Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Gospodarka innowacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka innowacyjna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 10 0,90,50zaliczenie
wykładyW6 25 2,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o przedsiebiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami1
T-K-3Metody kreowania innowacji1
T-K-4Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-6Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-8Parki technologiczne1
T-K-9Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-10Innowacyjność w świetle teorii gier1
10
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość - definicja, istota2
T-W-2Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-3Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE2
T-W-4Przyklady innowacji przedsiębiorczych2
T-W-5Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw2
T-W-6Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych2
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści 22
T-W-8Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace3
T-W-9Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji3
T-W-10Uwarunkowania innowacyjności3
T-W-11Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 10 x 1 godz.10
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury7
A-K-3Przygotowanie do ćwiczeń5
A-K-4Przegląd portali internetowych5
27
wykłady
A-W-1Udział w wykladach: 25 x 1 godz.25
A-W-2Udział w konsultacjach 1012
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej25
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
E_1A_W15, E_1A_W14, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W10, S1A_W11C-1T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
E_1A_U20, E_1A_U09, E_1A_U03S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1T-K-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/10_K01
Posiada umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
E_1A_K04, E_1A_K07, E_1A_K10S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-1T-K-7, T-K-6, T-K-5, T-W-11M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/10_K01
Posiada umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma - teoria i paraktyka, PWN, Warszawa, 2009
  2. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C BECK, Warszawa, 2009
  3. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa, 2003
  2. Rogoda B, Przedsiębiorczośc i innowacje, AE Krakow, Krakow, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami1
T-K-3Metody kreowania innowacji1
T-K-4Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-6Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-8Parki technologiczne1
T-K-9Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-10Innowacyjność w świetle teorii gier1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość - definicja, istota2
T-W-2Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-3Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE2
T-W-4Przyklady innowacji przedsiębiorczych2
T-W-5Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw2
T-W-6Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych2
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści 22
T-W-8Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace3
T-W-9Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji3
T-W-10Uwarunkowania innowacyjności3
T-W-11Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.2
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 10 x 1 godz.10
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury7
A-K-3Przygotowanie do ćwiczeń5
A-K-4Przegląd portali internetowych5
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach: 25 x 1 godz.25
A-W-2Udział w konsultacjach 1012
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej25
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_W01Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-W-6Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych
T-W-5Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści 2
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_U01Przygotowanie mulimedialnego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-W-4Przyklady innowacji przedsiębiorczych
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/10_K01Posiada umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego
T-K-6Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce
T-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-W-11Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0