Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Wspomaganie decyzji w zarządzaniu - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wspomaganie decyzji w zarządzaniu - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw teorii organizacji i zarządzania |
W-2 | Ogólna orientacja n.t. system informacyjny przedsiębiorstwa |
W-3 | Analiza matematyczna |
W-4 | Badania operacyjne - programowanie matematyczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i nabywa umiejętności związane z funkcjami, technikami i metodami zarządzania współczesną firmą. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami szacowania finansowych aspektów i skutków podejmowanych decyzji inwestycyjnych (metoda NPV, metoda okresu zwrotu, metoda IRR). |
C-3 | Ukształtowanie umiejętnościu z zakresu tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych, rozwiązywania i interpretowania wyników tych modeli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy. | 1 |
T-L-2 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach - reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość pieniądza – formuły dla stałej i zmiennej stopy procentowej. Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach – płatności annuitetowych według wersji: bez wyprzedzenia i z wyprzedzeniem. Zastosowanie funkcji EXCEL-owych. Zastosowanie formuł tablicowych. Przykłady naliczania odsetek karnych. | 1 |
T-L-3 | Przykłady numeryczne na obliczanie realnej stopy procentowej. Zastosowanie algorytmów budowy harmonogramów spłaty kredytów – cztery warianty: metoda rat kapitałowych a metoda annuitetowa; wariant bez wyprzedzenia a wariant z wyprzedzeniem. Formuły tablicowe przy zmiennej stopie odsetkowej. | 1 |
T-L-4 | Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia |Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a. | 1 |
T-L-5 | Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu. | 1 |
T-L-6 | Podsumowanie realizacji zadań cząstkowych (międzylaboratoryjnych), w tym - wskazanie studentów, którzy muszą uzupełnić brakujące zadania. Przekazanie studentom i omówienie zestawu zadań do samodzielnego rozwiązania (i przesłania w postaci elektronicznej) - jako formy zaliczenia laboratoriów. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Objaśnienie tytułu przedmiotu (pojęcia: zarządzanie, decyzja, wspomaganie decyzji, sytuacje decyzyjne, podejmowanie decyzji jako proces). Na czym polega zarządzanie firmą? Funkcje zarządzania. Model funkcjonowania przedsiębiorstwa. Role kierownicze (menedżerskie) - klasy decyzji. Hierarchiczność systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Potrzeby informacyjne zarządzania. Popyt na informacje. | 1 |
T-W-2 | Rola informacji i wiedzy w podejmowaniu decyzji zarządczych. Technologie informacyjne w zarządzaniu. Klasyfikacja informacji wspomagających zarządzanie. Kryterium minimalizacji kosztów versus kryterium maksymalizacji korzyści. Informacje jako zasób - zarządzanie informacją. | 1 |
T-W-3 | Definicje systemów informatycznych zorientowanych na wspomaganie zarządzania. Podstawowe składniki SI na potrzeby zarządzania. Przesłanki i cele komputerowego wspomagania decyzji w zarządzaniu firmą. Typologia SI wspomagających zarządzanie. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. Nazewnictwo (angielskie i polskie) SI wspomagających zarządzanie. Charakterystyka SI według wspomaganych szczebli zarządzania. | 1 |
T-W-4 | Systemy klasy STPD - definicje, cele działania, wejścia, wyjścia, charakterystyka przetwarzania danych, dziedziny funkcjonalne, przetwarzanie wsadowe, przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Przykłady sytuacji decyzyjnych na szczeblu operacyjnym wspomaganych przez STPD. | 1 |
T-W-5 | SIZ - definicja i istota. Przykładowy CRM - zarządzanie relacjami z klientem. Przykładowe raporty finansowe. Przykładowe analizy kosztów, zysków i strat, gospodarowania kapitałem. SIZ - rodzaje raportów. Podsumowania statystyczne. Raporty wyjątków. Raporty okresowe i na żądanie. Raporty porównawcze. Prognozy versus projekcje. Raporty "wczesnego wykrywania". Wspomaganie decyzji rutynowych. | 1 |
T-W-6 | Systemy klasy SIK/SWK - definicje, istota. Architektura SIK/SWK. Wymagania, możliwości i zalety SIK/SWK. Kluczowe Czynniki Sukcesu (KCS) - definicja, wskaźniki mierzące KCS. Dwa podejścia w budowie SIZ. | 1 |
