Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Metrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Czajkowski <Andrzej.Czajkowski@zut.edu.pl>, Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie podstawowym |
W-2 | Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym |
W-3 | Znajomość podstaw techniki cyfrowej |
W-4 | Znajomość podstaw metod numerycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiaru. |
C-2 | Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych. |
C-3 | Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
T-L-2 | Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody. | 2 |
T-L-3 | Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza. | 2 |
T-L-4 | Mostek Wheatstone'a. | 2 |
T-L-5 | Woltomierz cyfrowy. | 2 |
T-L-6 | Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy. | 2 |
T-L-7 | Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu. | 2 |
T-L-8 | Odrabianie I serii ćwiczeń. | 2 |
T-L-9 | Metoda częściowej kompensacji. | 2 |
T-L-10 | Pomiary impedancji. | 2 |
T-L-11 | Mostki prądu zmiennego. | 2 |
T-L-12 | Metoda podstawiania. | 2 |
T-L-13 | Mostek niezrównoważony. | 2 |
T-L-14 | Pomiary magnetyczne. | 2 |
T-L-15 | Odrabianie II serii ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe metody pomiaru. | 2 |
T-W-3 | Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika". | 6 |
T-W-4 | Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego. | 2 |
T-W-5 | Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości. | 2 |
T-W-6 | Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe. | 2 |
T-W-7 | Przetwornik fazoczuly. | 1 |
T-W-8 | Pomiary rezystancji, impedancji i mocy. | 3 |
T-W-9 | Mostek niezrównoważony. | 1 |
T-W-10 | Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe. | 4 |
T-W-11 | Przetworniki cyfrowo-analogowe. | 1 |
T-W-12 | Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma. | 2 |
T-W-13 | Oscyloskopy analogowe i cyfrowe. | 1 |
T-W-14 | Systemy pomiarowe i interfejsy. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 18 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń. | 12 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B08_W15 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | ET_1A_W15 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B08_U10 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | ET_1A_U10, ET_1A_U12 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-15 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B08_W15 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B08_U10 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tumański S., Technika pomiarowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Kubisa S., Podstawy metrologii, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
- Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
- Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Czajkowski A., Materiały do wykladów z metrologii, strona internetowa http://zm.zut.edu .pl, Szczecin, 2011
- Pr. zbiorowa, Materiały do laboratorium metrologiil, strona internetowa http://zm.zut.edu.pl, Szczecin, 2011
- Pr. zbiorowa, Materiały pomocnicze do laboratorium z metrologii elektrycznej i elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987