Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Turystyka wiejska i agroturystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka wiejska i agroturystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wybrane aspekty z zakresu mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru turystyki wiejskiej, |
C-2 | Rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru ekoturystyki i agroturystyki w Polsce i na świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Turystyka zrównoważona. Funkcje i dysfunkcje. | 1 |
T-A-2 | Marketingowa koncepcja prowadzenia działalności agroturystycznej. Stowarzyszenia agroturystyczne zadania, działalność. Turystyka wiejska, agroturystyka a rozwój lokalny i regionalny. | 2 |
T-A-3 | Turystyka wiejska, agroturystyka a rozwój lokalny i regionalny. | 3 |
T-A-4 | Planowanie działalności agroturystycznej budowa planu biznesu. Dodatkowa działalność kwaterodawcy poszerzenie produktu turystycznego. Usługi komplementarne w turystyce wiejskiej. Planowanie działalności agroturystycznej budowa planu biznesu. | 3 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Agroturystyka jako działaność gospodarcza. Specyfika wiejskiej bazy noclegowej. Kategoryzacja wiejskiej bazy noclegowej Polska- zajecia terenowe | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i cele turystyki alternatywnej. Turystyka alternatywna w środowisku wiejskim. Pojęcie agroturystyki. Wymogi prawne. Uwarunkowania lokalne prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie agroturystyki. | 2 |
T-W-2 | Turystyka zrównoważona. Funkcje i dysfunkcje. Potrzeby i motywacje agroturystów. Specyfika wiejskiej bazy noclegowej. | 2 |
T-W-3 | Marketingowa koncepcja prowadzenia działalności agroturystycznej. Planowanie działalności agroturystycznej budowa planu biznesu. | 3 |
T-W-4 | Turystyka wiejska i agroturystyka w krajach Unii Europejskiej i wybranych krajach świata. | 3 |
T-W-5 | Turystyka zrównoważona. Funkcje i dysfunkcje. Kategoryzacja wiejskiej bazy noclegowej Polska. | 3 |
T-W-6 | Produkty i usługi w agroturystyce | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-A-3 | Lektura materiałów i podręczników | 9 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 6 |
A-T-2 | Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć terenowych | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Studia literatury i podręczników | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody aktywizujace (metoda przypadków) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadków w trakcie wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca końcowa według podanego wzoru na pierwszych zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy związane z działalnoscia agroturystyczną i obszarami wiejskimi. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W02, TiR_1A_W08, TiR_1A_W11, TiR_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-1 | T-T-1, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_U01 Student potrafi interpretować zjawiska w zakresie tematyki turystyki wiejskiej. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U05, TiR_1A_U06 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E7_U02 Student potrafi wykorzystywać podstawowa wiedze teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk zachodzących w regionach turystycznych. | TiR_1A_U05, TiR_1A_U07, TiR_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08 | C-1 | T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TiR_1A_E7_U03 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | TiR_1A_U04, TiR_1A_U08, TiR_1A_U09, TiR_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U04, S1A_U09, S1A_U10 | C-1 | T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | TiR_1A_K02, TiR_1A_K07, TiR_1A_K06, TiR_1A_K01, TiR_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-1 | T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy związane z działalnoscia agroturystyczną i obszarami wiejskimi. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_U01 Student potrafi interpretować zjawiska w zakresie tematyki turystyki wiejskiej. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TiR_1A_E7_U02 Student potrafi wykorzystywać podstawowa wiedze teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk zachodzących w regionach turystycznych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu regionalnego agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TiR_1A_E7_U03 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu regionalnego agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu regionalnego agroturystyki |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Sznajder M., Przezbórska L., Agroturystyka, PWE, Warszawa, 2006
- Drzewiecki M., Agroturystyka. Załozenia, uwarunkowania, działania, Instytut Wyd. "Świadectwo", Bydgoszcz, 1995
- W. Niemiec, Wybrane zagadnienia ochrony środowiska w turystyce, Oficyna Wydawnicza PRZ, Rzeszów, 2010
Literatura dodatkowa
- Liszewski S., Przestrzen turystyczna, Turyzm nr 5, 1995
- Pasieczny A., Biznesplan-zastosowania i przykłady, Politext, Warszawa, 2007
- W.Musiał i inni, W.Musiał i inni, Akademia Rolnicza, Kraków, 2005