Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych | ||
Specjalność | Ekonomika turystyki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania przedsiebiorstwem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania | 5 |
T-K-2 | Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym | 2 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; | 3 |
T-W-3 | ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; | 3 |
T-W-4 | Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych | 3 |
T-W-5 | kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, | 3 |
T-W-6 | Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; | 3 |
T-W-7 | analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej. | 4 |
T-W-8 | działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej; | 3 |
T-W-9 | instrumenty i działania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym (produkt przedsiębiorstwa, polityka cenowa, problemy dystrybucji i promocji oferty); | 3 |
T-W-10 | strategie działania przedsiębiorstw turystycznych; | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Studia literatury przedmiotu | 10 |
A-K-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda przypadków) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić istotę i funkcje ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych | Z_1A_W02, Z_1A_W04 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/7_U01 Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych | Z_1A_U04 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/7_K01 Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych | Z_1A_K01, Z_1A_K03, Z_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić istotę i funkcje ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | -- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/7_U01 Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | -- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/7_K01 Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | -- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Bosiacki St., Sikora J., Śniadek J., Wartecki A., arządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, AWF, Poznań, 2008
- Sarnowski J., Kirejczyk E, Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, ALMAMER, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą, PWN, Warszawa, 2001