Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S3)

Sylabus przedmiotu Zachowania społeczne i etykieta zawodu nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zachowania społeczne i etykieta zawodu nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 0 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przygotowanie ogólne z zakresu wiedzy o społeczeństwie.
W-2Podstawowa wiedza z akresu socjologii i psychologii społecznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja wiedzy w zakresie zachowań i wizerunku nauczyciela akademickiego oraz zasad regulujących poprawne relacje między ludzmi.
C-2Wyjaśnienie funkcji i celów podstawowych kanonów etykiety i wizerunku zawodowego nauczyciela akademickiego.
C-3Opanowanie podstawowych (najważniejszych) umiejętności w zakresie stosowania zasad etykiety i zachowań społecznych nauczyciela akademickiego.
C-4Po ukończeniu przedmiotu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego w kontaktach ze środowiskiem zawodowym i studenckim oraz znał treści i znaczenie ceremoniału akademickiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Społeczna rola i wizerunek zawodowy nauczyciela akademickiego.2
T-W-2Pojęcie i zasady dobrego wychowania.2
T-W-3Ceremoniał i tradycje akademickie (m.in. uroczystości, tytuły akademickie, stroje, przemowy, zwroty łacińskie).2
T-W-4Zasady i formy pisania pism oficjalnych i nieoficjalnych. Tytulatura w korespondencji i w rozmowie.2
T-W-5Organizacja i przebieg wizyt oficjalnych, przygotowanie i organizacja przyjęć, zasady precedencji.2
T-W-6Etykieta akademicka w kontekście zróżnicowań międzykulturowych.2
T-W-7Etykieta w szkole wyższej w pracy ze studentem i w codziennych kontaktach ze współpracownikami.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
T-W-9Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym.3
T-W-10Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji.2
T-W-11Wizerunek nauczyciela akademickiego.2
T-W-12Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami.2
T-W-13Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami.2
T-W-14Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.2
T-W-15Ceremoniał akademicki.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej.30
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.30
A-W-4Przygotowanie prezentacji.30
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.41
A-W-6Konsultacjie4
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Wykład konwersatoryjny.
M-5Dyskusja
M-6Wystąpienia i prezentacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna
S-2Ocena formująca: Konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena formująca: Aktywność uczestnictwa w konwersatorium.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy wystąpień oraz opracowań przedstawionych do zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04/03_W01
Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego.
I_3A_W04C-4T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-4, M-5, M-6S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04/03_U01
Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami.
I_3A_U02C-4T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-4, M-5, M-6S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/04/03_K01
W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniem zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego.
I_3A_K02, I_3A_K01C-4T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-4, M-5, M-6S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04/03_W01
Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego.
2,0
3,0Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04/03_U01
Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami.
2,0
3,0Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/04/03_K01
W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniem zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego.
2,0
3,0W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniemz zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Orłowski T., Protokół dyplomatyczny, ceremoniał, etykieta., PISM, Warszawa, 2006
  2. Celma-Panek J., Akademickie zwyczaje, ceremoniał, insygnia., WAM, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Żuchowski H.R., Encyklopedia dobrych manier, Polihymnia, Lublin, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Społeczna rola i wizerunek zawodowy nauczyciela akademickiego.2
T-W-2Pojęcie i zasady dobrego wychowania.2
T-W-3Ceremoniał i tradycje akademickie (m.in. uroczystości, tytuły akademickie, stroje, przemowy, zwroty łacińskie).2
T-W-4Zasady i formy pisania pism oficjalnych i nieoficjalnych. Tytulatura w korespondencji i w rozmowie.2
T-W-5Organizacja i przebieg wizyt oficjalnych, przygotowanie i organizacja przyjęć, zasady precedencji.2
T-W-6Etykieta akademicka w kontekście zróżnicowań międzykulturowych.2
T-W-7Etykieta w szkole wyższej w pracy ze studentem i w codziennych kontaktach ze współpracownikami.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
T-W-9Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym.3
T-W-10Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji.2
T-W-11Wizerunek nauczyciela akademickiego.2
T-W-12Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami.2
T-W-13Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami.2
T-W-14Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.2
T-W-15Ceremoniał akademicki.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej.30
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu.30
A-W-4Przygotowanie prezentacji.30
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.41
A-W-6Konsultacjie4
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04/03_W01Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W04Absolwent posiada podstawową wiedzę w zakresie dydaktyki i metod nauczania w szkole wyższej przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego uwzględniającą nowe technologie kształcenia studentów.
Cel przedmiotuC-4Po ukończeniu przedmiotu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego w kontaktach ze środowiskiem zawodowym i studenckim oraz znał treści i znaczenie ceremoniału akademickiego.
Treści programoweT-W-9Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym.
T-W-10Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji.
T-W-11Wizerunek nauczyciela akademickiego.
T-W-12Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami.
T-W-13Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami.
T-W-14Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.
T-W-15Ceremoniał akademicki.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny.
M-5Dyskusja
M-6Wystąpienia i prezentacje.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność uczestnictwa w konwersatorium.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy wystąpień oraz opracowań przedstawionych do zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04/03_U01Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U02Absolwent potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne w szkole wyższej z wykorzystaniem najnowszych technologii kształcenia.
Cel przedmiotuC-4Po ukończeniu przedmiotu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego w kontaktach ze środowiskiem zawodowym i studenckim oraz znał treści i znaczenie ceremoniału akademickiego.
Treści programoweT-W-9Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym.
T-W-10Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji.
T-W-11Wizerunek nauczyciela akademickiego.
T-W-12Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami.
T-W-13Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami.
T-W-14Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.
T-W-15Ceremoniał akademicki.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny.
M-5Dyskusja
M-6Wystąpienia i prezentacje.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność uczestnictwa w konwersatorium.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy wystąpień oraz opracowań przedstawionych do zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/04/03_K01W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniem zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K02Absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami nauki i wdrażania ich do praktyki.
I_3A_K01Absolwent ma świadomość społecznej roli uczonego a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu najnowszych osiągnięć z dziedziny Informatyka.
Cel przedmiotuC-4Po ukończeniu przedmiotu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego w kontaktach ze środowiskiem zawodowym i studenckim oraz znał treści i znaczenie ceremoniału akademickiego.
Treści programoweT-W-9Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym.
T-W-10Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji.
T-W-11Wizerunek nauczyciela akademickiego.
T-W-12Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami.
T-W-13Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami.
T-W-14Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.
T-W-15Ceremoniał akademicki.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny.
M-5Dyskusja
M-6Wystąpienia i prezentacje.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność uczestnictwa w konwersatorium.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy wystąpień oraz opracowań przedstawionych do zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniemz zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego.
3,5
4,0
4,5
5,0