Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie warunków pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe pojęcia z zakresu BHP i ergonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma podstawową wiedzę z zakresu kształtowania warunków pracy umożliwiających podnoszenia wydajności pracy przy zapewnieniu racjonalności obciążenia pracą i warunków - w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
C-2Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
C-3Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.1
T-A-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Badanie wybranych stanowisk m.in. metodą fotografii dnia roboczego.3
T-A-3Studia przypadku w zakresie wartości dodanej w usługach turystycznych. Wartość dla klienta.2
T-A-4Lean office i 5S na przykładzie organizacji biur podrózy, agencji i recepcji hotelowych.3
T-A-5Metody podnoszenia wydajnosci pracy w usługach hotelarskich na przykładzie prac powtarzalnych (ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja). Przykłady wdrożenia w ramach programów organizowanych szkoleń obsługi.3
T-A-6Organizowanie imprez typu event: stosowanie harmonogramowania, podziału pracy, outsoursingu. Dobór, szkolenie i sprawdzian kompetencji kadry (tajemniczy klient, symulacje).3
T-A-7Czynniki społeczne, kulturowe i psychologiczne wpływające na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku - sposoby radzenia sobie np. z organizacją nieformalną wśród pracowników.2
T-A-8Różnice w ciężkości pracy wynikające z organizacji imprez w różnych warunkach pogodowych i z uwzględnieniem różnej baza lokalowej - a zadowolenie klienta. Studia przypadku.2
T-A-9Motywowanie pracowników różnego szczebla. Systemy wynagradzania zadaniowego lub czasowego - zalety i wady.1
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.1
T-W-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Fotografia dnia roboczego.1
T-W-3Wartosc dodana w usługach turystycznych: wartosc dla klienta. Studia przypadku.1
T-W-4Koncepcja Lean office i 5S, jako metoda organizatorska w biurach podróży, agencjach turystycznych i recepcjach hotelowych.2
T-W-5Ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja jako metody wpływające na wydajność pracy w usługach hotelarskich.1
T-W-6Harmonogramowanie, podział pracy i outsoursingu w organizowaniu imprez typu event. Dobór i szkolenie pracowników obsługi.1
T-W-7Wpływ czynników społecznych, kulturowych i psychologicznych (w tym organizacji nieformalnej) na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku.1
T-W-8Pogoda i baza lokalowa jako element wpływający na obciążenie pracą załogi oraz wartość dla klienta.1
T-W-9Motywowanie pracowników różnego szczebla: systemy wynagradzania dostosowane do różnych typów stanowisk pracy i zadań.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie zadań cząstkowych projektu zaliczeniowego na wybrane ćwiczenia.5
A-A-3Lektura literatury przedmiotu oraz przygotowanie do zajęć.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Opracowywanie projektów zaliczeniowych.15
A-W-3Lektura literatury przedmiotu oraz przygotowanie do zajęć.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, z prezentacją multimedialną.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład problemowy.
