Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy algorytmizacji i programowania II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie) |
C-2 | Zapoznanie studentów z tworzeniem programów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program jednosegmentowy | 2 |
T-L-2 | Deklaracja zmiennych | 2 |
T-L-3 | Operacje we/wy | 4 |
T-L-4 | Instrukcje warunkowe | 4 |
T-L-5 | Instrukcje iteracyjne | 4 |
T-L-6 | Operatory | 2 |
T-L-7 | Tablice | 3 |
T-L-8 | Struktury | 4 |
T-L-9 | Funkcje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura programu jednosegmentowego | 2 |
T-W-2 | Tworzenie projektu, kompilacja programu i jego uruchamianie | 2 |
T-W-3 | Typy Podstawowe. | 2 |
T-W-4 | Operacje we/wy. Arytmetyczne wyrażenie warunkowe. | 4 |
T-W-5 | Instrukcje iteracyjne. Instrukcje sterujące | 4 |
T-W-6 | Operatory języka C. Konwersja typów zmiennych. | 2 |
T-W-7 | Tablice jedno i wielowymiarowe. | 4 |
T-W-8 | Struktury | 4 |
T-W-9 | Funkcje. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji | 3 |
T-W-10 | Struktura programu wielosegmentowego. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonanie programów poza zajęciami | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) |
S-3 | Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/03/02_W01 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++ | IC_1A_W04, IC_1A_W05 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-8, T-L-4, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-W-6, T-L-1, T-W-9, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-L-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_B/03/02_W02 Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | IC_1A_W05, IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-L-9, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-W-9, T-L-7, T-L-6, T-W-8, T-L-8, T-W-3, T-L-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/03/02_U01 Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++ | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-9, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-L-7, T-W-4, T-W-10, T-W-7, T-L-4, T-L-9, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-8, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
IC_1A_B/03/02_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji. | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-L-1, T-W-5, T-L-9, T-L-6, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-W-4, T-L-2, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/03/02_K01 W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania | IC_1A_K01, IC_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-5, T-L-9, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-7, T-W-10, T-L-4, T-L-6, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/03/02_W01 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++ | 2,0 | nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C |
3,0 | zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C | |
3,5 | zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C | |
4,0 | potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory | |
4,5 | potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory | |
5,0 | potrafi posługiwać się tablicami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory | |
IC_1A_B/03/02_W02 Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego. | 2,0 | nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu |
3,0 | potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów | |
3,5 | potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur | |
4,0 | potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string | |
4,5 | potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych | |
5,0 | potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/03/02_U01 Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++ | 2,0 | nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu |
3,0 | potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu | |
3,5 | potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C | |
4,0 | potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string | |
4,5 | potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C | |
5,0 | potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++ | |
IC_1A_B/03/02_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji. | 2,0 | nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej |
3,0 | potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib | |
3,5 | potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string | |
4,0 | potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math | |
4,5 | potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C | |
5,0 | potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++ |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/03/02_K01 W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania | 2,0 | brak umięjętności tworzenia programów |
3,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C | |
3,5 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string | |
4,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicamii w programie | |
4,5 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami | |
5,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się tablicami i strukturami , znajomość wskaźników |
Literatura podstawowa
- Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, II
- Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002