Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)
Sylabus przedmiotu Narzędzia informatyczne wspomagające projektowanie układów sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia informatyczne wspomagające projektowanie układów sterowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>, Paweł Waszczuk <Pawel.Waszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów, narzędzi symulacji komputerowej układów dynamicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów podstawowych założeń dla celów projektowania systemów kontrolno-pomiarowych działających pod rygorem czasu rzeczywistego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja prostej aplikacji kontrolno-pomiarowej działającej w czasie rzeczywistym | 3 |
T-L-2 | Zastosowanie technologii reprogramowalnych układów logicznych FPGA do pomiarów i sprzętowego przetwarzania sygnałów szybkozmienych | 4 |
T-L-3 | Detekcja uszkodzeń elementów wirujących na podstawie sygnałów drgań i/lub dźwięku | 3 |
T-L-4 | Symulacja prostego cyfrowego układu regulacji działającego w czasie rzeczywistym | 3 |
T-L-5 | Zdalny dostęp do aplikacji kontrolno – pomiarowych, w tym zastosowanie urządzeń mobilnych, kompilacja aplikacji do postaci przenośnej, technologie zdalnych interfejsów operatora | 4 |
T-L-6 | Tworzenie prostej aplikacji diagnostyki wizyjnej | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie wirtualnych instrumentów kontrolno-pomiarowych z zastosowaniem środowiska LabVIEW – wprowadzenie, nawigacja po programie, zasady tworzenia aplikacji akwizycji danych i sterowania w czasie rzeczywistym | 2 |
T-W-2 | Zagadnienia implementacji algorytmów regulacji w urządzeniach sterujących czasu rzeczywistego | 3 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Zapoznanie się z materiałami dostępnymi w Internecie | 18 |
A-L-2 | Udział w zajęciach | 20 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 22 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie z materiałami dstępnymi w Internecie | 10 |
A-W-3 | Udział w zajęciach | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia końcowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C08_W01 Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat modelowania matematycznego oraz sterowania złożonymi układami dynamicznymi, zna zaawansowane metody identyfikacji właściwości regulacyjnych złożonych systemów technicznych oraz ich modelowania i symulacji z użyciem najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. | AR_2A_W07, AR_2A_W10 | T2A_W04, T2A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C08_U01 Potrafi: - dokonywać analizy i syntezy algorytmów sterowania złożonymi procesami technologicznymi z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi informatycznych, - identyfikować i modelować złożone systemy techniczne. | AR_2A_U03, AR_2A_U14 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11 | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C08_W01 Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat modelowania matematycznego oraz sterowania złożonymi układami dynamicznymi, zna zaawansowane metody identyfikacji właściwości regulacyjnych złożonych systemów technicznych oraz ich modelowania i symulacji z użyciem najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat modelowania matematycznego oraz sterowania złożonymi układami dynamicznymi, zna zaawansowane metody identyfikacji właściwości regulacyjnych złożonych systemów technicznych oraz ich modelowania i symulacji z użyciem najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C08_U01 Potrafi: - dokonywać analizy i syntezy algorytmów sterowania złożonymi procesami technologicznymi z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi informatycznych, - identyfikować i modelować złożone systemy techniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi: - dokonywać analizy i syntezy algorytmów sterowania złożonymi procesami technologicznymi z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi informatycznych, - identyfikować i modelować złożone systemy techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tłaczała W., Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002
- Tłaczała W., Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002
- De Asmundis R., Modelling, Programming and Simulations using LabVIEW Software, InTech, 2011, http://www.intechopen.com/books/modeling-programming-and-simulations-using-labview-software
- De Asmundis R., Modelling, Programming and Simulations using LabVIEW Software, InTech, 2011, http://www.intechopen.com/books/modeling-programming-and-simulations-using-labview-software
- Isen F.W., DSP for Matlab and LabVIEW, Morgan and Claypool Publishers, 2008
Literatura dodatkowa
- National Instruments, Strony internetowe producentów systemów automatyki, 2013