Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Podstawy nauk o Ziemi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nauk o Ziemi
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu geografii na poziomie edukacji szkolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk o Ziemi, ich klasyfikacją oraz potrzebami w zakresie zarządzania geoadnymi.
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji problemów geoinformacyjnych w naukach o Ziemi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka nauk o Ziemi.2
T-W-2Geografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, geografia fizyczna, geografia gospodarcza, geografia społeczna, potrzeby informacyjne.6
T-W-3Meteorologia i klimatologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-4Oceanografia i hydrografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-5Geologia i hydrologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-6Geodezja: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-7Kartografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, kartografia matematyczna, kartografia opisowa, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-8Systemy Informacji Geograficznej - zastosowania w naukach o Ziemi.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Pogadanka.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
M-3Metoda przypadków. Seminarium.
M-4Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie aktywności w dyskusji i rozwiązywanych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/01_W01
Ma wiedzę z zakresu nauk o Ziemi niezbędną do identyfikowania, modelowania i rozwiązywania problemów geoinformacyjnych.
IC_1A_W01T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/01_W01
Ma wiedzę z zakresu nauk o Ziemi niezbędną do identyfikowania, modelowania i rozwiązywania problemów geoinformacyjnych.
2,0
3,0Sudent wykazuje się podstawową wiedzą z nauk o Ziemi w zakresie zagadnień geoinformacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Dera J., Fizyka morza., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  3. Druet C., Dynamika morza., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  4. Flis J., Wstęp do geografii fizycznej., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1988
  5. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  6. Kraak M-J., Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  7. Saliszczew K.A., Kartografia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  8. Zbiorowe, Encyklopedia. Geografia., GREG, Kraków, 2007
  9. Zbiorowe, Wprowadzenie do kartografii i topografii., Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Druet C., Elementy hydromechaniki geofizycznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995
  2. Gurgul H., Hydrodynamika morza., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2001
  3. Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  4. Wójcik S., Zdjęcia lotnicze., PPWK, Warszawa – Wrocław, 1989

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka nauk o Ziemi.2
T-W-2Geografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, geografia fizyczna, geografia gospodarcza, geografia społeczna, potrzeby informacyjne.6
T-W-3Meteorologia i klimatologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-4Oceanografia i hydrografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-5Geologia i hydrologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-6Geodezja: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-7Kartografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, kartografia matematyczna, kartografia opisowa, potrzeby zarządzania danymi.4
T-W-8Systemy Informacji Geograficznej - zastosowania w naukach o Ziemi.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/01_W01Ma wiedzę z zakresu nauk o Ziemi niezbędną do identyfikowania, modelowania i rozwiązywania problemów geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki i fizyki na poziomie niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów interdyscyplinarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikacji problemów geoinformacyjnych w naukach o Ziemi.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk o Ziemi, ich klasyfikacją oraz potrzebami w zakresie zarządzania geoadnymi.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i charakterystyka nauk o Ziemi.
T-W-3Meteorologia i klimatologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.
T-W-5Geologia i hydrologia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.
T-W-6Geodezja: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.
T-W-7Kartografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, kartografia matematyczna, kartografia opisowa, potrzeby zarządzania danymi.
T-W-4Oceanografia i hydrografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, potrzeby zarządzania danymi.
T-W-8Systemy Informacji Geograficznej - zastosowania w naukach o Ziemi.
T-W-2Geografia: podstawowe pojęcia, klasyfikacja, geografia fizyczna, geografia gospodarcza, geografia społeczna, potrzeby informacyjne.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków. Seminarium.
M-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny. Pogadanka.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie aktywności w dyskusji i rozwiązywanych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent wykazuje się podstawową wiedzą z nauk o Ziemi w zakresie zagadnień geoinformacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0