Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIP_1A_B/02_U01 | umie dokonać analizy materiału badawczego za pomocą metod statystyki opisowej, interpretować parametry opisowe oraz wyciągać wnioski na podstawie graficznych metod prezentacji danych, potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić właściwe założenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzić poprawną weryfikację |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIP_1A_U04 | ma umiejętności w zakresie pomiaru i analizy podstawowych zjawisk fizycznych związanych z procesami oraz systemami produkcji w wybranym obszarze inżynierii produkcji |
---|
ZIP_1A_U17 | ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy |
ZIP_1A_U18 | potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów |
ZIP_1A_U25 | ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy w rozwiązywaniu
konkretnych zadań i problemów |
---|
C-3 | Wskazanie możliwości zastosowania metod statystycznych w praktycznych problemach społecznych, ekonomicznych, medycznych, informatycznych i badaniach sondażowych |
Treści programowe | T-L-1 | Kalkulator prawdopodobieństwa w programie Statistica 8.0: wyznaczanie prawdopodobieństw zdarzeń oraz dystrybuanty. |
---|
T-L-2 | Elementy statystyki opisowej: tworzenie szeregów rozdzielczych, wyznaczanie i interpretacja miar tendencji centralnej, miar zróżnicowania, asymetrii i skupienia. |
T-L-3 | Estymacja przedziałowa.Testowanie hipotez statystycznych na podstawie próbki pobranej z jednej populacji (testy istotności dla wartości oczekiwanej oraz wskaźnika struktury). |
T-L-4 | Testowanie hipotez statystycznych na podstawie próbek pobranych z dwóch populacji (testy istotności dla wartości oczekiwanych, wskaźników struktury oraz sprawdzenie jednorodności wariancji). |
T-W-1 | Pojęcia podstawowe z rachunku prawdopodobieństwa. Zmienne losowe jednowymiarowe i ich rozkłady. Dystrybuanta i jej własności. Charakterystyki liczbowe zmiennej losowej. Standaryzacja zmiennej losowej. |
T-W-2 | Elementy statystyki opisowej. |
T-W-3 | Teoria estymacji. Własności estymatorów: zgodność, nieobciążoność, efektywność. Estymacja punktowa. Estymacja przedziałowa. |
T-W-4 | Parametryczne testy istotności: wartości przeciętnej w populacji, dotyczącej wariancji w populacji, wskaźnika struktury, wartości przeciętnych w dwóch populacjach. |
T-W-5 | Nieparametryczne testy istotności: test zgodności Pearsona oraz Kołmogorowa, test losowości próby. |
T-W-6 | Analiza korelacji i regresji między dwiema zmiennymi: współczynnik korelacji liniowej Pearsona, test istotności współczynnika korelacji, estymacja prostej regresji metodą najmniejszych kwadratów, test istotności współczynnika regresji liniowej. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami oraz pytaniami kontrolnymi |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń jednego z narzędzi: programu komputerowego Statistica 8.0. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pytań testowych oraz problemowych, sprawdzających zarówno wiedzę teoretyczną jak i umięjętność stosowania jej w praktyce, umiejętności formułowania wniosków oraz nabytą intuicję statystyczną. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne zajęcia laboratoryjne. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń programu statistica. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program Statistica 8.0. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę dst. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo obliczyć miary tendencji centralnej i rozrzutu opisujące zmienną losową, potrafi wyznaczać przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu, formułować niektóre hipotezy statystyczne oraz przeprowadzić ich weryfikację za pomocą metod wskazanych przez nauczyciela. |
3,5 | Student potrafi obliczyć miary tendencji centralnej, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące zmienną losową. Umie wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu, formułować niektóre hipotezy statystyczne oraz przeprowadzić ich weryfikację za pomocą wskazanego przez nauczyciela testu, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania. |
4,0 | Student potrafi obliczyć miary tendencji centralnej, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące zmienną losową i je zinterpretować. Umie wyznaczać przedziały ufności dla większości parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować większość hipotez statystycznych, sprawdzić większość założeń niezbędnych do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez za pomocą wskazanego przez nauczyciela testu i dokonać interpretacji otrzymanych wyników. |
4,5 | Student potrafi prawidłowo obliczyć miary tendencji centralnej, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące zmienną losową i właściwie je interpretuje. Umie wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników. |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące zmienną losową i właściwie je interpretuje. Umie bezbłędnie wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować odpowiednie hipotezy statystyczne, dobrać metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić wszystkie założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację hipotez i dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników. |