Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Logistyka w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka w przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 12 1,10,41zaliczenie
wykładyW4 12 0,90,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę ogólną z podstaw ekonomii i zarządzania oraz zarządzania przedsiębiorstwem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw1
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady1
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne1
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie2
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport2
T-P-6Logistyczna obsługa klienta2
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne2
T-P-8Automatyczna identyfikacja1
12
wykłady
T-W-1Istota logistyki jako dziedziny wiedzy1
T-W-2Systemy i procesy logistyczne1
T-W-3Łańcuch logistyczny1
T-W-4Infrastruktura logistyczna1
T-W-5Centra logistyczne1
T-W-6Logistyka zaopatrzenia1
T-W-7Zapasy i ich rola1
T-W-8Koszty logistyczne1
T-W-9Logistyka produkcji i dystrybucji1
T-W-10Strategiczne aspekty logistyki1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju logistyki1
T-W-12Problemy logistyczne przedsiębiorstw1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych12
A-P-2Przygotowanie się do zajęć7
A-P-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni5
A-P-4Przygotowanie projektu8
32
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Przygotowanie się do zajęć8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni7
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_W01
Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_U01
Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U29T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_K01
Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-P-7, T-P-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_W01
Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z zakresu logistyki
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia logistyczną.
5,0Posiada zdolnosci do analizy logistycznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_U01
Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów logistycznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_K01
Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje logistyczna.
3,5Potrafi ocenic sytuacje logistyczną danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji logistycznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji logistycznejj danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. P. Blaik, Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania., PWE, Warszawa, 2010
  2. Praca zbior. pod red. Nauk. M. Ciesielskiego., Podstawy wiedzy logistycznej., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2004
  3. Praca zbiorowa pod red. D. Kisperska-Moroń i S. Krzyżaniaka., Logistyka, Wyd. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. C. Skowronek; Z. Sarjusz-Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, PWN, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw1
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady1
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne1
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie2
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport2
T-P-6Logistyczna obsługa klienta2
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne2
T-P-8Automatyczna identyfikacja1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota logistyki jako dziedziny wiedzy1
T-W-2Systemy i procesy logistyczne1
T-W-3Łańcuch logistyczny1
T-W-4Infrastruktura logistyczna1
T-W-5Centra logistyczne1
T-W-6Logistyka zaopatrzenia1
T-W-7Zapasy i ich rola1
T-W-8Koszty logistyczne1
T-W-9Logistyka produkcji i dystrybucji1
T-W-10Strategiczne aspekty logistyki1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju logistyki1
T-W-12Problemy logistyczne przedsiębiorstw1
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych12
A-P-2Przygotowanie się do zajęć7
A-P-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni5
A-P-4Przygotowanie projektu8
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Przygotowanie się do zajęć8
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni7
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_W01Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport
T-P-6Logistyczna obsługa klienta
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
T-P-8Automatyczna identyfikacja
T-W-1Istota logistyki jako dziedziny wiedzy
T-W-2Systemy i procesy logistyczne
T-W-3Łańcuch logistyczny
T-W-4Infrastruktura logistyczna
T-W-5Centra logistyczne
T-W-6Logistyka zaopatrzenia
T-W-7Zapasy i ich rola
T-W-8Koszty logistyczne
T-W-9Logistyka produkcji i dystrybucji
T-W-10Strategiczne aspekty logistyki
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju logistyki
T-W-12Problemy logistyczne przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z zakresu logistyki
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia logistyczną.
5,0Posiada zdolnosci do analizy logistycznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_U01Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-P-6Logistyczna obsługa klienta
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
T-P-8Automatyczna identyfikacja
T-W-2Systemy i procesy logistyczne
T-W-3Łańcuch logistyczny
T-W-4Infrastruktura logistyczna
T-W-5Centra logistyczne
T-W-6Logistyka zaopatrzenia
T-W-7Zapasy i ich rola
T-W-8Koszty logistyczne
T-W-10Strategiczne aspekty logistyki
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów logistycznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_K01Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
T-P-8Automatyczna identyfikacja
T-W-10Strategiczne aspekty logistyki
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju logistyki
T-W-12Problemy logistyczne przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje logistyczna.
3,5Potrafi ocenic sytuacje logistyczną danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji logistycznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji logistycznejj danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.