Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi

Sylabus przedmiotu Optymalizacja wielokryterialna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Optymalizacja wielokryterialna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 10 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość zagadnień związanych z metodami optymalizacji na poziomie inżynierskim
W-2Znajomość matematyki na poziomie inżynierskim
W-3Znajomość metod matematycznych modelowania, teorii sterowania i systemów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z metodami wykorzystywanymi do formułowania i rozwiązywania zagadnień optymalizacji wielokryterialnej
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod optymalizacji wielokryterialnej do rozwiązywania praktycznych zadań m.in. z zakresu sterowania układami dynamicznymi i identyfikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, omówienie projektów1
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji z regulatorem PID2
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji w zadaniach z dwoma regulatorami3
T-P-4Optymalny dobór parametrów modelu (identyfikacja)2
T-P-5Wyznaczenie frontu Pareto1
T-P-6Referowanie wyników projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień optymalizacji wielokryterialnej, sformułowanie zadania optymalizacji wielokryterialnej, omówienie własności. Rozwiązania zdominowane i niezdominowane.3
T-W-2Skalaryzacja zadania optymalizacji wielokryterialnej. Metoda ograniczeń, metoda sumy ważonej, metoda punktu idealnego, metoda punktu najgorszych oczekiwań, pojęcie normy.3
T-W-3Podejście Pareto1
T-W-4Sformułowanie praktycznego zadania optymalizacji wielokryterialnej w zagadnieniach do doboru regulatora do układu sterowania2
T-W-5Niedeterministyczne i deterministyczne metody numerycznego rozwiazywania zadań optymalizacji wielokryterialnej4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie prezentacji5
A-P-3opracowanie wyników10
A-P-4napisanie raportu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych projektów
S-2Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie reforowania projektów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C12_W01
Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej.
AR_2A_W11T2A_W04C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C12_U01
Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki.
AR_2A_U06T2A_U15, T2A_U16C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C12_W01
Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej.
2,0
3,0Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C12_U01
Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kalinowski K., Metody optymalizacji, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej J. Skalmierskiego, Gliwice, 2010
  2. Brdyś M., Ruszczyński A., Metody optymalizacji w zadaniach, WNT, Warszawa, 1985
  3. Stachurski A., Wierzbicki A.P., Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  4. Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja Wybrane metody z przykładami zastosowań, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pogorzelski W., Optymalizacja układów technicznych w przykładach, WNT, Warszawa, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, omówienie projektów1
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji z regulatorem PID2
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji w zadaniach z dwoma regulatorami3
T-P-4Optymalny dobór parametrów modelu (identyfikacja)2
T-P-5Wyznaczenie frontu Pareto1
T-P-6Referowanie wyników projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień optymalizacji wielokryterialnej, sformułowanie zadania optymalizacji wielokryterialnej, omówienie własności. Rozwiązania zdominowane i niezdominowane.3
T-W-2Skalaryzacja zadania optymalizacji wielokryterialnej. Metoda ograniczeń, metoda sumy ważonej, metoda punktu idealnego, metoda punktu najgorszych oczekiwań, pojęcie normy.3
T-W-3Podejście Pareto1
T-W-4Sformułowanie praktycznego zadania optymalizacji wielokryterialnej w zagadnieniach do doboru regulatora do układu sterowania2
T-W-5Niedeterministyczne i deterministyczne metody numerycznego rozwiazywania zadań optymalizacji wielokryterialnej4
T-W-6Zaliczenie formy zajęć2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2przygotowanie prezentacji5
A-P-3opracowanie wyników10
A-P-4napisanie raportu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C12_W01Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W11Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teorii i metod obliczeniowych optymalizacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z metodami wykorzystywanymi do formułowania i rozwiązywania zagadnień optymalizacji wielokryterialnej
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod optymalizacji wielokryterialnej do rozwiązywania praktycznych zadań m.in. z zakresu sterowania układami dynamicznymi i identyfikacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, omówienie projektów
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji z regulatorem PID
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji w zadaniach z dwoma regulatorami
T-P-4Optymalny dobór parametrów modelu (identyfikacja)
T-P-5Wyznaczenie frontu Pareto
T-P-6Referowanie wyników projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień optymalizacji wielokryterialnej, sformułowanie zadania optymalizacji wielokryterialnej, omówienie własności. Rozwiązania zdominowane i niezdominowane.
T-W-2Skalaryzacja zadania optymalizacji wielokryterialnej. Metoda ograniczeń, metoda sumy ważonej, metoda punktu idealnego, metoda punktu najgorszych oczekiwań, pojęcie normy.
T-W-3Podejście Pareto
T-W-4Sformułowanie praktycznego zadania optymalizacji wielokryterialnej w zagadnieniach do doboru regulatora do układu sterowania
T-W-5Niedeterministyczne i deterministyczne metody numerycznego rozwiazywania zadań optymalizacji wielokryterialnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych projektów
S-2Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie reforowania projektów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C12_U01Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U06Potrafi stosować zaawansowane metody optymalizacji w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z metodami wykorzystywanymi do formułowania i rozwiązywania zagadnień optymalizacji wielokryterialnej
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod optymalizacji wielokryterialnej do rozwiązywania praktycznych zadań m.in. z zakresu sterowania układami dynamicznymi i identyfikacji
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, omówienie projektów
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji z regulatorem PID
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna układu regulacji w zadaniach z dwoma regulatorami
T-P-4Optymalny dobór parametrów modelu (identyfikacja)
T-P-5Wyznaczenie frontu Pareto
T-P-6Referowanie wyników projektów z wykorzystaniem technik multimedialnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych projektów
S-2Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie reforowania projektów
S-3Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać kilka podstawowych narzędzi stosowanych w optymalizacji wielokryterialnej, oraz umie prezentować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0