Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy cyfrowe i układy logiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy cyfrowe i układy logiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,80,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania układów.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia schematów układów logicznych do rozwiązania określonych zadań.
C-3Zapoznanie studentów z elementami cyfrowymi w technologiach TTL i CMOS.
C-4Zapoznanie studentów z metodykami minimalizacji i optymallizacji układów.
C-5Zapoznanie studentów z ideą układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, przygotowywania się i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Rozwiązywane równań logicznych (Algebra Boole'a)2
T-A-3Przekształcanie funkcji logicznych na różne postacie (np. kononiczne)1
T-A-4Minimalizacja funkcji logicznych przy wykorzystaniu tablicy Karnough’a2
T-A-5Minimalizacja funkcji logicznych przy wykorzystaniu metody Quine’a2
T-A-6Układy logiczne i arytmetyczne2
T-A-7Metoda testowania układów logicznych2
T-A-8Realizacja na schematach prostych układów logicznych2
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie celów przedmiotów, zależności przedmiotu w stosunku do innych przedmiotów w ścieżce programowej, omówienie zasad uczestnictwa w wykładzie, określenie formy zaliczenia1
T-W-2Logika dwuwartościowa, podstawowe tożsamości algebry boolowskiej, przekształcenia algebraiczne, standardowe postacie wyrażeń boolowskich, mintermy i maxtermy, suma iloczynów oraz iloczyn sum, kod Gray’a Bramki logiczne2
T-W-3Etapy syntezy układów logicznych Optymalizacja układów dwupoziomowych, omówienie wybranych metod minimalizacji funkcji i układów3
T-W-4Optymalizacja układów wielopoziomowych2
T-W-5Projektowanie kombinacyjnych układów logicznych (koncepcje projektowania, automatyzacja procesu projektowania, projektowanie wspomagane komputerowo, stopnie scalenia, technologie wytwarzania układów, procedura projektowania, symulacja)2
T-W-6Systemy funkcjonalnie pełne1
T-W-7Programowalne technologie realizacji układów logicznych (ROM, PLA, PAL)2
T-W-8Logiczne układy kombinacyjne (dekodery i ich rozbudowa, kodery i ich rozbudowa, multipleksery, demultipleksery, implementacja funkcji logicznych)2
T-W-9Układy arytmetyczne (sumatory binarne, półsumator, pełny sumator, odejmowanie binarne, mnożenie i dzielenie binarne)2
T-W-10Testowanie układów logicznych2
T-W-11Układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki4
T-W-12Wprowadzenie do języków opisu sprzętu2
T-W-13Technologia TTL i CMOS, przykładowe układy i ich schematy, technologia PLC - implementacja funkcji logicznych4
T-W-14Wpisanie ocen uzyskanych w procesie zaliczenia1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3przygotowanie do wejciówek8
A-A-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego20
A-A-5odrabianie zadań domowych20
A-A-6konsultacje - udzial studenta1
A-A-7Udział w zaliczeniu formy zajęć1
85
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3praca własna (w tym: powtórzenie poprzednich wykładów, przygotowanie się do kolejnego wykładu)15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładu15
A-W-5Udział w konsultacjach2
A-W-6Udział w zaliczeniu2
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wykład problemowy metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ćwiczenia - sprawdzenie wiedzy na podstawie wejściówek i kolokwium końcowego zawierającego również pytania teoretyczne z wykładu
S-2Ocena podsumowująca: wykład - na podstawie ocen uzyskanych z pytań teoretycznych zadanych w czasie kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_B/06_W01
zna podstawowe pojęcia związane z układami logicznymi: kombinacyjnymi i sekwencyjnymi
I_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
I_1A_B/06_W02
zna pojęcia dotyczące syntezy układów cyfrowych
I_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_B/06_U01
umie zapisać funkcję logiczną dla określonego zadania i na jej podstawie umie zamodelować układ logiczny
I_1A_U18T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_B/06_W01
