Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Zarządzanie podmiotami ES:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie podmiotami ES
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia, makroekonomia, podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków4
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.2
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych2
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.3
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej4
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego2
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej2
T-W-3Style i techniki zarządzania.2
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej2
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy2
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie notatek i przyg. zadań na podst. literatury5
A-A-3Zebranie materiałów i przygotowanie referatu.10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć według zaleconej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/7_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem działania podmiotów ekonomii społecznej
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D3/7_W02
Wskazywanie roli sektora ekonomii społecznej we współczesnej gospodarce przez pryzmat właściwego zarządzania
E_1A_W01, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-W-7, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/7_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych w gospodarce rynkowej ze wskazaniem roli podmiotów sektora społecznego
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_D3/7_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną dotczącą funkcjonowania, zarządzania i istsoty podmiotów ekonomii społecznej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/7_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/7_W01
Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem działania podmiotów ekonomii społecznej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej, w tym sektora ekonomii społecznej. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieżącej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_1A_D3/7_W02
Wskazywanie roli sektora ekonomii społecznej we współczesnej gospodarce przez pryzmat właściwego zarządzania
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania ekonomii sektora społecznego, nie zna jego roli we współczesnej gospodarce. Nie ma pojęcia o zasadach zarządzania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/7_U01
Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych w gospodarce rynkowej ze wskazaniem roli podmiotów sektora społecznego
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, w tym tych dotyczących sektora społecznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
E_1A_D3/7_U02
Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną dotczącą funkcjonowania, zarządzania i istsoty podmiotów ekonomii społecznej
2,0Student nie potrafi łączyć zagadnień teoretycznych z praktyką gospodarczą dotyczącą sektorów gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem sektora społecznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/7_K01
Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylna wobec wszelkich poczynań nauczyciela, - nie angażuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych, w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranżowane przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec działań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazując przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawa wobec działań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Domański J., Zarządzanie strategiczne organizacjami non profi t w Polsce, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  2. Rudawska I., Soboń M., Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
  3. Zagrodzka T., Zarządzanie finansami w organizacjach pozarządowych – nowe wyzwania, Ekonomia Społeczna – teksty, 33/2006, 2006
  4. red. Hausner J., Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Banaszyk P., Urbanowska - Sojkin E., Witczak H., Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2004
  2. John R. Schermerhorn, Zarządzanie Kluczowe koncepcje, PWE, Warszawa, 2008
  3. Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M. (red.), Państwo a trzeci sektor. Prawo i instytucje w działaniu, ISP, warszawa, 2008
  4. Sobocka-Szczapa H., Ekonomia społeczna w Polsce, Wyd. SWSZPIZ, Łódź, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków4
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.2
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych2
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.3
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego2
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej2
T-W-3Style i techniki zarządzania.2
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej2
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy2
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie notatek i przyg. zadań na podst. literatury5
A-A-3Zebranie materiałów i przygotowanie referatu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć według zaleconej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/7_W01Definiowanie podstawowych zagadnień związanych z istotą i możliwym zakresem działania podmiotów ekonomii społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce
Treści programoweT-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej
T-W-3Style i techniki zarządzania.
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej, w tym sektora ekonomii społecznej. Nie zna istoty, ani koniecznosci swiadczenia usług doradczych w bieżącej działnosci przedsiebiorstw.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/7_W02Wskazywanie roli sektora ekonomii społecznej we współczesnej gospodarce przez pryzmat właściwego zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce
Treści programoweT-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej
T-W-3Style i techniki zarządzania.
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania ekonomii sektora społecznego, nie zna jego roli we współczesnej gospodarce. Nie ma pojęcia o zasadach zarządzania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/7_U01Analizuje zachowania podmiotów gospodarczych w gospodarce rynkowej ze wskazaniem roli podmiotów sektora społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce
Treści programoweT-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna),
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, w tym tych dotyczących sektora społecznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/7_U02Łączy zagadnienia teoretyczne z wiedzą praktyczną dotczącą funkcjonowania, zarządzania i istsoty podmiotów ekonomii społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce
Treści programoweT-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej
T-W-3Style i techniki zarządzania.
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi łączyć zagadnień teoretycznych z praktyką gospodarczą dotyczącą sektorów gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem sektora społecznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/7_K01Dąży do rozszerzania wiedzy ekonomicznej z zakresu funkcjonowania współczesnej organizacji gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem podmiotów w sferze ekonomii społecznej
C-2Ukazanie znaczenia zarządzania podmiotami ekonomii społecznej
C-3Określenie znaczenia podmiotów ekonomii społecznej w gospodarce
Treści programoweT-W-1Pojęcie, rodzaje i cel podmiotów ekonomii społecznej. Problem zarządzania w podmiotach sektora publicznego
T-W-2Specyfika zarządzania organizacją ekonomii społecznej
T-W-3Style i techniki zarządzania.
T-W-4Zasady zarządzania w funkcjonowaniu podmiotów ekonomii społecznej
T-W-5Zarządzanie strategiczne w organizacjach ekonomii społecznej
T-A-1Zarządzanie strategiczne w wybranych organizacjach - studia przypadków
T-W-6Zarządzanie zasobami ludzkimi z uwzględnieniem pracowników i wolontariuszy
T-A-2Zarządzanie finansami w organizacjach.
T-A-3Podstawy public relations organizacji społecznych
T-W-7Zarządzanie projektami społecznymi
T-A-4Zarządzanie wiedzą w aspekcie tworzenia organizacji inteligentnej.
T-A-5Ocena zarządzania wybranych podmiotów ekonomii społecznej
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna – burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy
S-3Ocena podsumowująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylna wobec wszelkich poczynań nauczyciela, - nie angażuje sie w jakiekolwiek inicjatywy innych, w tym nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez bardzo rzadko podejmuje je z własnej woli. Adaptuje jednak metody dydaktyczne zaaranżowane przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec działań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie w pełni.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej, w jakiej sie znalazł, ale i organizuje ja w pewien sposób wykazując przy tym przychylna postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując sie przy tym pozytywna postawa wobec działań nauczyciela.