Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna i nośniki energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energetyczna i nośniki energii
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,80,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,10,33zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,10,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu: Fizyka i Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczanie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych;
C-2Podanie i omówienie zależności stosowanych w technikach obliczeniowych podstawowych metod przekazywania ciepła: przewodzenia, konwekcji swobodnej i wymuszonej, wymiany ciepła w przemianach fazowych oraz przez promieniowanie;
C-3Podanie i omówienie zależności stosowanych w technikach obliczeniowych podstawowych metod przekazywania ciepła: przewodzenia, konwekcji swobodnej i wymuszonej, wymiany ciepła w przemianach fazowych oraz przez promieniowanie;
C-4Nauczenie sposobu korzystania z w/w związków matematycznych (pkt 1, 2, 3) w analizie ilościowej i jakościowej procesów konwersji energii;
C-5Przekazanie wiedzy na temat metod konwersji energi, akumulacji energii oraz sposobów wytwarzania użytecznych form energii z róźnych źródeł: odnawialnych i nieodnawilnych.
C-6Przedstawienie obecnego stanu wiedzy odnośnie perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii.
C-7Zapoznanie studentów z technikami pomiarowymi podstawowych wielkości termodynamicznych, zasadami wyboru techniki pomiarowej w zalezności od warunków układu, sposobem opracowania wyników pomiaru.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans cieplny prostych układów fizycznych (na gruncie I zasady termodynamiki). Obliczenia energii wewnętrznej układów oraz ciepła i pracy przemian termodynamicznych.1
T-A-2Analiza efektywności konwersji energii (zastosowania II zasady termodynamiki).1
T-A-3Obliczenia ciepła i pracy podstawowych przemian termodynamicznych. Wyznaczanie parametrów pary jako czynnika roboczego, analiza obiegów parowych.1
T-A-4Przewodzenie ciepła w stanie ustalonym. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Przejmowanie ciepła przy zmianie fazy - skraplanie i wrzenie.2
T-A-5Kolokwium1
6
laboratoria
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów2
T-L-2Pomiary wilgotności powietrza i stopnia suchości pary wodnej2
T-L-3Pomiary temperatur2
T-L-4Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliw ciekłych i gazowych2
T-L-5Pomiar natężenia przepływu2
10
wykłady
T-W-1I zasada termodynamiki. Energia wewnętrzna. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego. Wymiana energii w układach otwartych.1
T-W-2Gaz doskonały – własności i prawa gazów doskonałych. Przemiany charakterystyczne gazu doskonałego: izochoryczna, izobaryczna, izotermiczna, adiabatyczna. Przemiana politropowa. Powietrze, gazy wilgotne: parametry i przemiany. Gazy rzeczywiste – równania stanu. II zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne.2
T-W-3Podstawowe sposoby wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła (pory cieplne). Przejmowanie ciepła. Współczynnik przejmowania ciepła i sposoby jego wyznaczania. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Wymiana ciepła przy zmianie fazy (skraplanie i wrzenie). Wymiany ciepła na drodze promieniowania.2
T-W-4Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym). Transport i przesył energii (gazu i innych paliw, prądu elektrycznego)1
T-W-5Konwersja energii (sprawności procesów konwersji energii na wybranych przykładach). Zagrożenia wynikające z procesów konwersji energii. Efekt cieplarniany1
T-W-6Odnawialne źródła energii. Biomasa i biopaliwa. Energetyka wiatrowa. Słońce jako źródło energii, metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).Energia wód. Energia geotermalna i geotermiczna.2
T-W-7Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej). Technologie wodorowe.1
T-W-8Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.1
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca własna studenta25
A-A-3Udział w konsultacjach2
33
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta (opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć)20
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2praca własna studenta (poszerzanie wiedzy na podstawie dostepnej literatury oraz informacji dostępnych w internecie), powtarzanie wiadomości68
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu4
84

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na teście końcowym oraz udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 1 z 3 pytań otwartych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na każdym (z dwóch) kolokwiuw przeprowadzanych w połowie semestru oraz na zakończenie semestru.
S-3Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; ewentualnie poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D2/04_W01
Po zaliczeniu wykładu z przedmiotu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie sposobów ruchu ciepła i podstaw termodynamiki a także z zakresu akumulacji energii oraz aktualnych i perspektywicznych metod wytwarzania uzytecznych form energii.
ZIP_1A_W09, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
ZIP_1A_D2/04_W02
Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien umieć sporządzać bilanse energetyczne, mieć miejętność rozwiązywania prostych problemów z przewodzenia ciepła, konwekcji i promieniowania cieplnego a także obliczania efektywności pracy obiegów silnikowych.
ZIP_1A_W14T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2
ZIP_1A_D2/04_W03
Po zaliczeniu laboratorium student powinien umieć prawidłowo wykonać podstawowe pomiary termodynamiczne: pomiar temperatury, cisnienia, natężenia przepływu, wilgotności/stopnia suchości, oznaczyć ciepło spalania i wartość opałową paliw ciekłych i gazowych.
