Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 15 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie projakościowego rozumienia celu działalności przedsiębiorstwa
C-2Poznanie róznorodnych koncepcji zarządzania jakością
C-3Nabycie umiejętności doboru metod i narzędzi wspomagających i utrzymujących system zarządzania jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością4
T-L-2Zastosowanie metod i narzędzi w procesach zarządzania jakością2
T-L-3Projektowanie modelowego znormalizowanego systemu zarządzania jakością6
T-L-4Integracja systemów zarządzania3
15
wykłady
T-W-1Problematyka jakości - aspekt filozoficzny, produktowy, utylitarny2
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością2
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 90002
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 140012
T-W-6Normy zarządzania jakością serii ISO 180012
T-W-7Inne znormalizowane systemy zarządzania jakością2
T-W-8Integracja systemów zarządzania jakością1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna związana z projektowaniem systemu10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia kursu15
A-W-4zaliczenie kursu3
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2laboratorium - część pierwsza - ćwiczenia przygotowujące do zaprojektowania systemu zarządzania jakością; część druga - wykonanie projektu; część trzecia - integracja systemów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium - w trakcie zajęć oraz jakość wykonanego projektu,
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kursu jest sprawdzianem poziomu wiedzy oraz umiejętności nabytych w trakcie zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_W01
Wiedza z zakresu zarządzania jakością poszerza zasoby wiedzy ogólnej, w tym w zakresie działalności gospodarczej
IC_1A_W14T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_U01
Przedmiot umożliwia pozyskanie umiejętności bądź ich rozwijanie (doskonalenie) z zakresu wiedzy ogólnej, analizy, opracowywania założeń, wnioskowania oraz decydowania. Student w oparciu o wiedzę oraz pozyskane umiejętności będzie w stanie przygotowywać, projektować, podejmować decyzje dotyczące zarządzania jakością oraz w innych obszarach gospodarczych.
IC_1A_U12, IC_1A_U17, IC_1A_U11, IC_1A_U27, IC_1A_U07, IC_1A_U26, IC_1A_U01T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1, C-3T-W-5, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_K01
Kompetencje, oprócz poszerzania postawy wielokulturowego, ponadczasowego systemu wartości, będą zawierały zrozumienie odpowiedzialności pracy zespołowej, podejmowanych skutków decyzji, wreszcie potrzeby stałego dokształcania oraz rozwoju osobistego.
IC_1A_K01, IC_1A_K02, IC_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_W01
Wiedza z zakresu zarządzania jakością poszerza zasoby wiedzy ogólnej, w tym w zakresie działalności gospodarczej
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości
3,0Podstawowe wiadomości oraz rozumienie treści i zagadnień z zakresu jakości i/lub zarządzania jakością. Posiadana wiedza pozwala na wyjaśnienie pojęć bez ich interpretacji oraz poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać proste, podstawowe zagadnienia i zadania w zakresu jakości i zarządzania jakością. Dotyczy również doboru narzędzi i metod wspomagających zarządzanie jakością.
4,0Wiedza umożliwia analizę składników, zależności systemowych, kategoryzowanie związków pomiędzy nimi oraz integrację w jeden, zintegrowany system.
4,5Wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje, budowę syntez na poziomie zarządczym oraz ich uzasadnianie.
5,0Wiedza umożliwia prezentację własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, propozycję systemów, ocenę skutków i sprawności rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_U01
Przedmiot umożliwia pozyskanie umiejętności bądź ich rozwijanie (doskonalenie) z zakresu wiedzy ogólnej, analizy, opracowywania założeń, wnioskowania oraz decydowania. Student w oparciu o wiedzę oraz pozyskane umiejętności będzie w stanie przygotowywać, projektować, podejmować decyzje dotyczące zarządzania jakością oraz w innych obszarach gospodarczych.
2,0Brak umiejętności w zakresie przywołania i zastosowania pojęć, kategorii, systemów oraz rozwiązań z zakresu zarządzania jakością.
3,0Umiejętności ograniczone do podstawowych kategorii, pojęć i narzędzi. Niewielkie umiejętności przewidywania skutków.
