Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalna gospodarka turystyczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z geografii i wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.4
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W08, TiR_1A_W10, TiR_1A_W09, TiR_1A_W11P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W01, S1A_W08C-1T-W-3, T-W-5M-1, M-3S-2
TiR_1A_O3_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
TiR_1A_W04, TiR_1A_W05, TiR_1A_W03, TiR_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W09, S1A_W11C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U09, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10, TiR_1A_U03P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2
TiR_1A_O3_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
TiR_1A_U01, TiR_1A_U06, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U06, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1, C-2T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K07, TiR_1A_K08, TiR_1A_K06P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1
TiR_1A_O3_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06C-2T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki, regionów, euroregionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
2,0
3,0Wie co to jest konkurencyjność, potrafi wskazać elementy konkurencyjności wybranego regionu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
2,0
3,0Potrafi wskazać regiony w Polsce o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i regionu "zapóźnione".
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
2,0
3,0Wie co to są fundusze europejskie. Potrafi wymienić rodzaje funduszy europejskich na turystykę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O3_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
2,0
3,0Student potrafi wskazać, gdzie należy szukać informacji na temat gospodarki regionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O3_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
2,0
3,0Student zna poszczególne etapy przygotowania projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Chądzyński, J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Cedetu. PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gaczek W., Zarządzanie w gospodarce przestrzenne, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań, 2003
  2. Gajda A., . Warszawa 2005., Regiony w prawie wspólnotowy, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.4
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_W01Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W10ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki, regionów, euroregionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_W02Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
TiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie co to jest konkurencyjność, potrafi wskazać elementy konkurencyjności wybranego regionu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_U01Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać regiony w Polsce o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego i regionu "zapóźnione".
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_U02Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie co to są fundusze europejskie. Potrafi wymienić rodzaje funduszy europejskich na turystykę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_K01Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać, gdzie należy szukać informacji na temat gospodarki regionów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_K02Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna poszczególne etapy przygotowania projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0