Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu LaTeX - system składu tekstów inżynierskich - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | LaTeX - system składu tekstów inżynierskich - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność posługiwania się systemem składu LaTeX w celu tworzenia dokumentów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skład tekstu o treści wybranej przez studenta. Wybór klasy dokumentu, analiza cech charakterystycznych podstawowych klas. | 1 |
T-L-2 | Podział treści dokumentu zgodnie z określoną klasą, dobór kroju i wielkości czcionki. | 1 |
T-L-3 | Ćwiczenia użycia grafiki bitmapowej i wektorowej w dokumencie. | 2 |
T-L-4 | Skład tabel w tekście, ich modyfikacje. Projektowanie układu obiektów w dokumencie źródłowym. | 1 |
T-L-5 | Tworzeni i skład formuł matematycznych o zróznicowanym stopniu złożoności. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Opis instalacji i inicjalizacji pakietu TeXlive. Zasady przetwarzania plików źródłowych, ogólna struktura dokumentu - podział na części, rozdziały, sekcje, paragrafy. | 2 |
T-W-2 | Tworzenie strony tytułowej, spisu treści, tabel, rysunków i załączników | 1 |
T-W-3 | Wykorzystywanie, przetwarzanie i cytowanie ilustracji graficznych w tekście. | 1 |
T-W-4 | Zasady poprawnego składu formuł matematycznych. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystywanie programów do tworzenia bibliografii i indeksu – BibTeX oraz MakeIndex. Zasady tworzenia odnośników w tekście i cytowań do literatury. | 1 |
T-W-6 | Zasady tworzenia i zarządzania licznikami poszczególnych elementów dokumentu. Definiowanie własnego stylu – określanie wyglądu żywej paginy oraz stopki drukarskiej, modyfikacje parametrów dokumentu takich jak marginesy, listy, wyliczenia, nagłówki sekcji, itp. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 15 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 12 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
A-W-3 | Analiza literatury. | 9 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Opracowanie dokumentu w postaci ksiązki zawierającej podstawowe konstrukcje i obiekty systemu LaTeX. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryje obejmujące stopniowe poznawanie elementów systemu składu LaTeX. Na każdych zajęciach jest przygotowany krótki dokument zawierający omawiane elementy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/02/1_W01 W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę niezbędą w efektywnym procesie tworzenia dokumentów technicznych z wykorzystaniem systemu składu LaTeX. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/02/1_U01 Umiejętność opracowywania dokumentów technicznych z wykorzystaniem systemu składu LaTeX. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-W-1, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/02/1_W01 W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę niezbędą w efektywnym procesie tworzenia dokumentów technicznych z wykorzystaniem systemu składu LaTeX. | 2,0 | Nie posiada elementarnej wiedzy dotyczącej podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. |
3,0 | Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. | |
3,5 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: średnio skomplikowana struktura logiczna dokumentu, kilka klas dokumentów, kilka otoczeń, elementy składu matematycznego. | |
4,0 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada szeroką wiedzę dotyczącą technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, podstawy przetwarzania ilustracji w dokumencie. | |
4,5 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, podstawy tworzenia struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy. | |
5,0 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada bardzo szeroką wiedzę dotyczącą zaawansowanych technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, tworzenie złożonych struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy, tworzenie własnego szablonu, tworzenie prezentacji wykorzystującego pakiet beamer. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/02/1_U01 Umiejętność opracowywania dokumentów technicznych z wykorzystaniem systemu składu LaTeX. | 2,0 | Nie posiada praktycznych umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. |
3,0 | Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem podstawowych technik: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. | |
3,5 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzone praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem podstawowych technik: średnio skomplikowana struktura logiczna dokumentu, kilka klas dokumentów, kilka otoczeń, elementy składu matematycznego. | |
4,0 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada szerokie praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, podstawy przetwarzania ilustracji w dokumencie. | |
4,5 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzone praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, podstawy tworzenia struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy. | |
5,0 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada bardzo szerokie praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem zaawansowanych technik: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, tworzenie złożonych struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy, tworzenie własnego szablonu, tworzenie prezentacji wykorzystującego pakiet beamer. |
Literatura podstawowa
- A. Diller, LaTeX wiersz po wierszu. Zasady i techniki przetwarzania dokumentów, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2001
- L. Lamport, LaTeX system opracowywania dokumentów. Podręcznik i przewodnik użytkownika, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- P. Łupkowski, LaTeX leksykon kieszonkowy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
Literatura dodatkowa
- T. Oetiker, The Not So Short Introduction to LaTeX 2e, 2010, dokument dostępny pod adresem http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
- R. Chwałowski, Typografia typowej książki, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2002