3,5Umiejętności wykorzystywania wiedzy, zastosowania narzędzi, modelu sprowadzona do zagadnień o niezbyt skomplikowanym kształcie
4,0Umiejętność analizy zdarzeń, składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Umiejętność doboru systemu zarządzania jakością.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwględnianie uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji w różnych warunkach gospodarczych, uwzględnianie oraz przewidywanie celu. Umiejętność obrony proponowanej koncepcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_K01
Kompetencje, oprócz poszerzania postawy wielokulturowego, ponadczasowego systemu wartości, będą zawierały zrozumienie odpowiedzialności pracy zespołowej, podejmowanych skutków decyzji, wreszcie potrzeby stałego dokształcania oraz rozwoju osobistego.
2,0Niska swiadomość oraz ocena przydatności problematyki jakości.
3,0Akceptacja przydatności oraz percepcja problematyki jakości , zarządzania jakością na podstawowym poziomie.
3,5emonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywności, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, umiejętności, poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji (wiedzy oraz umiejętności). Postawa w pełni kreatywna, dostrzeganie potrzeb w tym zakresie.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej problematykę jakości. Wysokie umiejętności i komunikowanie się w pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmiennych poglądów, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik działalności, przyjęte rozwiązania, skutki społeczne oraz gospodarcze.

Literatura podstawowa

  1. J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
  3. Z. Zymonik, A. Hamrol, P. Grudowski, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. J. Łuczak, A. Matusiak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością, Quality Progress, Poznań, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością4
T-L-2Zastosowanie metod i narzędzi w procesach zarządzania jakością2
T-L-3Projektowanie modelowego znormalizowanego systemu zarządzania jakością6
T-L-4Integracja systemów zarządzania3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka jakości - aspekt filozoficzny, produktowy, utylitarny2
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością2
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 90002
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 140012
T-W-6Normy zarządzania jakością serii ISO 180012
T-W-7Inne znormalizowane systemy zarządzania jakością2
T-W-8Integracja systemów zarządzania jakością1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna związana z projektowaniem systemu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia kursu15
A-W-4zaliczenie kursu3
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_W01Wiedza z zakresu zarządzania jakością poszerza zasoby wiedzy ogólnej, w tym w zakresie działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie róznorodnych koncepcji zarządzania jakością
C-1Ukształtowanie projakościowego rozumienia celu działalności przedsiębiorstwa
C-3Nabycie umiejętności doboru metod i narzędzi wspomagających i utrzymujących system zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1Problematyka jakości - aspekt filozoficzny, produktowy, utylitarny
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-7Inne znormalizowane systemy zarządzania jakością
T-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 14001
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000
T-W-6Normy zarządzania jakością serii ISO 18001
T-W-8Integracja systemów zarządzania jakością
T-L-1Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością
Metody nauczaniaM-2laboratorium - część pierwsza - ćwiczenia przygotowujące do zaprojektowania systemu zarządzania jakością; część druga - wykonanie projektu; część trzecia - integracja systemów
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kursu jest sprawdzianem poziomu wiedzy oraz umiejętności nabytych w trakcie zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: laboratorium - w trakcie zajęć oraz jakość wykonanego projektu,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości
3,0Podstawowe wiadomości oraz rozumienie treści i zagadnień z zakresu jakości i/lub zarządzania jakością. Posiadana wiedza pozwala na wyjaśnienie pojęć bez ich interpretacji oraz poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać proste, podstawowe zagadnienia i zadania w zakresu jakości i zarządzania jakością. Dotyczy również doboru narzędzi i metod wspomagających zarządzanie jakością.
4,0Wiedza umożliwia analizę składników, zależności systemowych, kategoryzowanie związków pomiędzy nimi oraz integrację w jeden, zintegrowany system.
4,5Wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje, budowę syntez na poziomie zarządczym oraz ich uzasadnianie.
