Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technika cyfrowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika cyfrowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Penkala <Krzysztof.Penkala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu elektroniki półprzewodników i elementów półprzewodnikowych |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu teorii obwodów elektronicznych |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami |
C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań oraz z najważniejszymi przyrządami pomiarowymi | 2 |
T-L-2 | Generowanie funkcji logicznych. | 2 |
T-L-3 | Badanie bramek (realizowane funkcje logiczne, charakterystyki statyczne i dynamiczne). | 2 |
T-L-4 | Badanie przerzutników. | 2 |
T-L-5 | Badanie rejestrów. | 2 |
T-L-6 | Badanie liczników. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń | 2 |
T-L-8 | Badanie pamięci. | 2 |
T-L-9 | Badanie układów uzależnień czasowych. | 2 |
T-L-10 | Badanie modelu układu mikroprogramowego | 2 |
T-L-11 | Badanie układów arytmetycznych. | 2 |
T-L-12 | Badanie układów wyświetlania informacji. | 2 |
T-L-13 | Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych. | 2 |
T-L-14 | Minimalizacja funkcji logicznych. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa. Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesietne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych. | 4 |
T-W-2 | Pojecia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejsć/wyjsć). | 2 |
T-W-3 | Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji. | 4 |
T-W-4 | Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów, pamieci ROM i modułów PLA. | 4 |
T-W-5 | Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych. | 3 |
T-W-6 | Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych. | 3 |
T-W-7 | Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne). | 4 |
T-W-8 | Cyfrowy układ sterujacy, opis działania. Technika mikroprogramowa w syntezie układów sekwencyjnych. | 2 |
T-W-9 | Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych. | 2 |
T-W-10 | Podstawowe wiadomosci o układach ASIC. Moduły programowalne PLD: klasyfikacja, rozwój. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczeń zajęć | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego | 10 |
A-W-3 | Poszerzenie wiedzy o elementach i układach scalonych cyfrowych przez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych | 10 |
A-W-4 | Rozwiązywanie zadań domowych - problemowych, obliczeniowych, projektowych, przedstawionych na wykładzie | 6 |
A-W-5 | Konsultacje z prowadzącym wykład | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C06_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych | TI_1A_W16, TI_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TI_1A_C06_W02 Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych | TI_1A_W16, TI_1A_W17, TI_1A_W18 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TI_1A_C06_W03 Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych | TI_1A_W16, TI_1A_W18 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C06_U01 Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe | TI_1A_U01, TI_1A_U07, TI_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-L-11, T-L-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TI_1A_C06_U02 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych | TI_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-13, T-L-11, T-L-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TI_1A_C06_U03 Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych | TI_1A_U07, TI_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-13 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TI_1A_C06_U04 Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi. | TI_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TI_1A_C06_U05 Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne. | TI_1A_U07, TI_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
TI_1A_C06_U06 Potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania. | TI_1A_U01, TI_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | — | — | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C06_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_W02 Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_W03 Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C06_U01 Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_U02 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_U03 Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_U04 Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_U05 Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TI_1A_C06_U06 Potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, (EiT), Warszawa, 2006
- Kalisz J., Podstawy elektroniki cyfrowej, WKiŁ, Warszawa, 2007
- Pienkos J., Turczynski J., Układy scalone TTL w systemach cyfrowych, WKiŁ, Warszawa, 1986
- Łakomy M., Zabrodzki J., Cyfrowe układy scalone, PWN, Warszawa, 1986
- Majewski W., Układy logiczne, WNT, (EiT), Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Misiurewicz P., Podstawy techniki cyfrowej, WNT, Warszawa, 1985
- Głocki W., Układy cyfrowe, WSiP, Warszawa, 2010