ZIP_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-7T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D2/04_W01
Po zaliczeniu wykładu z przedmiotu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie sposobów ruchu ciepła i podstaw termodynamiki a także z zakresu akumulacji energii oraz aktualnych i perspektywicznych metod wytwarzania uzytecznych form energii.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na teście końcowym oraz nie udzielenie odpowiedzi na żadne pytanie otwarte
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na teście końcowym udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 3 pytania otwarte
ZIP_1A_D2/04_W02
Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien umieć sporządzać bilanse energetyczne, mieć miejętność rozwiązywania prostych problemów z przewodzenia ciepła, konwekcji i promieniowania cieplnego a także obliczania efektywności pracy obiegów silnikowych.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % na kolokwium
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na kolokwium
ZIP_1A_D2/04_W03
Po zaliczeniu laboratorium student powinien umieć prawidłowo wykonać podstawowe pomiary termodynamiczne: pomiar temperatury, cisnienia, natężenia przepływu, wilgotności/stopnia suchości, oznaczyć ciepło spalania i wartość opałową paliw ciekłych i gazowych.
2,0nie oddanie któregokolwiek z 5 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 5 zajęć laboratoryjnych
3,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
3,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
5,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)

Literatura podstawowa

  1. Szargut J, Termodynamika Techniczna, Wydawnictwo Politechniki Ślaskiej, Gliwica, 2000
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  4. Praca pod redakcją T. Fodemskiego, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2001
  5. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  6. . Kołodziejczyk L, Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  7. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  8. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Hobler T, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1997
  2. Jezierski G., Energia jadrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  4. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans cieplny prostych układów fizycznych (na gruncie I zasady termodynamiki). Obliczenia energii wewnętrznej układów oraz ciepła i pracy przemian termodynamicznych.1
T-A-2Analiza efektywności konwersji energii (zastosowania II zasady termodynamiki).1
T-A-3Obliczenia ciepła i pracy podstawowych przemian termodynamicznych. Wyznaczanie parametrów pary jako czynnika roboczego, analiza obiegów parowych.1
T-A-4Przewodzenie ciepła w stanie ustalonym. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Przejmowanie ciepła przy zmianie fazy - skraplanie i wrzenie.2
T-A-5Kolokwium1
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów2
T-L-2Pomiary wilgotności powietrza i stopnia suchości pary wodnej2
T-L-3Pomiary temperatur2
T-L-4Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliw ciekłych i gazowych2
T-L-5Pomiar natężenia przepływu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1I zasada termodynamiki. Energia wewnętrzna. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego. Wymiana energii w układach otwartych.1
T-W-2Gaz doskonały – własności i prawa gazów doskonałych. Przemiany charakterystyczne gazu doskonałego: izochoryczna, izobaryczna, izotermiczna, adiabatyczna. Przemiana politropowa. Powietrze, gazy wilgotne: parametry i przemiany. Gazy rzeczywiste – równania stanu. II zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne.2
T-W-3Podstawowe sposoby wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła (pory cieplne). Przejmowanie ciepła. Współczynnik przejmowania ciepła i sposoby jego wyznaczania. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Wymiana ciepła przy zmianie fazy (skraplanie i wrzenie). Wymiany ciepła na drodze promieniowania.2
T-W-4Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym). Transport i przesył energii (gazu i innych paliw, prądu elektrycznego)1
T-W-5Konwersja energii (sprawności procesów konwersji energii na wybranych przykładach). Zagrożenia wynikające z procesów konwersji energii. Efekt cieplarniany1
T-W-6Odnawialne źródła energii. Biomasa i biopaliwa. Energetyka wiatrowa. Słońce jako źródło energii, metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).Energia wód. Energia geotermalna i geotermiczna.2
T-W-7Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej). Technologie wodorowe.1
T-W-8Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.1
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca własna studenta25
A-A-3Udział w konsultacjach2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta (opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych zajęć)20
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2praca własna studenta (poszerzanie wiedzy na podstawie dostepnej literatury oraz informacji dostępnych w internecie), powtarzanie wiadomości68
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu4
84
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/04_W01Po zaliczeniu wykładu z przedmiotu student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie sposobów ruchu ciepła i podstaw termodynamiki a także z zakresu akumulacji energii oraz aktualnych i perspektywicznych metod wytwarzania uzytecznych form energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W09ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczanie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych;
C-2Podanie i omówienie zależności stosowanych w technikach obliczeniowych podstawowych metod przekazywania ciepła: przewodzenia, konwekcji swobodnej i wymuszonej, wymiany ciepła w przemianach fazowych oraz przez promieniowanie;
C-4Nauczenie sposobu korzystania z w/w związków matematycznych (pkt 1, 2, 3) w analizie ilościowej i jakościowej procesów konwersji energii;
C-5Przekazanie wiedzy na temat metod konwersji energi, akumulacji energii oraz sposobów wytwarzania użytecznych form energii z róźnych źródeł: odnawialnych i nieodnawilnych.