M-5Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy obejmujący prezentację kluczowych problemów w danym zakresie i sposobów ich rozwiązania a podnoszących wydajność. Lista propozycji tematów/zagadnień przekazana studentom. Na ćwiczenia przygotowują dwa krótkie projekty cząstkowe. Na zaliczenie końcowe projekt na podstawie listy tematów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej - zdolności do zadawania pytań i odpowiadania na postawione zagadnienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu podnoszenia wydajności pracy w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W07, TiR_1A_W06S1A_W01, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_U01
Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U03S1A_U02, S1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-9, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_K01
Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K04, TiR_1A_K07S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-A-6M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu podnoszenia wydajności pracy w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podnoszenia wydajności pracy. Nie potrafi wskazać obszarów w turystyce, w których możliwe są działania prowydajnościowe. Błędy dyskwalifikujące pracę projektową.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z organizacji pracy i podnoszenia wydajności. Popełnia liczne, drobne błędy a wiedza nie jest ugruntowana. Praca projektowa wykonana na minimalnym zalecanym poziomie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji pracy i działań prowydajnościowych w stopniu dobrym. Dobrze porusza się po zagadnieniach zaprezentowanych w toku wykładu. Jego praca projektowa nie zawiera istotnych błędów.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada wiedzę i elastycznie stosuje ją w różnych kontekstach. Nie popełnia błędów interpretacyjnych, trafnie wskazuje na problemy i umie wskazać właściwe, teoretyczne rozwiązania. Praca projektowa pozbawiona błędów, trafna, wykazująca znajomość wiedzy oraz umiejętność jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_U01
Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy, rozwijać swoich umiejętności a w szczególności: nie potrafi analizować i wdrażać usprawnień prowydajnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności jednak widoczne są przy tym błędy, niespójność oraz liczne niedostatki. Analizy i proponowane wdrożenia na poziomie nie wykraczającym poza minimum.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny opanował zdolności przypisane ocenie dostatecznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedzę i rozwijać własne umiejętności, wykorzystuje różne źródła. W dobrym stopniu opanował praktykę analizy stanowisk i organizacji pracy, potrafi dobierać różne metody poprawy i usprawnień, popełniając przy tym drobne, niezasadnicze błędy.
4,5Student w stopniu większym niż dobry opanował zdolności przypisane ocenie dobrej.
5,0Student pracując samodzielnie i zespołowo ujawnia zdolność do rozwijania, zdobywania wiedzy, a w szczególności zdolność do analizy i wdrożenia trafnych rozwiązań zwiększających wydajność pracy swoją i zespołu. Nie popełnia błędów i poprawnie ocenia sytuację oraz konieczne środki dla jej realizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_K01
Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
2,0Student nie rozumie ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia a także nie potrafi wskazać podstawowych obszarów wymagających usprawnienia.
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym, ale nie potrafi bezbłędnie i precyzyjnie wskazać obszarów i sposobów podnoszenia wydajności, popełnia liczne błędy.
3,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym, potrafi poprawnie wskazać obszary, w których jego aktywność może sprzyjać wzrostowi wydajności pracy.
4,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry.
5,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym, potrafi wskazać obszary wymagające poprawy, ma kompetencje do samooceny oraz oceny otoczenia pracy, jest spostrzegawczy i uważny w zakresie zmian prowydajnościowych.

Literatura podstawowa

  1. Bieniok Henryk i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004
  2. Locher Drew, Lean w biurze i usługach : przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, MT Biznes, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Muhlemann Alan, Oakland John, Lockyer Keith, Zarządzanie. Produkcja i usługi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  2. Sloman Martyn, Strategia szkolenia pracowników, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  3. Chmielnik Krzysztof, Szkolenie pracowników, Przedsiębiorstwo Konsultingowo - Gospodarcze UNIVERS, Zielona Góra, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.1
T-A-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Badanie wybranych stanowisk m.in. metodą fotografii dnia roboczego.3
T-A-3Studia przypadku w zakresie wartości dodanej w usługach turystycznych. Wartość dla klienta.2
T-A-4Lean office i 5S na przykładzie organizacji biur podrózy, agencji i recepcji hotelowych.3
T-A-5Metody podnoszenia wydajnosci pracy w usługach hotelarskich na przykładzie prac powtarzalnych (ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja). Przykłady wdrożenia w ramach programów organizowanych szkoleń obsługi.3
T-A-6Organizowanie imprez typu event: stosowanie harmonogramowania, podziału pracy, outsoursingu. Dobór, szkolenie i sprawdzian kompetencji kadry (tajemniczy klient, symulacje).3
T-A-7Czynniki społeczne, kulturowe i psychologiczne wpływające na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku - sposoby radzenia sobie np. z organizacją nieformalną wśród pracowników.2
T-A-8Różnice w ciężkości pracy wynikające z organizacji imprez w różnych warunkach pogodowych i z uwzględnieniem różnej baza lokalowej - a zadowolenie klienta. Studia przypadku.2
T-A-9Motywowanie pracowników różnego szczebla. Systemy wynagradzania zadaniowego lub czasowego - zalety i wady.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.1
T-W-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Fotografia dnia roboczego.1
T-W-3Wartosc dodana w usługach turystycznych: wartosc dla klienta. Studia przypadku.1
T-W-4Koncepcja Lean office i 5S, jako metoda organizatorska w biurach podróży, agencjach turystycznych i recepcjach hotelowych.2
T-W-5Ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja jako metody wpływające na wydajność pracy w usługach hotelarskich.1
T-W-6Harmonogramowanie, podział pracy i outsoursingu w organizowaniu imprez typu event. Dobór i szkolenie pracowników obsługi.1
T-W-7Wpływ czynników społecznych, kulturowych i psychologicznych (w tym organizacji nieformalnej) na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku.1
T-W-8Pogoda i baza lokalowa jako element wpływający na obciążenie pracą załogi oraz wartość dla klienta.1
T-W-9Motywowanie pracowników różnego szczebla: systemy wynagradzania dostosowane do różnych typów stanowisk pracy i zadań.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie zadań cząstkowych projektu zaliczeniowego na wybrane ćwiczenia.5
A-A-3Lektura literatury przedmiotu oraz przygotowanie do zajęć.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Opracowywanie projektów zaliczeniowych.15
A-W-3Lektura literatury przedmiotu oraz przygotowanie do zajęć.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu podnoszenia wydajności pracy w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę z zakresu kształtowania warunków pracy umożliwiających podnoszenia wydajności pracy przy zapewnieniu racjonalności obciążenia pracą i warunków - w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
C-2Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
C-3Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.
T-W-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Fotografia dnia roboczego.
T-W-3Wartosc dodana w usługach turystycznych: wartosc dla klienta. Studia przypadku.
T-W-4Koncepcja Lean office i 5S, jako metoda organizatorska w biurach podróży, agencjach turystycznych i recepcjach hotelowych.
T-W-5Ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja jako metody wpływające na wydajność pracy w usługach hotelarskich.
T-W-6Harmonogramowanie, podział pracy i outsoursingu w organizowaniu imprez typu event. Dobór i szkolenie pracowników obsługi.
T-W-7Wpływ czynników społecznych, kulturowych i psychologicznych (w tym organizacji nieformalnej) na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku.
T-W-8Pogoda i baza lokalowa jako element wpływający na obciążenie pracą załogi oraz wartość dla klienta.
T-W-9Motywowanie pracowników różnego szczebla: systemy wynagradzania dostosowane do różnych typów stanowisk pracy i zadań.
T-A-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, z prezentacją multimedialną.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład problemowy.
M-5Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy obejmujący prezentację kluczowych problemów w danym zakresie i sposobów ich rozwiązania a podnoszących wydajność. Lista propozycji tematów/zagadnień przekazana studentom. Na ćwiczenia przygotowują dwa krótkie projekty cząstkowe. Na zaliczenie końcowe projekt na podstawie listy tematów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej - zdolności do zadawania pytań i odpowiadania na postawione zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podnoszenia wydajności pracy. Nie potrafi wskazać obszarów w turystyce, w których możliwe są działania prowydajnościowe. Błędy dyskwalifikujące pracę projektową.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z organizacji pracy i podnoszenia wydajności. Popełnia liczne, drobne błędy a wiedza nie jest ugruntowana. Praca projektowa wykonana na minimalnym zalecanym poziomie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji pracy i działań prowydajnościowych w stopniu dobrym. Dobrze porusza się po zagadnieniach zaprezentowanych w toku wykładu. Jego praca projektowa nie zawiera istotnych błędów.
4,5Student posiada podstawową wiedzę w stopniu większym niż dobry.