zna podstawowe pojęcia związane z układami logicznymi: kombinacyjnymi i sekwencyjnymi
2,0nie zna podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu
3,0zna pojęcia układów kombinacyjnych i sekwencyjnych
3,5zna podstawowe bramki logiczne i funkcje logiczne
4,0zna zasady łączenia bramek logicznych w układ logiczny
4,5zna podstawowe układy sekwencyjne, potrafi je opisać i wskazać zastosowanie
5,0zna szczegółowo pojęcia związane z układami kombinacyjnymi i sekwencyjnymi
I_1A_B/06_W02
zna pojęcia dotyczące syntezy układów cyfrowych
2,0nie zna pojęć związanych z syntezą układów cyfrowych
3,0zna etapy syntezy układów i ma wiedzą dotyczącą rodzajów syntezy układów
3,5zna etapy syntezy układu logicznego i ma wiedzę jak łączyć podstawowe bramki logiczne w celu uzyskania układu realizującego określoną funkcję logiczną
4,0zna metody minimalizacji funkcji i optymalizacji (dwupoziomowej) układu
4,5zna metody optymalizacji wielopoziomowej i wie jak je zastosować
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania układów cyfrowych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania układu oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_B/06_U01
umie zapisać funkcję logiczną dla określonego zadania i na jej podstawie umie zamodelować układ logiczny
2,0nie umie zamodelować układu dla określonej funkcji logicznej
3,0umie zapisać funkcję logiczną w różnych postaciach
3,5umie łączyć funktory logiczne aby utworzyć układ logiczny realizujący zadaną funkcję
4,0umie zastosować metody minimalizacji funkcji
4,5umie optymalizować (wielopoziomowo) układ logiczny
5,0umie przeprowadzić szczegółową syntezę układu dla określonego problemu (bez podanej funkcji logicznej)

Literatura podstawowa

  1. Mano M. Morris, Kime Charles, Podstawy projektowania układów logicznych i komputerów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, ., 2007, ISBN: 978-83-204-3268-8, .
  2. Majewski Władysław, Układy logiczne, EiT, Warszawa, 2003
  3. Giovanni De Micheli, Synteza i optymalizacja układów cyfrowych, WNT, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Łuba, Synteza układów cyfrowych, WKŁ, 2003, ISBN: 8320614945
  2. Jerzy Tyszer, Grzegorz Mrugalski, Artur Pogiel, Dariusz Czysz, Technika cyfrowa. Zbiór zadań z rozwiązaniami., BTC, 2010, ISBN 978- 83-60233-64-1
  3. Wilkinson Barry, Układy Cyfrowe, WKŁ, 2003, ISBN 8320613272
  4. T.Łuba,D.Ojrzeńska-Wójtek, Układy logiczne w zadaniach, OWPW, 2011, ISBN 978-83-7207-950-3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, przygotowywania się i zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Rozwiązywane równań logicznych (Algebra Boole'a)2
T-A-3Przekształcanie funkcji logicznych na różne postacie (np. kononiczne)1
T-A-4Minimalizacja funkcji logicznych przy wykorzystaniu tablicy Karnough’a2
T-A-5Minimalizacja funkcji logicznych przy wykorzystaniu metody Quine’a2
T-A-6Układy logiczne i arytmetyczne2
T-A-7Metoda testowania układów logicznych2
T-A-8Realizacja na schematach prostych układów logicznych2
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie celów przedmiotów, zależności przedmiotu w stosunku do innych przedmiotów w ścieżce programowej, omówienie zasad uczestnictwa w wykładzie, określenie formy zaliczenia1
T-W-2Logika dwuwartościowa, podstawowe tożsamości algebry boolowskiej, przekształcenia algebraiczne, standardowe postacie wyrażeń boolowskich, mintermy i maxtermy, suma iloczynów oraz iloczyn sum, kod Gray’a Bramki logiczne2
T-W-3Etapy syntezy układów logicznych Optymalizacja układów dwupoziomowych, omówienie wybranych metod minimalizacji funkcji i układów3
T-W-4Optymalizacja układów wielopoziomowych2
T-W-5Projektowanie kombinacyjnych układów logicznych (koncepcje projektowania, automatyzacja procesu projektowania, projektowanie wspomagane komputerowo, stopnie scalenia, technologie wytwarzania układów, procedura projektowania, symulacja)2
T-W-6Systemy funkcjonalnie pełne1
T-W-7Programowalne technologie realizacji układów logicznych (ROM, PLA, PAL)2