C-6Przedstawienie obecnego stanu wiedzy odnośnie perspektywicznych metod wytwarzania użytecznych form energii.
Treści programoweT-W-1I zasada termodynamiki. Energia wewnętrzna. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny układu zamkniętego. Wymiana energii w układach otwartych.
T-W-2Gaz doskonały – własności i prawa gazów doskonałych. Przemiany charakterystyczne gazu doskonałego: izochoryczna, izobaryczna, izotermiczna, adiabatyczna. Przemiana politropowa. Powietrze, gazy wilgotne: parametry i przemiany. Gazy rzeczywiste – równania stanu. II zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne.
T-W-3Podstawowe sposoby wymiany ciepła. Przewodzenie ciepła (pory cieplne). Przejmowanie ciepła. Współczynnik przejmowania ciepła i sposoby jego wyznaczania. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Wymiana ciepła przy zmianie fazy (skraplanie i wrzenie). Wymiany ciepła na drodze promieniowania.
T-W-4Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii (w ujęciu dobowym i rocznym). Transport i przesył energii (gazu i innych paliw, prądu elektrycznego)
T-W-5Konwersja energii (sprawności procesów konwersji energii na wybranych przykładach). Zagrożenia wynikające z procesów konwersji energii. Efekt cieplarniany
T-W-6Odnawialne źródła energii. Biomasa i biopaliwa. Energetyka wiatrowa. Słońce jako źródło energii, metody konwersji energii promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne).Energia wód. Energia geotermalna i geotermiczna.
T-W-7Akumulacji energii (magazynowanie energii termicznej, mechanicznej i elektrycznej). Technologie wodorowe.
T-W-8Energetyka jądrowa. Przemiany jądrowe. Paliwa jądrowe. Rodzaje reaktorów i elektrowni jądrowych. Cykl paliwowy. Odpady radioaktywne.
T-W-9Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC i inne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na teście końcowym oraz udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 1 z 3 pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na teście końcowym oraz nie udzielenie odpowiedzi na żadne pytanie otwarte
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 1 pytania otwarte
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na teście końcowym udzielenie poprawnej odpowiedzi na 2 pytania otwarte
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na teście końcowym oraz udzielenie poprawnej odpowiedzi na 3 pytania otwarte
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/04_W02Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien umieć sporządzać bilanse energetyczne, mieć miejętność rozwiązywania prostych problemów z przewodzenia ciepła, konwekcji i promieniowania cieplnego a także obliczania efektywności pracy obiegów silnikowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczanie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych;
C-2Podanie i omówienie zależności stosowanych w technikach obliczeniowych podstawowych metod przekazywania ciepła: przewodzenia, konwekcji swobodnej i wymuszonej, wymiany ciepła w przemianach fazowych oraz przez promieniowanie;
Treści programoweT-A-1Bilans cieplny prostych układów fizycznych (na gruncie I zasady termodynamiki). Obliczenia energii wewnętrznej układów oraz ciepła i pracy przemian termodynamicznych.
T-A-2Analiza efektywności konwersji energii (zastosowania II zasady termodynamiki).
T-A-3Obliczenia ciepła i pracy podstawowych przemian termodynamicznych. Wyznaczanie parametrów pary jako czynnika roboczego, analiza obiegów parowych.
T-A-4Przewodzenie ciepła w stanie ustalonym. Przejmowanie ciepła przy konwekcji wymuszonej i swobodnej. Przejmowanie ciepła przy zmianie fazy - skraplanie i wrzenie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na każdym (z dwóch) kolokwiuw przeprowadzanych w połowie semestru oraz na zakończenie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % na kolokwium
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/04_W03Po zaliczeniu laboratorium student powinien umieć prawidłowo wykonać podstawowe pomiary termodynamiczne: pomiar temperatury, cisnienia, natężenia przepływu, wilgotności/stopnia suchości, oznaczyć ciepło spalania i wartość opałową paliw ciekłych i gazowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W07ma wiedzę z zakresu metrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z technikami pomiarowymi podstawowych wielkości termodynamicznych, zasadami wyboru techniki pomiarowej w zalezności od warunków układu, sposobem opracowania wyników pomiaru.
Treści programoweT-L-1Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów
T-L-2Pomiary wilgotności powietrza i stopnia suchości pary wodnej
T-L-3Pomiary temperatur
T-L-4Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliw ciekłych i gazowych
T-L-5Pomiar natężenia przepływu
Metody nauczaniaM-3Laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; ewentualnie poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie oddanie któregokolwiek z 5 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 5 zajęć laboratoryjnych
3,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
3,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
4,5oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)
5,0oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 5 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych)