Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Zachowania społeczne i etykieta zawodu nauczyciela akademickiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowania społeczne i etykieta zawodu nauczyciela akademickiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przygotowanie ogólne z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
W-2 | Podstawowa wiedza z akresu socjologii i psychologii społecznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentacja wiedzy w zakresie zachowań i wizerunku nauczyciela akademickiego oraz zasad regulujących poprawne relacje między ludzmi. |
C-2 | Wyjaśnienie funkcji i celów podstawowych kanonów etykiety i wizerunku zawodowego nauczyciela akademickiego. |
C-3 | Opanowanie podstawowych (najważniejszych) umiejętności w zakresie stosowania zasad etykiety i zachowań społecznych nauczyciela akademickiego. |
C-4 | Po ukończeniu przedmiotu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego w kontaktach ze środowiskiem zawodowym i studenckim oraz znał treści i znaczenie ceremoniału akademickiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Społeczna rola i wizerunek zawodowy nauczyciela akademickiego. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie i zasady dobrego wychowania. | 2 |
T-W-3 | Ceremoniał i tradycje akademickie (m.in. uroczystości, tytuły akademickie, stroje, przemowy, zwroty łacińskie). | 2 |
T-W-4 | Zasady i formy pisania pism oficjalnych i nieoficjalnych. Tytulatura w korespondencji i w rozmowie. | 2 |
T-W-5 | Organizacja i przebieg wizyt oficjalnych, przygotowanie i organizacja przyjęć, zasady precedencji. | 2 |
T-W-6 | Etykieta akademicka w kontekście zróżnicowań międzykulturowych. | 2 |
T-W-7 | Etykieta w szkole wyższej w pracy ze studentem i w codziennych kontaktach ze współpracownikami. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
T-W-9 | Etykieta jako kodeks zachowań w życiu zawodowym, publicznym i prywatnym. | 3 |
T-W-10 | Treści i uwarunkowania efektywnej komunikacji. | 2 |
T-W-11 | Wizerunek nauczyciela akademickiego. | 2 |
T-W-12 | Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze współpracownikami. | 2 |
T-W-13 | Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach ze studentami. | 2 |
T-W-14 | Normy i formy zachowań nauczyciela akademickiego w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym. | 2 |
T-W-15 | Ceremoniał akademicki. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 30 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji. | 30 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia. | 41 |
A-W-6 | Konsultacjie | 4 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
M-5 | Dyskusja |
M-6 | Wystąpienia i prezentacje. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna |
S-2 | Ocena formująca: Konsultacje |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność uczestnictwa w konwersatorium. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena treści i formy wystąpień oraz opracowań przedstawionych do zaliczenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04/03_W01 Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego. | I_3A_W04 | — | C-4 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-4, M-5, M-6 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04/03_U01 Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami. | I_3A_U02 | — | C-4 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-4, M-5, M-6 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04/03_K01 W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniem zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego. | I_3A_K02, I_3A_K01 | — | C-4 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-4, M-5, M-6 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04/03_W01 Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada wiedzę w zakresie pojęciowego postrzegania zagadnień w zakresie etykiety zachowań publicznych nauczyciela akademickiego i ceremoniału akademickiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04/03_U01 Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi analizować normy etykiety oraz zachowań publicznych w kontekście ich przydatności dla profesionalnych kontaktów ze środowiskiem zawodowym i ze studentami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04/03_K01 W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniem zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego. | 2,0 | |
3,0 | W relacjach zawodowych i społecznych ze środowiskiem naukowym, otoczeniemz zewnętrznym oraz w toku realizacji procesu dydaktycznego i w życiu akademickim doktorant wykorzystuje kompetencje wynikające ze zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w zakresie etykiety i zachowań publicznych nauczyciela akademickiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Orłowski T., Protokół dyplomatyczny, ceremoniał, etykieta., PISM, Warszawa, 2006
- Celma-Panek J., Akademickie zwyczaje, ceremoniał, insygnia., WAM, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Żuchowski H.R., Encyklopedia dobrych manier, Polihymnia, Lublin, 2003