5,0Student posiada wiedzę i elastycznie stosuje ją w różnych kontekstach. Nie popełnia błędów interpretacyjnych, trafnie wskazuje na problemy i umie wskazać właściwe, teoretyczne rozwiązania. Praca projektowa pozbawiona błędów, trafna, wykazująca znajomość wiedzy oraz umiejętność jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_U01Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę z zakresu kształtowania warunków pracy umożliwiających podnoszenia wydajności pracy przy zapewnieniu racjonalności obciążenia pracą i warunków - w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
C-2Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
C-3Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
Treści programoweT-W-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Fotografia dnia roboczego.
T-W-3Wartosc dodana w usługach turystycznych: wartosc dla klienta. Studia przypadku.
T-W-4Koncepcja Lean office i 5S, jako metoda organizatorska w biurach podróży, agencjach turystycznych i recepcjach hotelowych.
T-W-5Ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja jako metody wpływające na wydajność pracy w usługach hotelarskich.
T-W-6Harmonogramowanie, podział pracy i outsoursingu w organizowaniu imprez typu event. Dobór i szkolenie pracowników obsługi.
T-W-7Wpływ czynników społecznych, kulturowych i psychologicznych (w tym organizacji nieformalnej) na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku.
T-W-8Pogoda i baza lokalowa jako element wpływający na obciążenie pracą załogi oraz wartość dla klienta.
T-A-9Motywowanie pracowników różnego szczebla. Systemy wynagradzania zadaniowego lub czasowego - zalety i wady.
T-A-6Organizowanie imprez typu event: stosowanie harmonogramowania, podziału pracy, outsoursingu. Dobór, szkolenie i sprawdzian kompetencji kadry (tajemniczy klient, symulacje).
T-A-3Studia przypadku w zakresie wartości dodanej w usługach turystycznych. Wartość dla klienta.
T-A-5Metody podnoszenia wydajnosci pracy w usługach hotelarskich na przykładzie prac powtarzalnych (ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja). Przykłady wdrożenia w ramach programów organizowanych szkoleń obsługi.
T-A-1Podstawowe pojęcia oraz definicje z zakresu wydajności, organizacji pracy, ekonomiki pracy oraz ekonomiki turystyki.
T-A-7Czynniki społeczne, kulturowe i psychologiczne wpływające na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku - sposoby radzenia sobie np. z organizacją nieformalną wśród pracowników.
T-A-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Badanie wybranych stanowisk m.in. metodą fotografii dnia roboczego.
T-A-4Lean office i 5S na przykładzie organizacji biur podrózy, agencji i recepcji hotelowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, z prezentacją multimedialną.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład problemowy.
M-5Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy obejmujący prezentację kluczowych problemów w danym zakresie i sposobów ich rozwiązania a podnoszących wydajność. Lista propozycji tematów/zagadnień przekazana studentom. Na ćwiczenia przygotowują dwa krótkie projekty cząstkowe. Na zaliczenie końcowe projekt na podstawie listy tematów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej - zdolności do zadawania pytań i odpowiadania na postawione zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy, rozwijać swoich umiejętności a w szczególności: nie potrafi analizować i wdrażać usprawnień prowydajnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności jednak widoczne są przy tym błędy, niespójność oraz liczne niedostatki. Analizy i proponowane wdrożenia na poziomie nie wykraczającym poza minimum.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny opanował zdolności przypisane ocenie dostatecznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zdobywac wiedzę i rozwijać własne umiejętności, wykorzystuje różne źródła. W dobrym stopniu opanował praktykę analizy stanowisk i organizacji pracy, potrafi dobierać różne metody poprawy i usprawnień, popełniając przy tym drobne, niezasadnicze błędy.
4,5Student w stopniu większym niż dobry opanował zdolności przypisane ocenie dobrej.
