Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Doradztwo w agrobiznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo w agrobiznesie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakaresu makroekonomii |
W-2 | Wiedza z zakresu ekonomoki przedsiębiorstw gospodarki żywnosciowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość teoretycznych podstaw doradztwa rolniczego i zapoznanie się z psychologicznymi aspektami pracy doradczej |
C-2 | Znajomość doradztwa rolniczego na świecie; |
C-3 | Znajomośc systyemów doradztwa w wybranych krajach świata, |
C-4 | Znajomość metody GMA w doradztwie rolniczym wraz z modelem podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w ramach tej metody |
C-5 | Znajomość metody MMA w doradztwie rolniczym – zaznajomienie się z arkuszami prac doradców; |
C-6 | Przygotowanie studentów do samodzielnego napisania planu doradczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Doradztwo rolnicze jako działalność społeczno – zawodowa, ludność rolnicza jako podmiot doradztwa rolniczego. | 3 |
T-K-2 | Upowszechnianie postępu w rolnictwie. Podstawowe pojęcia, sposoby upowszechniania postępu w rolnictwie, rodzaje i czynniki postępu, zasady upowszechniania postępu, innowacje, planowanie działalności upowszechnieniowej | 3 |
T-K-3 | Sylwetka doradcy. Sylwetka i przygotowanie kandydata do zawodu doradcy rolniczego, cechy osobowości idealnego doradcy, zasady sprawnego działania doradcy, etyka zawodowa doradcy; | 3 |
T-K-4 | Komunikacja interpersonalna w doradztwie rolniczym. Model procesu komunikacji interpersonalnej, komunikowanie jako działanie społeczne, wykorzystanie elementów psychologii w procesie komunikacji | 3 |
T-K-5 | problemy ludności rolniczej jako przedmiot doradztwa rolniczego, właściwa identyfikacja problemów rolniczych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy doradztwa rolniczego. Doradztwo w świetle literatury, definicja doradztwa rolniczego | 3 |
T-W-2 | Formy i rodzaje doradztwa rolniczego. Funkcja i zasady doradztwa rolniczego, elementy procesu doradczego, pozarolnicze działanie instytucji doradczej. | 3 |
T-W-3 | Zadania, organizacja oraz formy pracy ODR w realizacji integracji polskiego rolnictwa ze strukturami UE i strategii wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. System doradztwa rolniczego w wybranych krajach. Systemy upowszechniania wiedzy rolniczej, organizacja służb doradztwa rolniczego na świecie, udział placówek naukowych i oświatowych w systemie doradztwa; | 2 |
T-W-4 | Procedury rozwiązywania problemów, metody wspólnej realizacji założeń edukacyjnych w procesie rozwiązywania problemów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach konwesatoryjnych | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 6 |
A-K-3 | Przygotowanie do kolokwów zaliczenioych | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykałdów - studiowanie litertury przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informcyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwesatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pytań w formie pisemnej i ustnej podczs trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza i ocena aktywności studentów podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, obejmujące zgadnienai omawian w ramach konwersatoriów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący pytania z zakresu wykłaów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E8_W01 Student zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z zakresu problematyki doradztwa w agrobiznesie | E_1A_W01, E_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-K-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E8_U01 Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu doradztwa w agrobiznesie do pozyskiwania informacji dotyczących mozliwości pozyskania i wykorzystania infornacji doradczych w procesie gospodarowania jednostek | E_1A_U01, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-K-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E8_K01 Student posiada kompetencje w zakresie prawidłowej identyfikacji i roztrzygania zagadnień związnych z wykorzystaniem wiedzy doradczej w procesie gospodarownania jednostek agrobiznesu. | E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-K-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E8_W01 Student zna metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji z zakresu problematyki doradztwa w agrobiznesie | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E8_U01 Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu doradztwa w agrobiznesie do pozyskiwania informacji dotyczących mozliwości pozyskania i wykorzystania infornacji doradczych w procesie gospodarowania jednostek | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E8_K01 Student posiada kompetencje w zakresie prawidłowej identyfikacji i roztrzygania zagadnień związnych z wykorzystaniem wiedzy doradczej w procesie gospodarownania jednostek agrobiznesu. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. |
Literatura podstawowa
- Wawrzyniak B, Doradztwo rolnicze, UTP Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2010
- Boland H, Podstawy komunikowania w doradztwie., CDiEWR, Poznań, 1995
- Kuźma J., Doradztwo rolnicze., PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Kujawiński J., Doradztwo rolnicze w zarysie, CDiEWR, ., Poznań, 1995
- Maziarz C., Andragogika rolnicza, . PWN, Warszawa 1984., Warszawa 1984., 2011