Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Język niemiecki I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język niemiecki I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | niemiecki |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | BILANS Struktura bilansu. Omówienie poszczególnych składowych bilansu również w odniesieniu do możliwości użycia ich w pozabilansowych strukturach językowych. Analiza bilansu na podstawie przykładowych bilansów. Próba sporządzenia opinii na temat firmy przy wykorzystaniu informacji zawartych w bilansie (oczywiście jeżeli firma jest spółką giełdową, gdyż takie firmy zobowiązane są do przejrzystości w swoim działaniu). | 10 |
T-A-2 | RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT Sporządzanie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym. Omówienie poszczególnych składowych RZS również w odniesieniu do możliwości użycia ich w innych, nie związanych z RZS strukturach językowych. Analiza RZS na podstawie autentycznych RZS Próba sporządzenia opinii na temat firmy przy wykorzystaniu informacji zawartych w RZS. | 10 |
T-A-3 | GLABALIZACJA Globalizacja – pozytywne i negatywne strony dla świata i poszczególnych krajów. Zmiany w Polsce i w Europie wymuszone przez globalizację. Scenariusze dla Polski, Europy i świata, jeśli globalizacja nadal będzie w tak szybkim tempie postępować. | 9 |
T-A-4 | BANKOWOŚĆ Bankowość i nadzór bankowy (Wybrane systemy niektórych krajów, w tym Polski). Rola i zadania banku centralnego w Polsce i w wybranych krajach. | 6 |
T-A-5 | MAKROEKONOMIA - wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja, rynki finansowe | 10 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia praktyczne | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 30 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 8 |
A-A-5 | Egzamin. | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A8/N1_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
E_2A_A8/N1_W02 wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A8/N1_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
E_2A_A8/N1_U02 potrafi zrozumieć wybrane teksty ze swojej specjalności | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-5 | S-2 |
E_2A_A8/N1_U03 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | E_2A_U13, E_2A_U14, E_2A_U15, E_2A_U20 | S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A8/N1_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | E_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K06 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A8/N1_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_A8/N1_W02 wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | |
3,0 | Student zna 60 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A8/N1_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_A8/N1_U02 potrafi zrozumieć wybrane teksty ze swojej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_A8/N1_U03 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A8/N1_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Bęza, Blickpunkt Wirtschaft 1 i 2, 2011
- Anne Buscha, Geschäftskommunikation. Verhandlungssprache., Hueber Verlag, 2007
- Lothar Jung, Betriebswirtschaft, Hueber Verlag, 1993
Literatura dodatkowa
- Niemiecko-polski słownik tematyczny : Ekonomia, 2011
- Czasopismo Markt (przedruki z prasy niemieckiej), 2011