Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania inżynierskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 24 2,20,62egzamin
laboratoriaL4 12 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka (poziom szkoly sredniej w zakresie statyki, kinematyki i dynamiki)
W-2Marketing (w zakresie badan marketingowych)
W-3Rysunek Techniczny
W-4Informatyka (elementarna wiedza z zakresu programowania i obslugi oprogramowania)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem i organizacja rozwoju nowego produktu
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy marketingową planowanego produkt - identyfikacja potrzeb klientow
C-3Zapoznanie studentow z metodyka i narzędziami wspomagającymi proces projektowania
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia specyfikacji wymagania względem produktu
C-5Uksztaltowanie umiejetnosci z zakresu generowania i selekcji koncepcji technicznych projektowanego produktu
C-6Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prototypu urzadzenia w oparciu o platforme PLC, panel operatorski i srodowisko do tworzenia animacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie misji produktu : urządzenia elektromechanicznego z funkcją swobodnego programowania2
T-L-2Identyfikacja potrzeb klientow wzgledem produktu2
T-L-3Generowanie,wybór i testowanie koncepcji produktu2
T-L-4Prototypowanie produktu : synteza sprzetowa i programowa5
T-L-5Zaliczenie koncowe1
12
wykłady
T-W-1Procesy i organizacja rozwoju produktu1
T-W-2Planowanie produktu2
T-W-3Identyfikacja potrzeb klientów4
T-W-4Specyfikacja wymagań względem produktu3
T-W-5Generowanie koncepcji produktu3
T-W-6Wybór koncepcji produktu3
T-W-7Architektura produktu3
T-W-8Metodyka wykonania prototypu3
T-W-9Zaliczenie koncowe2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udzial w zajeciach i zaliczenie15
A-L-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych15
A-L-3Przygotowanie do zajec i zaliczen10
A-L-4Konsultacje2
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach + zaliczenie30
A-W-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych20
A-W-3Przygotowanie do zajec i zaliczen15
A-W-4Konsultacje2
67

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - prezentacja z pokazem multimedialnym
M-2Laboratorium - przeprowadzenie procesu projektowania z wykorzystaniem procedur przedstawionych na wykładzie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku każdych zajęc
S-2Ocena formująca: Dokumentacja powykonawcza projektowanego produktu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe w formie ustnej i pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i będzie w stanie scharakteryzować proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W06, ZIP_1A_W13, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/10_U01
Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
ZIP_1A_U05, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/10_K01
Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów i miec swiadomosc koniecznosci zespolowej realizacji zadan projektowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-4, C-5, C-6T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i będzie w stanie scharakteryzować proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować w najprostszy sposób procesu i organizacji rozwoju nowego produktu, narzędzi wspomagających proces projektowania oraz metodyki projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
3,0Student potrafi scharakteryzować pobieżnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
3,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
4,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę.
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje.
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje oraz alternatywne podejścia do procesu projektowania nowego produktu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/10_U01
Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu.
3,0Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu.
3,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne.
4,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem
4,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania.
5,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/10_K01
Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów i miec swiadomosc koniecznosci zespolowej realizacji zadan projektowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu.
3,0Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu.
3,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne.
4,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem
4,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania.
5,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu.

