Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane przetwarzanie sygnałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane przetwarzanie sygnałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 7 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Fizyka, Przetwarzanie sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie stanu wiedzy z zakresu zaawansowanego przetwarzania sygnałów. Omówienie podstaw matematycznych sygnałów deterministycznych. Zaprezentowanie zaawansowanych metod analizy częstotliwościowej. Zapoznanie z wybranymi metodami analizy czasowo-częstotliwościowej. Omówienie zagadnień związanych z zespołami filtrów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy matematyczne sygnałów deterministycznych | 3 |
T-W-2 | Zaawansowane metody analizy częstotliwościowej. Modelowanie parametryczne AR, MA i ARMA. Metody podprzestrzeni. | 5 |
T-W-3 | Analiza czasowo-częstotliwościowa. Transformata Gabora. Krótkoczasowa transformata Fouriera STFT. Transformacja falkowa. | 5 |
T-W-4 | Zespoły filtrów. Wprowadzenie i pojęcia podstawowe. Decymator i interpolator. Dekompozycja polifazowa sygnałów. Decymator i interpolator w zapisie polifazowym. Opis matematyczny zespołu filtrów. | 5 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1f_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe obejmujące najnowasze osiągnięcia nauki. | EL_3A_W01, EL_3A_W02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1f_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, również obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, potrafi przeprowadzić dyskusję naukową wykorzystując do tego celu właściwe argumenty. | EL_3A_U03, EL_3A_U05, EL_3A_U06, EL_3A_U04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1f_K01 Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie elektrotechnika | EL_3A_K03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1f_W01 Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika; ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe obejmujące najnowasze osiągnięcia nauki. | 2,0 | |
3,0 | Ma niezbędną wiedzę w zakresie przetwarzania oraz analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1f_U01 Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, również obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, potrafi przeprowadzić dyskusję naukową wykorzystując do tego celu właściwe argumenty. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w niezbędnym stopniu zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie przetwarzania i analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów. Potrafi na niezbędnym poziomie prowadzić dyskusję naukową, przytaczając argumenty i dobierać odpowiednie metody przetwarzania i analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1f_K01 Ma potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w dyscyplinie elektrotechnika | 2,0 | |
3,0 | Ma na niezbędnym wymaganym poziomie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznego analizowania najnowszych osiągnięć w zakresie metod przetwarzania i analizy sygnałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Izydorczyk, J. Konopacki, Filtry analogowe i cyfrowe, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2003
- T.P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2005
- A. Wojnar, Teoria sygnałów, WNT, Warszawa, 1980
- A. Ambardar, Analog and digital signal processing, Brooks/Cole Publishing Company, USA, 1999