Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Majorkowska-Mech <Dorota.Majorkowska-Mech@zut.edu.pl>, Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Magdalena Szaber-Cybularczyk <Magdalena.Szaber@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,50,26zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U22
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym2
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym2
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.4
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
15
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów.2
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów.2
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.4
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.6
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.3
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierających wcześniejsze konstrukcje języka skryptowego BASH.5
T-L-11Zaliczenie końcowe, wystawienie ocen.2
30
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.2
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.8
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.2
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.9
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.2
T-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć9
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
laboratoria
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do wejściówek14
A-L-3przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
84

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
I_1A_W01, I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W16T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-6, C-7, C-11T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2
I_1A_C/01_W02
zna polecenia języka skryptowego Bash i ma wiedzę na temat konstruowania skryptów
I_1A_W06T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-5T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-4M-1S-1, S-2
I_1A_C/01_W03
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
I_1A_W15T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W03C-8, C-9, C-10T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_U01
potrafi dostosować (skonfigurować) środowisko systemu Linux dostępne w sieci WI ZUT, potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash dla różnych zadań
I_1A_U01, I_1A_U19, I_1A_U20, I_1A_U06T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_K01
postrzega informatykę jako obiekt dynamicznie się zmieniający, o szerokim spektrum zastosowań, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy i zagrożeniami zdrowia
I_1A_K01, I_1A_K02, I_1A_K07, I_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
2,0brak podstawowej wiedzy dziedzinowej
3,0rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych
3,5zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe
4,0zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe oraz zna przykłady stosowania systemów komputerowych
4,5zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących tematu
5,0biegle posługuje się pojęciami, zna materiał przewidziany na oceny niższe oraz rozpoznaje potrzeby wykorzystania informatyki w różnych dziedzinach, podaje przykłady.
I_1A_C/01_W02
zna polecenia języka skryptowego Bash i ma wiedzę na temat konstruowania skryptów
2,0nie zna poleceń języka Bash
3,0zna proste polecenia: zarządzania danymi w systemie operacyjnym oraz ma wiedzę jak budować skrypty
3,5zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty
4,0zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty, umie zapisać dowolny, prosty skrypt
4,5zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty oraz zna metody optymalizacji kodu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat programowania w języku Bash
I_1A_C/01_W03
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
2,0nie orientuje się w temacie
3,0wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki
3,5wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki oraz etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka
4,0wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka
4,5wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie
5,0ma wiedzę wymaganą na poziomie niższym oraz ma wiedzę jak zdefiniować problem z zakresu społecznego i zawodowego kontekstu informatyki i ocenić jego zakres

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_U01
potrafi dostosować (skonfigurować) środowisko systemu Linux dostępne w sieci WI ZUT, potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash dla różnych zadań
2,0nie umie napisać dowolnego skryptu
3,0umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt
3,5umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt oraz korzystać z dokumentacji do systemu
4,0umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i określić co można poprawić
4,5umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i zoptymalizować kod
5,0umie napisać dowolny skrypt i ocenić jego przydatność

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_K01
postrzega informatykę jako obiekt dynamicznie się zmieniający, o szerokim spektrum zastosowań, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy i zagrożeniami zdrowia
2,0nie umie dyskutować na temat informatyki
3,0orientacja w temacie na poziomie dostatecznym
3,5wykracza poza poziom dostateczny
4,0orientacja w temacie na poziomie dobrym
4,5wykracza poza poziom dobry
5,0poprawnie postrzega potrzebę rozwoju informatyki

Literatura podstawowa

  1. J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
  2. Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
  3. Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
  4. Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
  2. Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
  3. ., Kurs basha, http://dief.republika.pl/main.html, 2011
  4. Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
  5. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U22
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym2
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym2
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.4
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów.2
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów.2
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.4
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.6
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.3
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierających wcześniejsze konstrukcje języka skryptowego BASH.5
T-L-11Zaliczenie końcowe, wystawienie ocen.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.2
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.8
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.2
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.9
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.2
T-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć9
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do wejściówek14
A-L-3przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
84
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W01ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.
Treści programoweT-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak podstawowej wiedzy dziedzinowej
3,0rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych
3,5zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe
4,0zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe oraz zna przykłady stosowania systemów komputerowych
4,5zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących tematu
5,0biegle posługuje się pojęciami, zna materiał przewidziany na oceny niższe oraz rozpoznaje potrzeby wykorzystania informatyki w różnych dziedzinach, podaje przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W02zna polecenia języka skryptowego Bash i ma wiedzę na temat konstruowania skryptów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash.
Treści programoweT-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna poleceń języka Bash
3,0zna proste polecenia: zarządzania danymi w systemie operacyjnym oraz ma wiedzę jak budować skrypty
3,5zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty
4,0zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty, umie zapisać dowolny, prosty skrypt
4,5zna wszystkie polecenia języka skryptowego Bash, ma wiedzę jak budować skrypty oraz zna metody optymalizacji kodu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat programowania w języku Bash
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W03zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
Treści programoweT-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie orientuje się w temacie
3,0wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki
3,5wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki oraz etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka
4,0wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka
4,5wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie
5,0ma wiedzę wymaganą na poziomie niższym oraz ma wiedzę jak zdefiniować problem z zakresu społecznego i zawodowego kontekstu informatyki i ocenić jego zakres
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_U01potrafi dostosować (skonfigurować) środowisko systemu Linux dostępne w sieci WI ZUT, potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash dla różnych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie napisać dowolnego skryptu
3,0umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt
3,5umie zapisać podstawowe polecenia języka Bash i uruchomić skrypt oraz korzystać z dokumentacji do systemu
4,0umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i określić co można poprawić
4,5umie zapisać wszelkie polecenia języka Bash, korzystać z dokumentacji do systemu, uruchomić skrypt i zoptymalizować kod
5,0umie napisać dowolny skrypt i ocenić jego przydatność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_K01postrzega informatykę jako obiekt dynamicznie się zmieniający, o szerokim spektrum zastosowań, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy i zagrożeniami zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K02świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K08ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dyskutować na temat informatyki
3,0orientacja w temacie na poziomie dostatecznym
3,5wykracza poza poziom dostateczny
4,0orientacja w temacie na poziomie dobrym
4,5wykracza poza poziom dobry
5,0poprawnie postrzega potrzebę rozwoju informatyki