Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IC_1A_O4/04/01_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów medycznych, tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów, poprawy jakości, ekstrakcji i reprezantacji cech, wytłumaczyć wybrane standardy zapisu obrazów medycznych oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w tej dziedzinie (operacje morfologiczne, interpolacja). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IC_1A_W15 | Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
T1A_W09 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
T1A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej |
T1A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z aktualnymi problemami i trendami w dziedzinie przetwarzania i rozpoznawania obrazów i obiektów wyekstrahowanych z medycznych obrazów cyfrowych. |
---|
C-3 | Wykształcenie umiejętności krytycznej oceny parametrów algorytmów i wskazania ich potencjalnego praktycznego zastosowania. |
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych. |
C-5 | Wykształcenie umiejętności krytycznej analizy literatury naukowej pod kątem doboru wydajnych algorytmów realizujących zadania przetwarzania i rozpoznawania obrazów. |
C-4 | Przytoczenie i dyskusja, a także szczegółowa analiza przykładowych praktycznych zastosowań algorytmów przetwarzania i analizy obrazów w obrazowaniu medycznym. |
Treści programowe | T-W-7 | Przegląd praktycznych zastosowań analizy i rozpoznawania obrazów w medycynie. |
---|
T-L-5 | Progowanie histogramowe |
T-W-8 | Klasyfikacja obiektów i rozumienie obrazów. |
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych: obecny stan wiedzy i podstawowe zastosowania. |
T-W-3 | Typy obrazów i formaty graficzne. |
T-L-1 | Konwersja obrazów |
T-L-7 | Filtry splotowe |
T-W-2 | Obrazowanie medyczne – rodzaje i zastosowania w praktyce. |
T-W-9 | Szczegółowa analiza przykładowych praktycznych zastosowań algorytmów przetwarzania i rozpoznawania obrazów medycznych (zdjęcia RTG, zdjęcia mikroskopowe, automatyczna diagnoza, itd.). |
T-L-6 | Filtry statystyczne |
T-L-2 | Operacje na histogramie |
T-W-10 | Przyszłość systemów obrazowania medycznego – kierunki rozwoju, potrzeby, wyzwania. |
T-W-5 | Szkieletyzacja i segmentacja obrazów cyfrowych. Ekstrakcja cech. |
T-W-4 | Wybrane algorytmy przetwarzania wstępnego obrazów (pre-processing). |
T-L-3 | Operacje geometryczne (obrót, skalowanie, przesunięcie, perspektywa) |
T-L-4 | Progowanie ze stałym progiem |
T-L-8 | Detekcja krawędzi |
T-W-6 | Wybrane niskopoziomowe metody reprezentacji obiektów na obrazach medycznych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć. |
---|
M-2 | Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja zadań, przydzielonych przez wykładowcę. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Laboratoria – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy z zakresu przetwarzania i analizy obrazów medycznych. |
3,0 | Student potrafi powtórzyć opanowaną wiedzę, związaną z prostymi technikami przetwarzania i analizy obrazów medycznych, bazującymi na aparacie matematycznym. Zna podstawy matematyczne kategoryzacji, reprezentacji wybranych cech, opisu, zastosowaniu wybranych podejść. |
3,5 | Student potrafi bez problemu powtórzyć opanowaną wiedzę, związaną z wszystkimi zaprezentowanymi technikami przetwarzania i analizy obrazów medycznych, bazującymi na aparacie matematycznym. Rozumie aparat matematyczny kategoryzacji, reprezentacji wybranych cech, opisu wybranych podejść. |
4,0 | Student potrafi bez problemu powtórzyć opanowaną wiedzę, związaną z wszystkimi zaprezentowanymi technikami przetwarzania i analizy obrazów medycznych, bazującymi na aparacie matematycznym. Potrafi także wskazać na podstawie przeglądu literatury inne rozwiązania, realizujące podobnie lub wydajniej wybrane problemy z zakresu reprezentacji i analizy obrazów medycznych. Rozumie i analizuje aparat matematyczny kategoryzacji, reprezentacji wybranych cech, opisu wybranych podejść. |
4,5 | Student potrafi bez problemu powtórzyć opanowaną wiedzę, związaną z wszystkimi zaprezentowanymi technikami przetwarzania i analizy obrazów medycznych, bazującymi na aparacie matematycznym. Potrafi także wskazać na podstawie przeglądu literatury inne rozwiązania, realizujące podobnie lub wydajniej wybrane problemy z zakresu reprezentacji i analizy obrazów medycznych. Potrafi ocenić porównawczo cechy konkurencyjnych rozwiązań, a także dostosować je do wybranego zagadnienia praktycznego. Rozumie i analizuje aparat matematyczny kategoryzacji, reprezentacji wybranych cech, opisu wybranych podejść. |
5,0 | Student potrafi bez problemu powtórzyć opanowaną wiedzę, związaną z wszystkimi zaprezentowanymi technikami przetwarzania i analizy obrazów medycznych, bazującymi na aparacie matematycznym. Potrafi także wskazać na podstawie przeglądu literatury inne rozwiązania, realizujące podobnie lub wydajniej wybrane problemy z zakresu reprezentacji i analizy obrazów medycznych. Potrafi ocenić porównawczo cechy konkurencyjnych rozwiązań, a także dostosować je do wybranego zagadnienia praktycznego. Potrafi na podstawie swojej wiedzy modyfikować istniejące metody, z użyciem zaawansowanego aparatu matematycznego. Rozumie i analizuje aparat matematyczny kategoryzacji, reprezentacji wybranych cech, opisu wybranych podejść. |