Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Systemy Telekomunikacyjne
Sylabus przedmiotu Układy i sensory mikroelektroniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i Telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy i sensory mikroelektroniczne | ||
Specjalność | Układy i Systemy Elektroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Krzysztof Penkala <Krzysztof.Penkala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość analogowych układów elektronicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie stanu nauki i techniki w zakresie układów i sensorów mikroelektronicznych. |
C-2 | Uzyskanie praktycznej umiejętności posługiwania się szerokim zakresem sensorów i układów mikroelektronicznej: analiza, eksploatacja, projektowanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. | 2 |
T-L-2 | Sprzęganie czujników z torami pomiarowymi. | 4 |
T-L-3 | Sensory półprzewodnikowe. | 4 |
T-L-4 | Sensory i przetworniki wielkości mechanicznych. | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie pierwszej części laboratorium. | 2 |
T-L-6 | Sensory elektrooptyczne. | 4 |
T-L-7 | Pomiary temperatury. | 4 |
T-L-8 | Sensory mikroelektromechaniczne. | 4 |
T-L-9 | Zaliczenie drugiej części laboratorium. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Organizacja zajęć projektowych. Przedstawienie listy tematów do indywidulanej realizacji. | 3 |
T-P-2 | Pierwsza seria prezentacji postępów w realizcji indywidualnych projektów: założenia techniczne, możliwe rozwiązania, kryteria wyboru rozwiązania, aspekty ekonomiczne. | 6 |
T-P-3 | Druga seria prezentacji indywidualnych projektów: dyskusja nad proponowanymi rozwiązaniami, ocena projektu. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola sensora w systemie pomiarowym. Rozwój technologii sensorów i przetworników pomiarowych. | 1 |
T-W-2 | Sensory rezystancyjne. Typowe układy pomiarowe. | 1 |
T-W-3 | Sensory półprzewodnikowe. Typowe układy pomiarowe. | 1 |
T-W-4 | Sensory indukcyjne i pojemnościowe. Typowe układy pomiarowe. | 1 |
T-W-5 | Sensory ładunkowe. Typowe układy pomiarowe. | 1 |
T-W-6 | Sensory elektrooptyczne. Typowe układy pomiarowe. | 1 |
T-W-7 | Sensory i przetworniki pomiarowe wielkości mechanicznych. | 1 |
T-W-8 | Czujniki sejsmiczne i ich zastosowania. | 1 |
T-W-9 | Pomiary temperatury metodami stykowymi. | 1 |
T-W-10 | Pomiary temperatury metodami bezstykowymi. | 1 |
T-W-11 | Zastosowania przetworników optoelektronicznych. Typy, budowa i parametry przetworników. Typowe układy pracy. | 2 |
T-W-12 | Sensory i przetworniki pomiarowe wielkości elektrochemicznych. | 1 |
T-W-13 | Sensory mikroelektroniczne typu MEMS, układy pomiarowe. | 2 |
T-W-14 | Sensory mikroelektroniczne typu MOEMS, układy pomiarowe. | 2 |
T-W-15 | Inteligentne sensory w komputerowych systemach pomiarowych. Budowa i zastosowanie. | 2 |
T-W-16 | Trendy rozwojowe. Bezprzewodowe systemy pomiarowe. Przyrządy wirtualne. | 1 |
T-W-17 | Programowalne układy analogowe typu FPAA. Układy transliniowe. | 8 |
T-W-18 | Nanoelektronika i spin elektronika - dalsze perspektywy miniaturyzacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdania | 7 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowania do egzaminu | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych |
M-4 | Ćwiczenia projektowe polegające na realizacji indywidualnego tematu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z projektu oraz prezentacje podczas realizacji projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE02_W01 Ma wiedzę w zakresie bezprzewodowego sprzęgania czujników z torami pomiarowymi. | ET_2A_W04 | T2A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-16 | M-1, M-2 | S-2 |
ET_2A_D.USE02_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie układów i systemów mikroelektronicznych. | ET_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-2 |
ET_2A_D.USE02_W03 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie układów i sensorów mikroelektronicznych. | ET_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1 | T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE02_U01 Potrafi zaplanować proces testowania układu sensorów sprzęgniętych z torem pomiarowym. | ET_2A_U10 | T2A_U09, T2A_U18 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3 | S-1, S-3 |
ET_2A_D.USE02_U02 Potrafi uwzględniać zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne przy projektowaniu systemów pomiarowych wykorzystujących sensory i układy mikroelektroniczne. | ET_2A_U12 | T2A_U18 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-4 | S-4 |
ET_2A_D.USE02_U03 Potrafi projektować systemy z zastosowaniem układów mikroelektronicznych i sensorów. | ET_2A_U13 | T2A_U18 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-4 | S-4 |
ET_2A_D.USE02_U04 Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć w zakresie mikroelektroniki i konstrukcji sensorów w projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji systemów pomiarowych. | ET_2A_U20 | T2A_U12, T2A_U17 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE02_W01 Ma wiedzę w zakresie bezprzewodowego sprzęgania czujników z torami pomiarowymi. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę w zakresie bezprzewodowego sprzęgania czujników z torami pomiarowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_D.USE02_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie układów i systemów mikroelektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie układów i systemów mikroelektronicznych.. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_D.USE02_W03 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie układów i sensorów mikroelektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie układów i sensorów mikroelektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE02_U01 Potrafi zaplanować proces testowania układu sensorów sprzęgniętych z torem pomiarowym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować proces testowania układu sensorów sprzęgniętych z torem pomiarowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_D.USE02_U02 Potrafi uwzględniać zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne przy projektowaniu systemów pomiarowych wykorzystujących sensory i układy mikroelektroniczne. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi uwzględniać zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne przy projektowaniu systemów pomiarowych wykorzystujących sensory i układy mikroelektroniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_D.USE02_U03 Potrafi projektować systemy z zastosowaniem układów mikroelektronicznych i sensorów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować systemy z zastosowaniem układów mikroelektronicznych i sensorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_2A_D.USE02_U04 Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć w zakresie mikroelektroniki i konstrukcji sensorów w projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji systemów pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć w zakresie mikroelektroniki i konstrukcji sensorów w projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji systemów pomiarowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Turkowski M., Przemysłowe sensory i przetworniki pomiarowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- Gotra Z.R., Analogowe układy mikroelektroniczne do zastosowań w urządzeniach pomiarowych i czujnikach, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2000
- Mulawka J., Układy mikroelektroniczne z przełączanymi pojemnościami, Wydawnictwo Komunikacjii Łączności, Warszawa, 1987
- Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Strona internetowa Analog Devices, www.analog.com, Analog Devices, Internet, 2012
- Strona internetowa firmy Anadigm Corp., www.anadigm.com/, Anadigm Corp., Internet, 2012
- Strona internetowa Texas Inst., www.ti.com, Texas Inst., Internet, 2012