Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)
Sylabus przedmiotu Równania całkowe w elektromagnetyzmie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Równania całkowe w elektromagnetyzmie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 6 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Fizyka, Elektrotechnika teoretyczna, Elektromagnetyzm |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu całkowych metod w elektromagnetyzmie obliczeniowym, także w szerszym kontekście zagadnień sprzężonych z dominacją pola elektromagnetycznego, jak np. w nagrzewaniu indukcyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Równania całkowe Volterry. | 2 |
T-W-2 | Równania całkowe Fredholma. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe metody rozwiązywania równań całkowych. | 2 |
T-W-4 | Całkowe sformułowania równań pola elektromagnetycznego. | 2 |
T-W-5 | Metoda elementów brzegowych w elektromagnetyzmie. | 2 |
T-W-6 | Numeryczne metody rozwiązywania równań całkowych | 2 |
T-W-7 | Zagadnienia źle uwarunkowane w teorii pola elektromagnetycznego. | 2 |
T-W-8 | Metody regularyzacji. | 2 |
T-W-9 | Równania całkowe w zagadnieniach ekranowania elektromagnetycznego. | 1 |
T-W-10 | Równania całkowe w rozwiązywaniu wybranych problemów sprzężonych (nagrzewanie indukcyjne). | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury. | 39 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1b_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | EL_3A_W01, EL_3A_W02 | — | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1b_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | EL_3A_U03, EL_3A_U04, EL_3A_U05, EL_3A_U06 | — | C-1 | T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1b_K01 Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika. | EL_3A_K03 | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1b_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1b_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika; potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce; potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych; potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1b_K01 Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika. | 2,0 | |
3,0 | Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinie Elektrotechnika. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolezel I., Karban P., Solin P., Integral Methods in Low-Frequency Electromagnetics., John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2009
- Grzymkowski R., Hetmaniok E., Słota D., Wybrane metody obliczeniowe w rachunku wariacyjnym oraz w równaniach różniczkowych i całkowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2002
- Piskorek A., Równania całkowe, Elementy teorii i zastosowania., WNT, Warszawa, 1997
- Ida N., Numerical Modeling for Electromagnetic Non-Destructive Evaluation, Chapman & Hall, London, 1995
- Shen J., Computational Electromagnetics using Boundary Elements, Advances in Modelling Eddy Currents, Computational Mechanics Publications, 1995
- Adamiak K., Zastosowanie równań źle uwarunkowanych do rozwiązywania zagadnień analizy I syntezy pola elektromagnetycznego, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 1983, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Elektryka 11