Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Metody identyfikacji i oceny modeli systemów - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody identyfikacji i oceny modeli systemów - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu algebry i analizy matematycznej, metod numerycznych, modelowania i symulacji systemów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności korekty parametrów i struktury modeli matematycznych uzyskanych w wyniku przeprowadzenia zadania identyfikacji. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności określania przydatności i użyteczności modeli uzyskanych w wyniku identyfikacji do dalszych celów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny. | 1 |
T-L-2 | Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów. | 2 |
T-L-3 | Planowanie eksperymentu identyfikacyjnego. | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja systemów statycznych. | 2 |
T-L-5 | Identyfikacja systemów dynamicznych | 4 |
T-L-6 | Badanie wpływu ilości danych pomiarowych na jakość identyfikacji. | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny. | 2 |
T-W-3 | Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów. | 3 |
T-W-4 | Rekurencyjne metody identyfikacji. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja systemów nieliniowych. | 2 |
T-W-6 | Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania. | 2 |
T-W-7 | Analiza wrażliwości. Przydatność i użyteczność modelu. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta) | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć. | 2 |
A-L-4 | Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta) | 8 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta) | 10 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów. | I_1A_W01, I_1A_W18 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
I_1A_O/2/3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie metody identyfikacji w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu. | I_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posłużyć się przykładowym oprogramowaniem w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji. | I_1A_U15, I_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-2 |
I_1A_O/2/3_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów i przeprowadzać kalibrację tych modeli. | I_1A_U15, I_1A_U16 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/3_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | I_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów. | 2,0 | Student nie potrafi opisać poszczególnych etapów procesu identyfikacji systemów. |
3,0 | Student potrafi opisać wybrane etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu. | |
3,5 | Student potrafi wyliczyć i opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu. | |
4,0 | Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu. | |
4,5 | Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu. | |
5,0 | Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu zarówno podczas identyfikacji systemów w sensie szerokim jak i wąskim. | |
I_1A_O/2/3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie metody identyfikacji w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu. | 2,0 | Student nie umie dobrać algorytmów numerycznych do rozwiązywania zadań identyfikacji systemów. |
3,0 | Student umie zaproponować najprostsze algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji wybranych systemów. | |
3,5 | Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych lub dynamicznych. | |
4,0 | Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych i dynamicznych. | |
4,5 | Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania złożonych zadań identyfikacji systemów. | |
5,0 | Student umie dobrać klasyczne jak i rekurencyjne algorytmy numeryczne do rozwiązania zadań identyfikacji złożonych systemów różnego typu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posłużyć się przykładowym oprogramowaniem w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać żadnego oprogramowania w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać w minimalnym stopniu wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów jednego typu. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów jednego typu. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów różnego typu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów różnego typu. | |
I_1A_O/2/3_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów i przeprowadzać kalibrację tych modeli. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikować modeli systemów. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów jednego typu. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów różnego typu. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów jednego typu. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu oraz potrafi przeprowadzić kalibracje modelu w celu osiągnięcia założonych celów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/3_K01 W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu. | 2,0 | Student nie jest przygotowany do zajęć. |
3,0 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu. | |
3,5 | Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy. | |
4,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy. | |
4,5 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje. |
Literatura podstawowa
- Bubnicki Z., Identyfikacja obiektów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1974
- Bielińska E., Finger J., Kasprzyk J., Jegierski T., Ogonowski Z., Pawełczyk M., Identyfikacja procesów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Popov O., Elementy teorii systemów - systemy dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Sczecin, 2005
- Wierzbicki A., Modele i wrażliwość układów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Mrozek B., Mrozek Z., Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2004, III
- Rosenwasser E., Yosupov R., Sensitivity of automatic control systems, CRC Press, Washington, 2000
- Ljung L., System Identification Theory for the User., Prentice Hall PTR, Upper Saddle River, New York, 1999