5,0Wiedza umożliwia prezentację własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, propozycję systemów, ocenę skutków i sprawności rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_U01Przedmiot umożliwia pozyskanie umiejętności bądź ich rozwijanie (doskonalenie) z zakresu wiedzy ogólnej, analizy, opracowywania założeń, wnioskowania oraz decydowania. Student w oparciu o wiedzę oraz pozyskane umiejętności będzie w stanie przygotowywać, projektować, podejmować decyzje dotyczące zarządzania jakością oraz w innych obszarach gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U27Potrafi analizować i syntezować wybrane probelmy interdyscyplinarne
IC_1A_U07Ma umiejętności samokształcania się
IC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
IC_1A_U01Ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie róznorodnych koncepcji zarządzania jakością
C-1Ukształtowanie projakościowego rozumienia celu działalności przedsiębiorstwa
C-3Nabycie umiejętności doboru metod i narzędzi wspomagających i utrzymujących system zarządzania jakością
Treści programoweT-W-5Normy zarządzania jakością serii ISO 14001
T-L-2Zastosowanie metod i narzędzi w procesach zarządzania jakością
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000
T-L-1Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością
T-W-8Integracja systemów zarządzania jakością
T-W-6Normy zarządzania jakością serii ISO 18001
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością
T-W-7Inne znormalizowane systemy zarządzania jakością
T-L-3Projektowanie modelowego znormalizowanego systemu zarządzania jakością
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2laboratorium - część pierwsza - ćwiczenia przygotowujące do zaprojektowania systemu zarządzania jakością; część druga - wykonanie projektu; część trzecia - integracja systemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - w trakcie zajęć oraz jakość wykonanego projektu,
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kursu jest sprawdzianem poziomu wiedzy oraz umiejętności nabytych w trakcie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności w zakresie przywołania i zastosowania pojęć, kategorii, systemów oraz rozwiązań z zakresu zarządzania jakością.
3,0Umiejętności ograniczone do podstawowych kategorii, pojęć i narzędzi. Niewielkie umiejętności przewidywania skutków.
3,5Umiejętności wykorzystywania wiedzy, zastosowania narzędzi, modelu sprowadzona do zagadnień o niezbyt skomplikowanym kształcie
4,0Umiejętność analizy zdarzeń, składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Umiejętność doboru systemu zarządzania jakością.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwględnianie uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji w różnych warunkach gospodarczych, uwzględnianie oraz przewidywanie celu. Umiejętność obrony proponowanej koncepcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_K01Kompetencje, oprócz poszerzania postawy wielokulturowego, ponadczasowego systemu wartości, będą zawierały zrozumienie odpowiedzialności pracy zespołowej, podejmowanych skutków decyzji, wreszcie potrzeby stałego dokształcania oraz rozwoju osobistego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie róznorodnych koncepcji zarządzania jakością
C-3Nabycie umiejętności doboru metod i narzędzi wspomagających i utrzymujących system zarządzania jakością
C-1Ukształtowanie projakościowego rozumienia celu działalności przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością
T-W-1Problematyka jakości - aspekt filozoficzny, produktowy, utylitarny
T-L-3Projektowanie modelowego znormalizowanego systemu zarządzania jakością
T-W-7Inne znormalizowane systemy zarządzania jakością
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2laboratorium - część pierwsza - ćwiczenia przygotowujące do zaprojektowania systemu zarządzania jakością; część druga - wykonanie projektu; część trzecia - integracja systemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - w trakcie zajęć oraz jakość wykonanego projektu,
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kursu jest sprawdzianem poziomu wiedzy oraz umiejętności nabytych w trakcie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska swiadomość oraz ocena przydatności problematyki jakości.
3,0Akceptacja przydatności oraz percepcja problematyki jakości , zarządzania jakością na podstawowym poziomie.
3,5emonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywności, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, umiejętności, poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji (wiedzy oraz umiejętności). Postawa w pełni kreatywna, dostrzeganie potrzeb w tym zakresie.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej problematykę jakości. Wysokie umiejętności i komunikowanie się w pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmiennych poglądów, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik działalności, przyjęte rozwiązania, skutki społeczne oraz gospodarcze.