T-W-8Logiczne układy kombinacyjne (dekodery i ich rozbudowa, kodery i ich rozbudowa, multipleksery, demultipleksery, implementacja funkcji logicznych)2
T-W-9Układy arytmetyczne (sumatory binarne, półsumator, pełny sumator, odejmowanie binarne, mnożenie i dzielenie binarne)2
T-W-10Testowanie układów logicznych2
T-W-11Układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki4
T-W-12Wprowadzenie do języków opisu sprzętu2
T-W-13Technologia TTL i CMOS, przykładowe układy i ich schematy, technologia PLC - implementacja funkcji logicznych4
T-W-14Wpisanie ocen uzyskanych w procesie zaliczenia1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3przygotowanie do wejciówek8
A-A-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego20
A-A-5odrabianie zadań domowych20
A-A-6konsultacje - udzial studenta1
A-A-7Udział w zaliczeniu formy zajęć1
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3praca własna (w tym: powtórzenie poprzednich wykładów, przygotowanie się do kolejnego wykładu)15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładu15
A-W-5Udział w konsultacjach2
A-W-6Udział w zaliczeniu2
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/06_W01zna podstawowe pojęcia związane z układami logicznymi: kombinacyjnymi i sekwencyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy działania systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania układów.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia schematów układów logicznych do rozwiązania określonych zadań.
C-3Zapoznanie studentów z elementami cyfrowymi w technologiach TTL i CMOS.
C-4Zapoznanie studentów z metodykami minimalizacji i optymallizacji układów.
C-5Zapoznanie studentów z ideą układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.
Treści programoweT-W-2Logika dwuwartościowa, podstawowe tożsamości algebry boolowskiej, przekształcenia algebraiczne, standardowe postacie wyrażeń boolowskich, mintermy i maxtermy, suma iloczynów oraz iloczyn sum, kod Gray’a Bramki logiczne
T-W-3Etapy syntezy układów logicznych Optymalizacja układów dwupoziomowych, omówienie wybranych metod minimalizacji funkcji i układów
T-W-4Optymalizacja układów wielopoziomowych
T-W-5Projektowanie kombinacyjnych układów logicznych (koncepcje projektowania, automatyzacja procesu projektowania, projektowanie wspomagane komputerowo, stopnie scalenia, technologie wytwarzania układów, procedura projektowania, symulacja)
T-W-6Systemy funkcjonalnie pełne
T-W-7Programowalne technologie realizacji układów logicznych (ROM, PLA, PAL)
T-W-8Logiczne układy kombinacyjne (dekodery i ich rozbudowa, kodery i ich rozbudowa, multipleksery, demultipleksery, implementacja funkcji logicznych)
T-W-9Układy arytmetyczne (sumatory binarne, półsumator, pełny sumator, odejmowanie binarne, mnożenie i dzielenie binarne)
T-W-10Testowanie układów logicznych
T-W-11Układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia - sprawdzenie wiedzy na podstawie wejściówek i kolokwium końcowego zawierającego również pytania teoretyczne z wykładu
S-2Ocena podsumowująca: wykład - na podstawie ocen uzyskanych z pytań teoretycznych zadanych w czasie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych pojęć dotyczących przedmiotu
3,0zna pojęcia układów kombinacyjnych i sekwencyjnych
3,5zna podstawowe bramki logiczne i funkcje logiczne
4,0zna zasady łączenia bramek logicznych w układ logiczny
4,5zna podstawowe układy sekwencyjne, potrafi je opisać i wskazać zastosowanie
5,0zna szczegółowo pojęcia związane z układami kombinacyjnymi i sekwencyjnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/06_W02zna pojęcia dotyczące syntezy układów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy działania systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania układów.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia schematów układów logicznych do rozwiązania określonych zadań.
C-3Zapoznanie studentów z elementami cyfrowymi w technologiach TTL i CMOS.
C-4Zapoznanie studentów z metodykami minimalizacji i optymallizacji układów.
C-5Zapoznanie studentów z ideą układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.
