Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_2A_D14/O1/4-2_U01 | Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_U06 | Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania |
---|
I_2A_U09 | Potrafi wydobywać wiedzę zawartą w dużych zbiorach danych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U11 | potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi |
Cel przedmiotu | C-1 | Umiejętność definiowania zadań w systemie zarządzania bazą danych. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Zarządzanie transakcjami - własności transakcji (postulat ACID), operacje i historia przetwarzania transakcji, transakcje współbieżne. Poziomy izolacji (poziomy konflikowości) i związane z nimi anomalie przetwarzania. |
---|
T-W-3 | Moduł planisty i menedżer danych. Protokół blokowania dwufazowego. Zakleszczenie transakcji. Blokowanie z różnymi poziomami izolacji. |
T-W-4 | Metoda znaczników czasowych. Algorytmy wielowersyjne - mechanizm synchronizacji i najbardziej popularne warianty metody (wielowersyjne algorytm blokowania dwufazowego i wielowersyjny algorytm znaczników czasowych). |
T-W-5 | Integralność a spójność bazy danych. Poziomy i ochrona intergalności. Więzy integralności i ich typy. Sprawdzanie więzów integralności. |
T-W-6 | Przetwarzanie i ewaluacja zapytań - rozkład zapytania, reguły przekształcania operacji
algebry relacji. Szacowanie kosztu operacji algebry relacji,
statystyki bazy danych. Optymalizacja zapytań - metody heurystyczne, z wykorzystaniem cache, oparte na regułach i na analizie kosztów. |
T-L-2 | Realizacja fizyczna przydzielonych zadań - tworzenie baz danych na podstawie własnych projektów. Definiowanie więzów integralności, konfiguracja baz danych - ustawianie poziomów izolacji. |
T-L-3 | Badanie czasu i kosztu realizacji przykładowych zapytań do zrealizowanych baz danych. Ćwiczenia z modyfikacją zapytań. Analiza wyników. |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza metod indeksowania, dobór indeksu. |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Ćwiczenia w zakresie algorytmów szeregowania i optymalizacji zapytań. Analiza wyników. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
---|
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | umie stosować funkcje systemu zarządzania bazą danych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |