Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
Sylabus przedmiotu Inżynieria finansowa w internecie - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria finansowa w internecie - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dobrze posługiwać sie excelem lub podobnym arkuszem obliczeniowym, wskazana, choć nie wymagana, jest znajomość prostego programowania w środowisku Matlab. Wskazana jest wiedza z zakresu podstaw statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli predykcyjnych, ryzyka towarzyszącego inwestowaniu, klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy budowy systemu inwestycyjnego w srodowisku WItrader lub metatrader . Proste strategie. Inwetowanie on-line. | 6 |
T-L-2 | Cwiczenia prostych operacji - otwieranie pozycji, zamykanie, zlecenia odroczone, proste strategie percepcyjne - w srodowisku metatrader | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przesłania Kiyosaki o inwestowaniu i oszczędzaniu. Emocje na giełdzie – fazy rozwoju emocjonalnego gracza. Internet a rozwój rynków OTC. Forex – międzynarodowy rynek walutowy – 6 pytan Parnesa. Forex – pojecia podstawowe, pozycja, zlecenie, świeca, dźwignia, spread. | 2 |
T-W-2 | Oprogramowanie dla platform – tradestation, metatrader. Akwizycja danych. | 2 |
T-W-3 | Strategie inwestycyjne a modele prognostyczne. Metody oparte na wnioskowaniu indukcyjnym i metody oparte na zdarzeniach (przyczynach i skutkach). Przykłady modelowania wzorców inwestycyjnych i symulacji w srodowisku Matlab. | 4 |
T-W-4 | Zarządzanie ryzykiem na platformie brokerskiej. Idee tradingu automatycznego. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Testowanie wybranej platformy brokerskiej | 6 |
A-L-2 | Badania on-line wybranych startegii inwestycyjnych, w tym takze strategii własnych. | 4 |
A-L-3 | Udział w zajęciach dydaktycznych | 10 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie wybranej prezentacji związanej z handlem na giełdzie lub platformie brokerskiej. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie sprawozdania nt własnych rezultatów handlu | 7 |
A-W-3 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_W01 Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą róznicę pomiedzy startegiami natury ekonomicznej a strategiami technicznymi zwłaszca opartymi na transormacjach w dziedzinie częstotliwosci. | I_2A_W01, I_2A_W04, I_2A_W07, I_2A_W08 | T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_U01 Student ma umiejetnmości posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student bardziej dociekliwy i pracowity może posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL. | I_2A_U02, I_2A_U05, I_2A_U06, I_2A_U09 | T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11 | C-1 | T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_K01 Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuję ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki inwestowania własnych środków. | I_2A_K01, I_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_W01 Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą róznicę pomiedzy startegiami natury ekonomicznej a strategiami technicznymi zwłaszca opartymi na transormacjach w dziedzinie częstotliwosci. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych zasad inwestowania na giełdzie przez internet. Nie rozrónia relacji pomiedzy zyskiem a ryzykiem. Nie zna zadnej apilkacji brokerskiej. |
3,0 | Student umie posługiwać się aplikacjami internetowymi słuzacymi do inwestowania. Rozumie ryzyko. Zna podstawy kodowania w jednym z jezyków specjalistycznych. | |
3,5 | Student potrafi wyjasnić zależność zysku od ryzyka i umiejetność te rozumie jako ważną kompetencję społeczną. Umie zaprojektować i napisać prosty skrypt w jezyku mql4, EL lub matlab. | |
4,0 | Student rozumie pojecie strategii inwestycyyjnej i umie stworzyć i zakodować prosty przykład. Student wie, że żródłem inspiracji mogą być zarówno elementu natury technicznej jak i fundamentalnej. Wie, że strategie mozna implementować na wybranej platformie internetowej. | |
4,5 | Student rozumie potzrebe dostosowywania własnych i obcych strategii do zmiennego rynku. Umie ooptymalizować parametry. Stosuje rózne kryteria pomiaru jakosci inwestowania. Student wie, że inne jest podejscie do inwestowania oparte na tradyjnym dziennym handlu i inne w handlu automatycznym. | |
5,0 | Student posiada wszystkie ww kompetencje i realizuje je w sposób tewórczy. Umie wyjasniac złożone problemy handlu automatycznego. Wie jak opracować i wdrożyc strategię algotradingu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_U01 Student ma umiejetnmości posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student bardziej dociekliwy i pracowity może posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL. | 2,0 | Student nie posiada umiejetności obsługi żadnej platformy inwestycyjnej. |
3,0 | Student potrafi wskazać wybrana platforme inwestycyjną. | |
3,5 | Student w trakcie zajeć utworzył konto demo w wybranej platformie internetowej. Zna podstawy kodowania w wybranyym jezyku. | |
4,0 | Student sprawnie obsługuje w trybie półautomatycznym wybarna platforme internetową. Umie napisać skrypt do handlu automatycznego. | |
4,5 | Student umie testować własne skrypty, implementować swoje strategie. | |
5,0 | Student umie uruchomić własny sktrypt, umie optymalizować parametry. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O/3-1_K01 Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuję ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki inwestowania własnych środków. | 2,0 | Student nie odróznia inwestowania od totolotka |
3,0 | Student wie co to ryzyko inwestycyjne | |
3,5 | Student potrafi obliczyć ryzyko i zysk. Potrafi wytłumaczyc ryzyko. | |
4,0 | Student zna zagrozenia dla procesów inwestowania przez internet | |
4,5 | Student posiada ugruntowaną kompetencję odpornosci na nieracjonalne oferty inwestycyjne, zwłaszcza internetowe. | |
5,0 | Student traktuje umiejetność obliczania ryzyka, zwłaszcza tego, wynikajacego z ofert internetowych, jako ważna kompetencję społeczną charakterystyczną dla członka społeczeństwa cyfrowego. |
Literatura podstawowa
- Van Tharp K., Giełda, wolność, pieniądze., Biblioteka Inwestora, Warszawa, 2000
- Faith C., Droga Żółwia, Warszawa, 2011
- Zalewski G., Kontrakty terminowe w praktyce, Dom Maklerski Bossa, Warszawa, 2010
- Krutsinger J., Sekrety mistrzów, Warszawa, 2009