Treści programoweT-W-2Logika dwuwartościowa, podstawowe tożsamości algebry boolowskiej, przekształcenia algebraiczne, standardowe postacie wyrażeń boolowskich, mintermy i maxtermy, suma iloczynów oraz iloczyn sum, kod Gray’a Bramki logiczne
T-W-3Etapy syntezy układów logicznych Optymalizacja układów dwupoziomowych, omówienie wybranych metod minimalizacji funkcji i układów
T-W-4Optymalizacja układów wielopoziomowych
T-W-5Projektowanie kombinacyjnych układów logicznych (koncepcje projektowania, automatyzacja procesu projektowania, projektowanie wspomagane komputerowo, stopnie scalenia, technologie wytwarzania układów, procedura projektowania, symulacja)
T-W-6Systemy funkcjonalnie pełne
T-W-7Programowalne technologie realizacji układów logicznych (ROM, PLA, PAL)
T-W-8Logiczne układy kombinacyjne (dekodery i ich rozbudowa, kodery i ich rozbudowa, multipleksery, demultipleksery, implementacja funkcji logicznych)
T-W-9Układy arytmetyczne (sumatory binarne, półsumator, pełny sumator, odejmowanie binarne, mnożenie i dzielenie binarne)
T-W-10Testowanie układów logicznych
T-W-11Układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia - sprawdzenie wiedzy na podstawie wejściówek i kolokwium końcowego zawierającego również pytania teoretyczne z wykładu
S-2Ocena podsumowująca: wykład - na podstawie ocen uzyskanych z pytań teoretycznych zadanych w czasie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęć związanych z syntezą układów cyfrowych
3,0zna etapy syntezy układów i ma wiedzą dotyczącą rodzajów syntezy układów
3,5zna etapy syntezy układu logicznego i ma wiedzę jak łączyć podstawowe bramki logiczne w celu uzyskania układu realizującego określoną funkcję logiczną
4,0zna metody minimalizacji funkcji i optymalizacji (dwupoziomowej) układu
4,5zna metody optymalizacji wielopoziomowej i wie jak je zastosować
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania układów cyfrowych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania układu oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/06_U01umie zapisać funkcję logiczną dla określonego zadania i na jej podstawie umie zamodelować układ logiczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U18umie opisywać i analizować działanie prostych systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania układów.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia schematów układów logicznych do rozwiązania określonych zadań.
C-4Zapoznanie studentów z metodykami minimalizacji i optymallizacji układów.
C-5Zapoznanie studentów z ideą układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.
Treści programoweT-W-2Logika dwuwartościowa, podstawowe tożsamości algebry boolowskiej, przekształcenia algebraiczne, standardowe postacie wyrażeń boolowskich, mintermy i maxtermy, suma iloczynów oraz iloczyn sum, kod Gray’a Bramki logiczne
T-W-3Etapy syntezy układów logicznych Optymalizacja układów dwupoziomowych, omówienie wybranych metod minimalizacji funkcji i układów
T-W-4Optymalizacja układów wielopoziomowych
T-W-5Projektowanie kombinacyjnych układów logicznych (koncepcje projektowania, automatyzacja procesu projektowania, projektowanie wspomagane komputerowo, stopnie scalenia, technologie wytwarzania układów, procedura projektowania, symulacja)
T-W-6Systemy funkcjonalnie pełne
T-W-7Programowalne technologie realizacji układów logicznych (ROM, PLA, PAL)
T-W-8Logiczne układy kombinacyjne (dekodery i ich rozbudowa, kodery i ich rozbudowa, multipleksery, demultipleksery, implementacja funkcji logicznych)
T-W-9Układy arytmetyczne (sumatory binarne, półsumator, pełny sumator, odejmowanie binarne, mnożenie i dzielenie binarne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia - sprawdzenie wiedzy na podstawie wejściówek i kolokwium końcowego zawierającego również pytania teoretyczne z wykładu
S-2Ocena podsumowująca: wykład - na podstawie ocen uzyskanych z pytań teoretycznych zadanych w czasie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zamodelować układu dla określonej funkcji logicznej
3,0umie zapisać funkcję logiczną w różnych postaciach
3,5umie łączyć funktory logiczne aby utworzyć układ logiczny realizujący zadaną funkcję
4,0umie zastosować metody minimalizacji funkcji
4,5umie optymalizować (wielopoziomowo) układ logiczny
5,0umie przeprowadzić szczegółową syntezę układu dla określonego problemu (bez podanej funkcji logicznej)