Literatura podstawowa

  1. Karl T.Urlich, Steven D.Eppinger, Product design and development, 2011
  2. Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, WNT, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Jegierski T., Wyrwał J.,Kasprzak J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo pracowni komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie misji produktu : urządzenia elektromechanicznego z funkcją swobodnego programowania2
T-L-2Identyfikacja potrzeb klientow wzgledem produktu2
T-L-3Generowanie,wybór i testowanie koncepcji produktu2
T-L-4Prototypowanie produktu : synteza sprzetowa i programowa5
T-L-5Zaliczenie koncowe1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy i organizacja rozwoju produktu1
T-W-2Planowanie produktu2
T-W-3Identyfikacja potrzeb klientów4
T-W-4Specyfikacja wymagań względem produktu3
T-W-5Generowanie koncepcji produktu3
T-W-6Wybór koncepcji produktu3
T-W-7Architektura produktu3
T-W-8Metodyka wykonania prototypu3
T-W-9Zaliczenie koncowe2
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udzial w zajeciach i zaliczenie15
A-L-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych15
A-L-3Przygotowanie do zajec i zaliczen10
A-L-4Konsultacje2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach + zaliczenie30
A-W-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych20
A-W-3Przygotowanie do zajec i zaliczen15
A-W-4Konsultacje2
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i będzie w stanie scharakteryzować proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
ZIP_1A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem i organizacja rozwoju nowego produktu
C-3Zapoznanie studentow z metodyka i narzędziami wspomagającymi proces projektowania
Treści programoweT-W-1Procesy i organizacja rozwoju produktu
T-W-2Planowanie produktu
T-W-3Identyfikacja potrzeb klientów
T-W-4Specyfikacja wymagań względem produktu
T-W-5Generowanie koncepcji produktu
T-W-6Wybór koncepcji produktu
T-W-7Architektura produktu
T-W-8Metodyka wykonania prototypu
T-W-9Zaliczenie koncowe
Metody nauczaniaM-1Wykład - prezentacja z pokazem multimedialnym
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe w formie ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować w najprostszy sposób procesu i organizacji rozwoju nowego produktu, narzędzi wspomagających proces projektowania oraz metodyki projektowania nowego produktu, obejmujaca planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
3,0Student potrafi scharakteryzować pobieżnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
3,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow.
4,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę.
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje.
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie proces i organizację rozwoju nowego produktu, narzędzia wspomagające proces projektowania oraz metodykę projektowania nowego produktu, obejmujacą planowanie produktu, identyfikacje potrzeb klientów, tworzenie specyfikacja wymagań względem produktu, generowanie, wybór i testowanie koncepcji technicznych nowego produktuo, opracowanie architektury produktu oraz metodyke tworzenia prototypow, prowadząc przy tym krytyczną ich analizę i podając własne modyfikacje oraz alternatywne podejścia do procesu projektowania nowego produktu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/10_U01Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie innowacji technologicznych
ZIP_1A_U10ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy marketingową planowanego produkt - identyfikacja potrzeb klientow
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia specyfikacji wymagania względem produktu
C-5Uksztaltowanie umiejetnosci z zakresu generowania i selekcji koncepcji technicznych projektowanego produktu
C-6Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prototypu urzadzenia w oparciu o platforme PLC, panel operatorski i srodowisko do tworzenia animacji.
Treści programoweT-L-1Opracowanie misji produktu : urządzenia elektromechanicznego z funkcją swobodnego programowania
T-L-2Identyfikacja potrzeb klientow wzgledem produktu
T-L-3Generowanie,wybór i testowanie koncepcji produktu
T-L-4Prototypowanie produktu : synteza sprzetowa i programowa
T-L-5Zaliczenie koncowe
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - przeprowadzenie procesu projektowania z wykorzystaniem procedur przedstawionych na wykładzie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku każdych zajęc
S-2Ocena formująca: Dokumentacja powykonawcza projektowanego produktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu.
3,0Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu.
3,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne.
4,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem
4,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania.
5,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/10_K01Student powinien zdobyć pewność co do swoich możliwości w projektowaniu nowych produktów i miec swiadomosc koniecznosci zespolowej realizacji zadan projektowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać metody i narzędzia projektowe, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu, wyspecyfikować wymagania względem produktu, przedstawić koncepcje techniczne. Student powinien ponadto umiec opracowac i zaimplementowac algorytm sterowania funkcjami produktu - urzadzenia o charakterze elektromechanicznym z funkcją swobodnego programowania z wykorzystaniem typowej platformy testowej np. sterownik PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem i organizacja rozwoju nowego produktu
C-4Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia specyfikacji wymagania względem produktu
C-5Uksztaltowanie umiejetnosci z zakresu generowania i selekcji koncepcji technicznych projektowanego produktu
C-6Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prototypu urzadzenia w oparciu o platforme PLC, panel operatorski i srodowisko do tworzenia animacji.
Treści programoweT-L-1Opracowanie misji produktu : urządzenia elektromechanicznego z funkcją swobodnego programowania
T-L-2Identyfikacja potrzeb klientow wzgledem produktu
T-L-3Generowanie,wybór i testowanie koncepcji produktu
T-L-4Prototypowanie produktu : synteza sprzetowa i programowa
T-L-5Zaliczenie koncowe
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - przeprowadzenie procesu projektowania z wykorzystaniem procedur przedstawionych na wykładzie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku każdych zajęc
S-2Ocena formująca: Dokumentacja powykonawcza projektowanego produktu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod i narzędzi projektowych i nie potrafi sformułować misji produktu, przeprowadzić analizy marketingowej planowanego produktu oraz przygotować specyfikacji wymagań technicznych względem produktu.
3,0Student umie wykorzystać podstawowe metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu.
3,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne.
4,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem
4,5Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania.
5,0Student umie wykorzystać wszystkie zaproponowane metody i narzędzia projektowe i potrafi sformułować misję produktu, przeprowadzić analizę marketingową planowanego produktu oraz przygotować specyfikację wymagań technicznych względem produktu i koncepcje techniczne. Student umie ponadto przeprowadzić analizę, syntezę i impementację algorytmu sterowania projektowanym urządzeniem. Rozumie działanie projektowanego urządzenia i potrafi wprowadzać oryginalne modyfikacje w algorytmie sterowania. Umie zaplanować konstrukcję prototypu.