-3 |
E_1A_D5/1_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | E_1A_U03, E_1A_U14 | S1A_U02, S1A_U06, S1A_U10 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
E_1A_D5/1_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania, a także potrafi efektywnie negocjować. | E_1A_U20 | S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-2 | T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/1_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | E_1A_K01, E_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06 | C-2 | T-K-2, T-K-5, T-K-7 | M-1 | S-3 |
E_1A_D5/1_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | E_1A_K02, E_1A_K04 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-1 | T-W-8, T-K-1, T-K-3, T-K-11 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/1_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/1_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu Komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/1_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/1_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/1_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/1_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania, a także potrafi efektywnie negocjować. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/1_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D5/1_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji społecznej |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Fisher R., Ury W., Patron B., Dochodząc do tak. Negocjacje bez poddawania się, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
- Maciąg L.Z., Negocjacje i negocjowanie. Sposoby na konflikty, Centrum kreowania liderów Grupa holdingowa, Warszawa, 1995
- Pogonowska B., Elementy etyki gospodarki rynkowej, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2000
- Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 1997
- Waszkiewicz J., Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania, Wydawn. Nauk. PWN, Wrocław, 1997
Literatura dodatkowa
- Dawson R., Sekrety skutecznego przekonywania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznan, 2000
- Hampden-Turner H., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa, 1998
- Sujak E, ABC psychologii komunikacji, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2006
- Wąsik E, Język - narzędzie czy właściwość człowieka?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznan, 2007