5,0Student pracując samodzielnie i zespołowo ujawnia zdolność do rozwijania, zdobywania wiedzy, a w szczególności zdolność do analizy i wdrożenia trafnych rozwiązań zwiększających wydajność pracy swoją i zespołu. Nie popełnia błędów i poprawnie ocenia sytuację oraz konieczne środki dla jej realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_K01Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę z zakresu kształtowania warunków pracy umożliwiających podnoszenia wydajności pracy przy zapewnieniu racjonalności obciążenia pracą i warunków - w różnych obszarach działalności turystycznej oraz poprawy organizacji podmiotów.
C-2Potrafi pracować zespołowo i samodzielnie nad projektem. Potrafi dokonać analizy stanowisk pracy i ich organizacji oraz dokonać ich usprawnienia.
C-3Posiada kompetencje w zakresie wyboru, organizacji i usprawniania pracy. Rozumie, że usprawnianie pracy jest działaniem ciągłym i przejawia stałą uważność w tym zakresie.
Treści programoweT-W-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Fotografia dnia roboczego.
T-W-3Wartosc dodana w usługach turystycznych: wartosc dla klienta. Studia przypadku.
T-W-4Koncepcja Lean office i 5S, jako metoda organizatorska w biurach podróży, agencjach turystycznych i recepcjach hotelowych.
T-W-5Ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja jako metody wpływające na wydajność pracy w usługach hotelarskich.
T-W-6Harmonogramowanie, podział pracy i outsoursingu w organizowaniu imprez typu event. Dobór i szkolenie pracowników obsługi.
T-W-7Wpływ czynników społecznych, kulturowych i psychologicznych (w tym organizacji nieformalnej) na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku.
T-A-2Wybrane metody i techniki badania pracy. Badanie wybranych stanowisk m.in. metodą fotografii dnia roboczego.
T-A-5Metody podnoszenia wydajnosci pracy w usługach hotelarskich na przykładzie prac powtarzalnych (ekonomika ruchów, SMED, standaryzacja). Przykłady wdrożenia w ramach programów organizowanych szkoleń obsługi.
T-A-7Czynniki społeczne, kulturowe i psychologiczne wpływające na wydajność pracy i efektywność organizacji wypoczynku - sposoby radzenia sobie np. z organizacją nieformalną wśród pracowników.
T-A-3Studia przypadku w zakresie wartości dodanej w usługach turystycznych. Wartość dla klienta.
T-A-4Lean office i 5S na przykładzie organizacji biur podrózy, agencji i recepcji hotelowych.
T-A-8Różnice w ciężkości pracy wynikające z organizacji imprez w różnych warunkach pogodowych i z uwzględnieniem różnej baza lokalowej - a zadowolenie klienta. Studia przypadku.
T-A-9Motywowanie pracowników różnego szczebla. Systemy wynagradzania zadaniowego lub czasowego - zalety i wady.
T-A-6Organizowanie imprez typu event: stosowanie harmonogramowania, podziału pracy, outsoursingu. Dobór, szkolenie i sprawdzian kompetencji kadry (tajemniczy klient, symulacje).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wykład problemowy.
M-5Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy obejmujący prezentację kluczowych problemów w danym zakresie i sposobów ich rozwiązania a podnoszących wydajność. Lista propozycji tematów/zagadnień przekazana studentom. Na ćwiczenia przygotowują dwa krótkie projekty cząstkowe. Na zaliczenie końcowe projekt na podstawie listy tematów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej - zdolności do zadawania pytań i odpowiadania na postawione zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia a także nie potrafi wskazać podstawowych obszarów wymagających usprawnienia.
3,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym, ale nie potrafi bezbłędnie i precyzyjnie wskazać obszarów i sposobów podnoszenia wydajności, popełnia liczne błędy.
3,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny.
4,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym, potrafi poprawnie wskazać obszary, w których jego aktywność może sprzyjać wzrostowi wydajności pracy.
4,5Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry.
5,0Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym, potrafi wskazać obszary wymagające poprawy, ma kompetencje do samooceny oraz oceny otoczenia pracy, jest spostrzegawczy i uważny w zakresie zmian prowydajnościowych.