Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Piechowska <kamich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teresa Piechowska <kamich@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z drgań i fal mechanicznych | 2 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z fal eiektromagnetycznych | 2 |
T-A-4 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów | 2 |
T-L-2 | Student wykonuje 8 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl | 18 |
T-L-3 | Ustne kolokwium i oddanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI; Podstawowe pojęcia i prawa mechaniki ogólnej | 8 |
T-W-2 | Drgania harmoniczne. Rezonans.Ruch falowy. | 6 |
T-W-3 | Podstawowe pojecia i prawa termodynamiki; Teoria kinetyczno-molekularna gazu doskonałego. Równanie stanu gazu. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe pojecia i prawa z zakresu elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny iprzewodnictwo elektryczne. | 6 |
T-W-5 | Podstawowe pojęcia magnetyzmu; Magnetyczne własności materiałów. | 4 |
T-W-6 | Promieniowanie świetlne; Zjawiska falowe i kwantowe. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-A-4 | Konsultacje do ćwiczeń | 5 |
40 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta) | 18 |
A-L-3 | Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta) | 40 |
A-L-4 | Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta) | 10 |
88 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 40 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-5 | Studiowanie literatury związanej z wykładem | 25 |
114 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 8 ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U18 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_K01 Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze.Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez człe życie Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu fizyki ale ma słabą wiedzę potrzebną do zrozumienia ,przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych eksperymentów fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia i terminologię fizyczną, w tym ma dostateczną wiedzę potrzebną do zrozumienia i ilościowego opisu ( z zastosowaniem elementów teorii niepewności pomiarowych) prostych eksperymentów fizycznych orza potrafi rozwiązać zadania o średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student zna większośc pojęć i terminologi z zakresu fizyki. Ma wystarczającą wiedzę do zrozumienia, przeprowadzenia i ilościowego opisu prostych ekspeymentów fizycznych. Potrafi rozwiązać zadania fizyczne o średnim i wyższym stopniu trudności.omówić i prawidłowo zapisać wyniki pomiarów. Podaje przykłady ilustrujące poznane prawa. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie pojęcia i terminologię z zakresu fizyki.Zna i potrafi zastosować element teori niepewności pomiarowej do przedstawienia i omówienia wyników pomiaru oraz roswiązać trudne zadania . Zna prawie wszystkie wyprowadzenia wzorów. | |
5,0 | Student zna i potrafi wyprowadzić prawie wszystkie prawa z zakresu obowiązujących zagadnień fizycznych ,podać ze zrozumieniem ilustrujące je przykłady. Zastosować swoją wiedzę do szczegółowego opracowania eksperymentu fizycznego oraz do rozwiązania trudnych i niektórych problemowych zadań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3.0 |
3,0 | Student potrafi sformułować podstawowe prawa fizyki zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania bardzo prostych zadań fizycznych.Wykonuje poprawnie proste obliczenia | |
3,5 | Student potrafi ze zrozumieniem i z użyciem odpowiedniego formalizmu matematycznego podać podstawowe prawa fizyki. oraz zastosowa cje do rozwiązaywania prostych zadań. Wykonać proste przekształcenia i obliczenia . | |
4,0 | Student potrafi ze zrozumieniem zastosować prawa fizyki do razwiązywanie na średnim poziomie.Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia | |
4,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem prawa fizyki, zastosować je dorozwiązywania trudnych zadań, stosując poprawny, symboliczny język zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi ze zrozumieniem sformułowac prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych i problemowych zadań, stosując przejrzysty, symboliczny język z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowaći interpretowac wyniki oraz samodzielnie zdobywać wiedzę. | |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | 2,0 | Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i słaba interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 50% | |
3,5 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i i średnia nterpretacja wyników. Usterki do 40% | |
4,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i iprawidłowa nterpretacja wyników. Niedociągnięcia do 30%. | |
4,5 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i dobra interpretacja wyników. Usterki do 20%. | |
5,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona interpretacja wyników. Niedociągnięcia i usterki do 10%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_K01 Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze.Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez człe życie Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich. | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Mała współpraca w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. | |
3,5 | Dostateczna współpraca w zespole Slabe przygotowanie do samodzielneho wykanywania eksperymentu i rozwiązywania zadań rachunkowych.Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników | |
4,0 | Średnia wspólpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania ćwiczenia oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielm i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. | |
4,5 | Dobra współpraca w zespole.Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymenti i rozwiązywania zadań rachunkowych. Wnikliwa i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. | |
5,0 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie i do samodzielnego wykonania eksperymentu i rozwiązywania zadań. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników |
Literatura podstawowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- T. Rewaj (red.), Laboratoria z fizyki, część I, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- I. Kruk, J. Typek, Laboratoria z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)