T-W-7 | Systemy wspomagające "pracowników wiedzy" (SWD) - definicja, istota, architektura. Role menedżera jako podejmującego decyzje. Fazy podejmowania decyzji. Model sytuacji decyzyjnej - definicja, istota. Kategorie modeli. Sytuacje decyzyjne: ustrukturalizowane, częściowo ustrukturalizowane, nieustrukturalizowane - przykłady. | 1 |
T-W-8 | Kategorie działalności decydenta (menedżera): planowanie strategiczne, kontrola menedżerska, kontrola operacyjna. Macierz wspomagania decyzji. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów 7 x 2 godz. (wejściówka) | 14 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach do laboratoriów | 2 |
A-L-4 | Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria (praca własna studenta) | 20 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu (10 godz.) i obecność na egzaminie (2 godz.) | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
22 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru z tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_W01 Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu. | — | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O/01-1_W02 Student powinien być w stanie wybrać optymalną decyzję inwestycyjną zgodnie z wybranym kryterium oceny. | — | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_U01 Student powinien umieć zbudować model w arkuszu kalkulacyjnym, rozwiązać go i zanalizować wyniki. | — | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/01-1_U02 Student powinien umieć dobrać i posłużyć się dostępnymi funkcjami finansowymi MS-Excel dla zadanego problemu finansowo-inwestycyjnego. | — | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/01-1_U03 Student powinien umieć opracować model optymalizacyjny problemy decyzyjnego, przeliczyć i zinterpretować wyniki obliczeń tego modelu (dodatek Solver MS-Excel). | — | — | — | C-3 | T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_K01 Student nabędzie zdolność zwięzłego i precyzyjnego oceniania alternatywnych decyzji inwestycyjnych. | — | — | — | — | — | — | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/01-1_K02 W efekcie grupowej pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni nabyć postawy kreatywności, otwartości na opinie innych osób, chęci uznania innych racji (podczas dyskusji). | — | — | — | — | — | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_W01 Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/01-1_W02 Student powinien być w stanie wybrać optymalną decyzję inwestycyjną zgodnie z wybranym kryterium oceny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać optymalną decyzję zgodnie z wybranym kryterium oceny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_U01 Student powinien umieć zbudować model w arkuszu kalkulacyjnym, rozwiązać go i zanalizować wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie budować model obliczeniowy w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/01-1_U02 Student powinien umieć dobrać i posłużyć się dostępnymi funkcjami finansowymi MS-Excel dla zadanego problemu finansowo-inwestycyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie budować model w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/01-1_U03 Student powinien umieć opracować model optymalizacyjny problemy decyzyjnego, przeliczyć i zinterpretować wyniki obliczeń tego modelu (dodatek Solver MS-Excel). | 2,0 | |
3,0 | Student umie budować model optymalizacyjny w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/01-1_K01 Student nabędzie zdolność zwięzłego i precyzyjnego oceniania alternatywnych decyzji inwestycyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się zwięzłym ocenianiem alternatyw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/01-1_K02 W efekcie grupowej pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni nabyć postawy kreatywności, otwartości na opinie innych osób, chęci uznania innych racji (podczas dyskusji). | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje postawę kreatywności, otwartości na opinie innych osób oraz uznaje racje innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Budziński, Komputerowy system przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, IBS PAN, Warszawa-Szczecin, 2000
- R. Knosala [red.], Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. Nowe metody i systemy, PWE, Warszawa, 2007
- W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2001
- K. Piasecki, Modele matematyki finansowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007