Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Funkcjonowanie i organizacja pracy szkoły:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Funkcjonowanie i organizacja pracy szkoły
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana podstawowa wiedza z zakresu systemu oświaty.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.1
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.4
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.4
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).2
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).1
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).2
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)2
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.2
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.2
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowanie do konwersatoriów - referaty tematyczne, opracowanie zadań zlecownych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęc23
A-K-2Udział w konwersatoriach15
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-K-4Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: przygotowanie referatu na podany temat, analiza literatury, udział w konsultacjach, zaliczenie.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_W01
Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
E_1A_W01, E_1A_W05S1A_W01, S1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_E11_W02
Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
E_1A_W06S1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_E11_W03
Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
E_1A_W01S1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_U01
Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
E_1A_U01S1A_U01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_E11_U02
Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
E_1A_U01, E_1A_U20S1A_U01, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_E11_U03
Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08C-4, C-5, C-6T-W-6, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E11_K01
Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
E_1A_K03S1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_E11_K02
Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
E_1A_K01, E_1A_K04S1A_K01, S1A_K04, S1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_W01
Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
2,0Nie zna systemu oświatowego w kraju i jego podstaw prawnych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_W02
Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować dokumentacji dydaktycznej i nie rozumie porzeby jej prowadzenia.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_W03
Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
2,0Nie zna źródeł i zasad finansowania oświaty oraz WDN.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_U01
Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
2,0Nie umie charakteryzować i okreslić zasad funkcjonowania systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw: Ustawa,Karta, Nauczyciela, Status Szkoła.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_U02
Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
2,0Nie umie sporządzić i analizować budżetu szkoły.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
E_1A_E11_U03
Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
2,0Nie umie okreslić wymagań na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E11_K01
Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
2,0Nie potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
E_1A_E11_K02
Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
2,0Nie potrafi się wypowiedzieć na temat znaczenia oświaty, roli szkoły i nie stara się pogłębiać swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN Warszawa, 2001
  2. Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, eMPi2, Poznań, 2004
  3. Elsner D. (red), Jak planować rozwój placówki oświatowej. Teoria i praktyka, Chorzów, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Fic D., Kardasz A., Problemy zarządzania w instytucjach edukacyjnych w okresie transformacji systemowej w Polsce, WSP, Zielona Góra, 1997

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.1
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.4
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.4
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).2
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).1
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).2
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)2
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.2
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.2
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowanie do konwersatoriów - referaty tematyczne, opracowanie zadań zlecownych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęc23
A-K-2Udział w konwersatoriach15
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-K-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: przygotowanie referatu na podany temat, analiza literatury, udział w konsultacjach, zaliczenie.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W01Zna systemy oświatowe w kraju i jego podstawy prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna systemu oświatowego w kraju i jego podstaw prawnych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W02Charakteryzuje dokumentację dydaktyczną i rozumie potrzebę jej prowadzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi scharakteryzować dokumentacji dydaktycznej i nie rozumie porzeby jej prowadzenia.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_W03Rozumie zasady i źródła finansowania oświaty oraz WDN.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna źródeł i zasad finansowania oświaty oraz WDN.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U01Umie charakteryzować i określić rodzaj systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw prawnych: Ustawa, Karta Nauczyciela, Status Szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie charakteryzować i okreslić zasad funkcjonowania systemu oświatowego oraz korzystać z podstaw: Ustawa,Karta, Nauczyciela, Status Szkoła.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U02Umie sporządzić i analizować budżet szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie sporządzić i analizować budżetu szkoły.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_U03Umie okreslić wymagania na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie okreslić wymagań na stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzinaogół poprawna)
5,0Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy duże zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy, bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_K01Swobodnie posługuje się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena referatu (projekcji).
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-4Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E11_K02Wypowiada sie na temat znaczenia oświaty, roli szkół i stara się pogłębiać swoją wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Znać podstawy prawne organizacji i funkcjonowania szkoły.
C-2Znać system szkolny w kraju i za granicą.
C-3Mieć podstawową wiedzę o dokumentach organizacyjnych i dydaktycznych szkoły.
C-4Mieć wiedzę o organizacji pracy szkoły, roku szkolnego, tygodnia, dnia oraz procesu dydaktycznego.
C-5Znać podstawy docymologii lub metrologii dydaktycznej.
C-6Wymienić zasady ewaluacji pracy nauczyciela i szkoły.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (definicje pojęć, mapa pojęciowa z zakresu przedmiotu).
T-W-2System szkolny w kraju i niektórych krajach UE (podstawy prawne funkcjonowania szkoły i placówki oświatowej).
T-W-3Zarządzanie w oświacie (finansowanie i zarządzanie w oświacie, style zarządzania)
T-W-4Elementy docymologii i /lub metrologii dydaktycznej.
T-W-5Wybrane zagadnieniadeontologii nauczyciela, droga rozwoju zawodowego i ocena nauczyciela, WDN.
T-W-6Diagnoza ewaluacyjna szkoły.
T-K-1cel, zakres przedmiotu, metody realizacji programu, sposoby zaliczania przedmiotu, zagadnienia wstępne.
T-K-2Status placówki oświatowej, struktura organizacyjna szkoły, organy szkoły, ich zadania i kompetencje.
T-K-3Dokumentacja dydaktyczna szkoły (plan i program nauczania, program rozwoju szkoły, arkusz organizacyjny roku szkolnego, plan imprez szkolnych i inne plany. Finansowanie szkoły i placówki oswiatowej.
T-K-4Organizacja procesu nauczania - uczenia się (nauczyciel jako kierownik i organizator procesu kształcenia). Plan dydaktyczny (szczegółówy rozkład materiału lub wynikowy plan pracy nauczyciela).
T-K-5Wewnętrzny system oceniania (WSO) (regulamin oceny wyników i wychowania ucznia).
Metody nauczaniaM-1Wykład probelmowy
M-2Metody aktywizujące: pogadanka, dyskusja, burza mózgów.
M-3Metody eksponujące: projekcja, pokaz, foliogramy, fazogramy.
M-4Praca z książką i czasopismem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Udział w dyskusji.
S-5Ocena formująca: Odpowiedź ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi się wypowiedzieć na temat znaczenia oświaty, roli szkoły i nie stara się pogłębiać swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużym zainteresowaniu problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o dużej ciekawości poznawczej problematyką funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.